VvE en zonnepanelen aan balkon

  • 27 June 2023
  • 3 reacties
  • 443 Bekeken

Een aspect wat in geen enkele discussie aan de orde komt is de mogelijkheid om zonnepanelen een de balkonbalustade op te hangen. Veelal gaat het over een zeer beperkt aantal (2 -4) maar in het kader van " iedereen doet wat'’ een niet te verwaarlozen aspect. Bij verticale plaatsing en op het zuiden leveren twee panelen tussen de 350 en 450 kwh per jaar op. Zo ongeveer het dag dagelijkse gebruik overdag. Maar nu komt het als je lid bent van een VvE ligt deze al gauw dwars en beroept zich veelal op sterk verouderde regelgeving uit een tijd dat zonnepanelen nog niet eens bestonden. Vooral bij de grotere VvE ligt hiet een groot potentieel. Een veel voorkomend argument is dat het aanzicht van het gebouw wordt aangetast. M.a.w. het ziet niet uit. Nu is iets wel of niet mooi vinden een emotie en een gewenning, Verder is het bijna niet mogelijk om toestemming te krijgen van de VvE aangezien een groot aantal leden zich niet interesseren over de gang van zaken, het te duur vinden, de terugverdientijd te lang vinden of gewoon tegen zijnom tegen te zijn. Dit betekent dat de eigenaar die wil verduurzamen, weliswaar op beperkte schaal, hierin wordt belemmerd. Mijn inziens wordt het tijd dat van uit de overheid maatregelen worden getroffen om de VvE binnen bepaalde regels de VvE buitenspel te zetten . Wat is hierover jullie mening.


3 reacties

Reputatie 3

Hallo, het is wellicht een leuk idee, maar kan het misschien beter? Ik heb panelen op het zuiden onder een hellingshoek van het dak en die leveren per jaar 440kWh per stuk op. Dus twee stuks al 880kWh. Zonde om ze dan vertikaal te plaatsen en maar 450kWh per twee op te wekken.

Overheid gaat zich niet bemoeien met VvE denk ik en laat dat aan de marktwerking over. 

Je kan je ook inkopen in een zonnepanelenpark, dan hoef je geen panelen aan railingen te hangen. 

Reputatie 7
Badge +1

@F.J.P.M.S   In Duitsland zijn de “Balkonkraftwerke” recent heel populair onder huurders en appartementeigenaren, maar in D is de wettelijke situatie ook wat soepeler geregeld.
Op zuid aan de balustrade opgehangen (90°) kan vermoedelijk ca. 70-80% van de opwek van een installatie met ca. 45° hellingshoek geoogst worden.

Ik ben o.a. ook lid van de lokale energiecoöperatie en heb op deze manier een aantal “zonnedelen” op verschillende gemeentelijke daken (aangeschaft met diverse subsidies). Het financiële rendement is weliswaar niet zo hoog als bij zonnepanelen in “eigen beheer”, maar de opbrengst is in zekere zin tijdens de looptijd van het project gegarandeerd.

 

Reputatie 4

Mijn inziens wordt het tijd dat van uit de overheid maatregelen worden getroffen om de VvE binnen bepaalde regels de VvE buitenspel te zetten . Wat is hierover jullie mening.

het lijkt mij juridisch vrij onhaalbaar (ben geen jurist) om dit voor elkaar te krijgen. De statuten van een VVE worden door de leden bepaalt en als die niet willen heb je een probleem. 

Reageer