Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een nieuw energiecontract?

  • 16 September 2023
  • 2 reacties
  • 159 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Vereniging eigen huis informeert haar leden over verdergaand gebrek aan transparantie in energie contracten en waarschuwt voor allerlei nieuwe voorwaarden waar we rekening mee moeten houden.  Publicatie VEH

Aan het einde van het artikel concludeert VEH:

<quote>

Het is hoog tijd dat de regering consumenten gaat beschermen en duidelijke regels maakt. Zij moet zo snel mogelijk met een duidelijk plan komen voor zon op dak. Hierin moet in ieder geval naar voren komen: hoe garanderen we dat huiseigenaren hun investering in zonnepanelen binnen redelijke termijn terugverdienen? Hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen kunnen profiteren van zelfopgewekte, duurzame stroom? En hoe zorgen we voor een rechtvaardige verdeling van lusten en lasten van zonnepanelen tussen verschillende groepen consumenten én bedrijven? Het kabinet moet hier duidelijkheid over geven, zodat huiseigenaren weten waar ze aan toe zijn en de verdere verduurzaming wordt gestimuleerd.   

<unquote>

Deze uitnodiging aan de regering is echter als van een roepende in de woestijn, onze regering maakt geen duidelijke plannen, waar we ook werkelijk iets mee kunnen. Overheid en energieleveranciers zijn zelf teveel een betrokken partij en het belang van de gebruikers komt nauwelijks aan bod.

Mijn voorkeur heeft het dat de energie maatschappijen gedwongen worden in hun contracten allemaal precies dezelfde kosten structuur te hanteren zodat hun offertes en voorwaarden maximaal transparant worden. Als we nu tot de conclusie komen dat de “infrastructuurkosten” niet langer voor iedereen meer gelijk kunnen zijn dan kan het niet zo zijn dat een enkele leverancier (VdB) daar zijn eigen oplossing voor bedenkt en vervolgens diverse andere leveranciers daar ieder weer een andere oplossing voor bedenken. Dat betekent dat alle gebruikers opnieuw moeten gaan zoeken en puzzelen wat voor hen het beste is.

Laat VEH voor haar leden (en alle andere energiegebruikers) meer dan maximale druk op de overheid uitoefenen om deze standaardstructuur af te dwingen. Het roepen om een plan alleen is niet voldoende.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw  Ik zou wel een passende structuur kunnen bedenken.

De overheid zonder visie & missie , want demissionair, waarschijnlijk niet meer, voorlopig tenminste.

De energieleveranciers gaan de randen, van dat wat de ACM nog net toestaat, steeds duidelijker opzoeken. Idd de “terugleverboete” van VdB is waarschijnlijk de eerste succesvolle poging.

De ACM is, als “Autoriteit Commercie & Markt”, namelijk niet willens en in staat een vuist te maken.

De vraag is of de partijen op dit moment al iets concreets in hun verkiezingsprogramma’s hebben staan. Regeren is al te vaak te laat reageren.

Ik zelf kan de aankomende schermutselingen op de energiemarkt voorlopig nog vanaf de zijlijn bekijken.

Afsluitend: Ik heb dus helaas geen adviezen aan pv-uitbaters waar ze precies op moet letten bij nieuwe contracten. De VEH heeft gelukkig een aantal aandachtspunten benoemd.
Er komen waarschijnlijk nog heel veel innovatieve en verrassende contractvormen.

Just my € 2 ct

Reputatie 4

helaas praten alle partijen en belanghebbenden in de energietransitie naar hun eigen portemonnee. en die willen ze zelf zo vol mogelijk hebben. Energiemaatschappijen, zonnepaneel leveranciers, je kunt met je ogen dicht hun beleid en belang uittekenen. Het gaat alleen maar over bedrijfswinst. En de politiek stond erbij en keek ernaar en laat zich beinvloeden door de lobbyisten van genoemde partijen en uiteraard hun kiezers. En het hogere doel is de verliezer….

Je zou verwachten dat VEH en CB (e.a.) zich onafhankelijk in zouden zetten, maar ook daar lijkt, net als bij de ACM, dat pakje boter en die (geen) deuk om de hoek kijken. 

 

 

Reageer