Voor veel mensen is de ‘terugverdientijd’ van belang als het gaat om investeringen in verduurzaming.
En dan wordt niet bedoeld dat je meteen begin met geld ‘verdienen’ als je je geld in zonnepanelen op je dak legt, ipv dat je het op de bank laat staan, maar vooral hoe snel de investering is terug verdiend door lagere energie lasten.
Waarbij dan vervolgens weer een enigszins vertekend beeld ontstaat als de bespaarde energie duurder wordt. Dan verkort namelijk technisch gezien je terugverdientijd, maar het is geld dat je minder meer hoeft uit te geven.
Ik zelf werk waar het mijn zonnepanelen betreft niet echt met terugverdientijd maar kijk meer naar de kWu prijs. Gemiddeld wekt mijn 3600Wp installatie per jaar 3260kWu op.
De installatie heeft, na BTW teruggave ca € 4.000,= gekost.
Er van uitgaande dat ik de hele installatie na 20 jaar vernieuw (sommige delen mss wat eerder dan anderen) kost mij een kWu eigen opwek dus ca 6 cent. Dus zelfs als ik zou gaan terugleveren - waar nog geen sprake van is - dan zou dat zolang de vergoeding niet minder dan 6 cent is nog steeds geen desinvestering zijn.
(*) Eigenlijk werk ik helemaal niet met terugverdientijd, ik heb alle investeringen gedaan omdat ik het interessant vond O:)
Ik reken bij mijn TV toch ook niet in terugverdien tijd...
Vraag
Wat is je terugverdientijd?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.