Beantwoord

Wat moet ik van tevoren allemaal regelen voor het plaatsen van nieuwe zonnepanelen


Op 22 Mei komen ze bij ons Zonnepanelen plaatsen.
Wie kan mij vertellen wat ik van te voren allemaal moet regelen?
icon

Beste antwoord door Driepinter 7 April 2019, 16:48

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als het goed is moet de installateur dat doen. Controleer uw mailbox (alsook de spambox). Zo gaf mijn installateur pas na het ondertekenen aan om reserve dakpannen bij de hand te houden (mijn dakpannen waren immers al 40 jaar oud). Die reserve pannen had ik dan ook van een buurman mogen lenen, en één beschadigde pan moest inderdaad vervangen worden.
  1. Eventuele reserve dakpannen dus.
  2. vraag de installateurs niet te veel op het dak van uw buren te laten lopen. In principe hoeft dat ook niet nodig te zijn. Op vrijstaande daken kunnen ze immers ook veilig gelegd worden.
  3. Vraag vriendelijk of ze gelijk even de boldraadroostertjes (kosten € 6,- per stuk) e.d. op uw ventilatiepijpen te controleren.
  4. Een mailtje of telefoontje vooraf naar de installateur over wel of geen gebruik van valbeschermingsgordels zou ook geen kwaad kunnen. Als ook de verzekering wie verantwoordelijk is als het mis zou gaan. Installateur heeft de installatie misschien ook zelf uitbesteed.
  5. Vraag dat u spullen veilig via een eventueel dakraam kunt aangeven.
Verder bleek bij mij dat de aansluiting (zonder extra kosten) anders moest dan eerst aangegeven. Bij het installatieteam zelf bleek een betere elektricien te zitten.
Reputatie 2
Ik verwacht eigenlijk dat je dat uit de offerte kunt halen.

Let er op dat de bedrading van panelen naar inverter en van die inverter naar de meterkast netjes wordt gedaan. Soms lees je verhalen over losliggende kabels, door gaten in muren en plafonds en in het zicht.

Die opmerking hierbovenover die dakpannen is een hele goeie. Ik heb zelf een keer panelen bij een vriend op z'n dak gelegd en daarbij een paar dakpannen gesloopt. Een speciaal soort betonpan van begin jaren '70 en hij had natuurlijk geen reservepannen. Gelukkig plaatste een buurman 5 huizen verder precies die dag een dakkapel. En daar hou je dakpannen bij over 🙂
Reputatie 7
Badge +3
In een YouTube video zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=COtECeE6p8o wordt het gat waardoor de kabel van de panelen naar binnen gaat nog af gekit. Maar bij mij tocht het langs deze kabel als het hard waait. Omdat het natuurlijk onder de dakpannen ligt, hoop ik dat het droog blijft.
Ik heb er nog eentje: Laat de leverancier vooraf een schouw ter plaatse uitvoeren. Dat doen ze niet graag want dat kost hen tijd en dus geld. Valt echter af te spreken met een soort borgbedrag. Zo'n schouw is in het belang van beide partijen: Het voorkomt namelijk heel wat gedoe, irritatie en zelfs niet-installatie tijdens de montage.
In mijn geval een uitgebreide voorbereiding op afstand: mail, telefoon, uitgebreide vragenlijst, duidelijke offerte etc. Tijdens de montage gingen de installateurs na een half uur onverrichterzake huiswaarts, ook tot hun eigen frustratie. Onder de pannen troffen zij eterniet materiaal aan. Da's kennelijk asbesthoudend en dus not-done voor verdere montage. Geen zonnecellen, een eis om het gehele dak eerst te ontdoen van dat materiaal en dus plots groot dakonderhoud in het verschiet is mijn deel. Natuurlijk begrip voor de gezondheidsrisico's van de monteurs, maar wel vervelend dikke pech: onverwacht en onnodig.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er nog eentje: Laat de leverancier vooraf een schouw ter plaatse uitvoeren.

Bij mij is iemand gestuurd na het ondertekenen van de offerte. Er werd niet gekeken naar de staat van het dak (op twee van de rijtjes woningen lagen al panelen dus dan lijkt het ook volgens mij wel in orde). Er werd wel gekeken hoe de stroomkabel(s) aangesloten moeten worden.
Hallo,
Ik heb sinds eind december 2012 (via Eigen Huis) 6 zonnepanelen.
Meer kon toen niet i.v.m. schaduw. Ik gebruik ca. 3 keer meer stroom dan dat deze panelen opleveren. Heeft het zin om nu nieuwe panelen erbij te plaatsen (die hebben tegenwoordig gene last meer van schaduw als ik het goed begrijp) of zou het te overwegen zijn de oude panelen weg te doen en over te stappen op een compleet nieuwe set?
Reputatie 4
Badge +3
@Hittjo, ik heb je topic verplaatst naar deze reeds bestaande discussie. Op deze manier heb je waarschijnlijk sneller een antwoord op je vraag! @RonaldD, wat kan jij Hittjo aanraden? Hoe heb jij dit uiteindelijk geregeld? Ik hoor het graag.
Reputatie 4
En denk ook aan voldoende ruimte in meterkast om de extra stop(pen) bij te laten plaatsen, meestal zit dat bij de offerte in, maar wel ff checken.
Reputatie 6
Badge
En denk ook aan voldoende ruimte in meterkast om de extra stop(pen) bij te laten plaatsen, meestal zit dat bij de offerte in, maar wel ff checken.
Goed punt
Misschien moet je daarin zelfs wel wat verder gaan.
Electriciteit gaat een steeds belangrijkere rol spelen en "slimmigheid" sluipt de meterkast in.
Als je alleen maar een paar panelen in redelijk nieuwe woning plaatst is een groepje met aardlek er zo bijgezet.
Als je verdergaande plannen hebt (warmtepomp, airco, EV , inductiekoken) of je hebt inderdaad nog een "stoppenkast", dan zou ik het op orde maken van de meterkast meer aandacht geven. Je kunt dan beter in een slag de toekomstige behoefte (uitbreidingsruimte) gelijk meenemen. Dat hoeft niet per sé de PV-paneel installateur te doen,
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt @KlaasT en @jvdleeuw! @Hittjo, kun je hiermee verder? Ik hoor het graag. 😀
@PieterV bedankt, maar ik ben vooral benieuwd wat financiëel het meest interessant is: oude panelen behouden en nieuwe toevoegen of oude panelen vervangen door een compleet nieuwe set?
Reputatie 7
Badge +1
@PieterV bedankt, maar ik ben vooral benieuwd wat financiëel het meest interessant is: oude panelen behouden en nieuwe toevoegen of oude panelen vervangen door een compleet nieuwe set?

Je hebt weinig informatie verstrekt m.b.t. jouw dak m.n. wat de schaduwval betreft.
Na nu ca. 7 jaar heb je de oorspronkelijke investering waarschijnlijk meer dan terugverdient.
Dus jouw vraag kan je waarschijnlijk het beste zelf beantwoorden.
Reputatie 7
Badge +3
Meer kon toen niet i.v.m. schaduw. Ik gebruik ca. 3 keer meer stroom dan dat deze panelen opleveren. Heeft het zin om nu nieuwe panelen erbij te plaatsen (die hebben tegenwoordig gene last meer van schaduw als ik het goed begrijp) …

Wat houdt "tegenwoordig geen last meer van schaduw" in? Panelen in de schaduw produceren natuurlijk veel minder en dat zal ook nooit veranderen. De energie moet immers ergens vandaan komen. Wat er sinds 2012 mogelijk wel veranderd is zijn de komst van 'optimizers' per apart paneel. Panelen worden immers in serie geschakeld. Dat heeft tot gevolg bij schaduw op één paneel het rendement van de andere panelen ook lager wordt. Door bij elk paneel een optimizer aan te sluiten heb je dat effect niet. Bovendien kan je dan per paneel de opbrengst en actueel vermogen aflezen en zodoende ook controleren of een paneel defect is. Ik heb ze zelf ook en volgens mij zijn ze tegenwoordig nagenoeg standaard.

Zoals Darkfiber ook aangeeft, bepaalt de schaduw of plaatsing van meer panelen rendabel is. Kijk bijvoorbeeld op 'zonatlas' (als deze schaduw van eventuele bomen in zijn berekening mee neemt.

Als je alleen de oude panelen laat vervangen laat dan in de offerte meenemen dat de dakconstructie en het leidingwerk er al ligt. Vanwege het hogere vermogen (waar het immers om te doen is) zal wel de omvormer (en dus vroegtijdig) vervangen moeten worden.

MIsschien de oude panelen, al dan niet met nieuwe optimizers, dan op een minder zonnige plaats laten leggen zodat je de oude omvormer ook niet weg hoeft te gooien.
Reputatie 4
Door bij elk paneel een optimizer aan te sluiten heb je dat effect niet. Bovendien kan je dan per paneel de opbrengst en actueel vermogen aflezen en zodoende ook controleren of een paneel defect is. Ik heb ze zelf ook en volgens mij zijn ze tegenwoordig nagenoeg standaard.

Nou bepaald standaard is het nog niet bij iedere installateur, zo'n optimizer per paneel, en ook 60 - 80 euro per paneel extra. Met name als je een deel van je panelen (een deel van de dag) in de schaduw hebt liggen is het al rendabel. Men zegt dat het zowiezo rendabel is, want bij ouder worden van de panelen neemt het verschil in opbrengst tussen de panelen toe, en zonder optimizer bepaald het minste paneel wat de rest opbrengt.
Ik heb 39 panelen op het oosten, aangekocht begin dit jaar via de inkoopactie van vereniging Eigen Huis, met optimizers. Mij was 8500 kWh beloofd door de leverancier SolarNRG. Ik zit daar nu al op na 7 maanden, en verwacht tegen de 11000 kWh uit te komen, plus 28%! Toch merkwaardig deze misrekening, of was het een veel zonnigere zomer dan gemiddeld?
Reputatie 6
Badge

Ik heb 39 panelen op het oosten, aangekocht begin dit jaar via de inkoopactie van vereniging Eigen Huis, met optimizers. Mij was 8500 kWh beloofd door de leverancier SolarNRG. Ik zit daar nu al op na 7 maanden, en verwacht tegen de 11000 kWh uit te komen, plus 28%! Toch merkwaardig deze misrekening, of was het een veel zonnigere zomer dan gemiddeld?


Dit lijkt me wel een heel misleidende belofte geweest.
Even los van het feit de je blijkbaar met de offerte akkoord bent gegaan. De installateur doet hier dan toch een belofte waar niet veel van klopt en hij dekt zich in tegen kritische vragen achteraf als opbrengsten tegen zouden vallen. Het lijkt een trucje om gemakkelijk aan tevreden klanten te komen
Ik zou hem hier toch attent opmaken en hem vragen een herziene garantie opbrengst te geven op basis van gangbare correctie factoren voor oriëntatie en ligging van de panelen.
Reputatie 4

Ik heb 39 panelen op het oosten, aangekocht begin dit jaar via de inkoopactie van vereniging Eigen Huis, met optimizers. Mij was 8500 kWh beloofd door de leverancier SolarNRG. Ik zit daar nu al op na 7 maanden, en verwacht tegen de 11000 kWh uit te komen, plus 28%! Toch merkwaardig deze misrekening, of was het een veel zonnigere zomer dan gemiddeld?Dit lijkt me wel een heel misleidende belofte geweest.
Even los van het feit de je blijkbaar met de offerte akkoord bent gegaan. De installateur doet hier dan toch een belofte waar niet veel van klopt en hij dekt zich in tegen kritische vragen achteraf als opbrengsten tegen zouden vallen. Het lijkt een trucje om gemakkelijk aan tevreden klanten te komen
Ik zou hem hier toch attent opmaken en hem vragen een herziene garantie opbrengst te geven op basis van gangbare correctie factoren voor oriëntatie en ligging van de panelen.


Ben helemaal happy met de extra opbrengst. Waarom klagen als ik extra waar krijg voor mijn geld? Een gevalletje "mag het een onsje meer zijn" zonder dat ik er voor hoef te betalen. En ja, ik had wellicht minder panelen hoeven aan te schaffen, maar dat had er esthetisch minder mooi uitgezien.

Maar ik ben het met je eens dat de leverancier zijn huiswerk beter moet kunnen doen. 28% extra is wel erg veel, zo mooi was deze zomer nu ook weer niet. Ik hoop op een weerman die dit topic meeleest en reageert... 🌞
Reputatie 7
Badge +3
De verwachte opbrengst is afhankelijk van het gemiddeld aantal zonuren over de laatste 5 of 10 jaar. Dat is een vast gegeven en installateurs kunnen daar natuurlijk niet van afwijken. De laatste jaren is er, al dan niet toevallig, meer zonuren en bijvoorbeeld 28 % meer opbrengst is dus niet uitzonderlijk. Voor het zelfde geldt hadden we zonnige winterperiodes in januari i.p.v. eind februari of wederom een donkere 'moesson' periode in juli en augustus.
Het zou juist erg als er een te hoge opbrengst wordt beloofd. Of u een te zware omvormer wordt verkocht die zelden dat vermogen haalt (nog afgezien van het feit dat een lichtere omvormer minder verlies geeft, gezien uw panelen op het oosten liggen wordt het piekvermogen van de panelen misschien nooit gehaald - de zon komt er nooit loodrecht op-)

Hoe meer panelen u heeft laten leggen hoe goedkoper de prijs per paneel. U heeft zodoende met 39 i.p.v. 28 panelen minstens één paneel cadeau.

Een grotere crime is de beloofde terugverdientijd terwijl men weet dat vanaf 2023 de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Reageer