Wat moet je met een electrolyser en dus waterstof in een woonwijk?

  • 21 December 2023
  • 1 reactie
  • 22 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 In het decembernummer schrijft een lezer dat de energieleveranciers (die klanten met zonnepanelen hebben) maar accu's (en electrolysers) moeten wegzetten. Nu zullen die energieleveranciers dat niet voor niets doen. Als PV-eigenaar blijf je op zomerse zonnige middagen dus met lage kWh-prijzen zitten die, zolang de saldering met dure winterstroom blijft, de energieleverancier alleen maar kan verrekenen. Dan komt er in de zomeravonden- en -nachten uit die buurtaccu's dan wel opgeslagen PV-stroom beschikbaar (voor de dan geldende hogere kWh-prijzen). Ik denk dat ondanks we daar niet direkt voordeel van hebben de meeste PV-bezitters daar wel voor voelen.

 Hopelijk wordt dan ook eindelijk de horde genomen dat (thuis)batterijen dan ook  niet alleen maar gebruikt zouden moeten worden voor eigen gebruik tijdens de donkere uren in de zomer. Ik lever op zonnige dagen bijvoorbeeld 15 kWh. Dat ga ik 's avonds en 's nachts echt niet gebruiken. Hoog uit om 's avonds of 's morgens warm te douchen. Maar dan is een simpele elektrische boiler om het middagse PV-overschot op te slaan veel handiger. Ook wordt die 15 kWh op hooguit 30 zomerse dagen geproduceerd. Dus een 15 kWh accu zal nooit rendabel zijn. We blijven dus voor opslag met een onrendabele top zitten. In het gunstige geval zal voor de rendabele opslag van bijvoorbeeld 4 kWh gedurende een aantal uren de omvormers niet uitvallen.

 Dan wordt er dus ook nog eens weer geschreven over elektrolysers en dus waterstof opslag. Ik zou niet weten wat we in de zomer met waterstof zouden moeten doen. Je kan er niet op koken (knalgas), het laden en ontladen van batterijauto's is 5 keer zo efficient dan de route elektrolyse, onder druk brengen en  brandstofcel. Natuurlijk heeft de waterstofmaffia dik gesubsideerde proeven in wijken met verwarmen met waterstof. Waterstof ook nog eens, met de nodige verliezen, gemaakt van aardgas.

Een forse tegenvaller voor de energietransitie: blauwe waterstof is helemaal niet groen (trouw.nl)

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

 Een PV-installatie heeft altijd een omvormer die in kW vermogen altijd kleiner is dan het piekvermogen van je PV-panelen. Zo heb ik een (theoretisch, piekvermogen van 2430, namelijk 9 x 270 Watt) en een omvormer van maar 2200 Watt. Op zonnige, niet al te hete, zomerse middagen zou ik dan wel 2430 Watt kunnen leveren. Maar voor die paar uur in het jaar is een duurdere omvormer gewoon niet rendebel. Datzelfde geldt dan natuurlijk ook voor je thuisbatterij.

 Sowieso ben ik van mening dat er eerst het zomersdaltarief tussen 11 en 16 uur moet komen. Want waarom niet de stroom gebruiken wanneer er een overschot aan is.

Reageer