De projectontwikkelaar van mijn nieuwbouwwoning is heel enthousiast aan de slag gegaan om een A++ energielabel te scoren, maar soms niet op een manier die daadwerkelijk een besparing voor de bewoners oplevert. Er liggen zonnepanelen op het dak, maar deze zijn alleen aangesloten op de gemeenschappelijke ruimte. De VVE kan dus salderen, maar de 20 appartementen kunnen dat niet.
De appartementen hebben stadsverwarming voor warm water en verwarming (individueel bemetert).
Ik kan richting de zomer pas een goede schatting maken van wat het overschot gaat zijn, maar zelfs in de herfst en winter leveren de panelen al meer op dan de lift, led lampen en hydrofoor nodig hebben. Ik vermoed dat de appartementen op jaarbasis meer verbruiken dan de panelen opleveren.
Is het mogelijk om de installatie aan te laten passen zodat appartementen wél individueel kunnen salderen? Wanneer is zo’n aanpassing rendabel, zeker gezien het uitfasering van de salderingsregeling? Is er een juridische constructie om hetzelfde te bereiken zonder een fysieke aanpassing?
Wat kan je eventueel nog meer doen met de overtollige stroom? Er zijn geen parkeerplaatsen naast de flat, dus een laadpaal lijkt ook geen optie.
Toch maar op zoek (blijven) naar de hoogste bieder onder energiemaatschappijen?
Terrasverwarmers op alle balkons hangen en aansluiten op de gemeenschappelijke stroom? :-)