Wetsvoorstel salderingsregeling d.d. 28/10. Dus ook na 2023 voorlopig geen gevolgen bij huidig kWh overschot.

  • 3 November 2019
  • 29 reacties
  • 1559 Bekeken


Toon eerste bericht

29 reacties

Mmm, denkend over de (fijne) combi zonnepanelen en warmtepomp kwam ik juist bij deze thread van EH terecht. 

Dus hierbij wat ik al op papier had staan over deze combi.

Warmtepompen zitten in de lift, en worden ook door de overheid gezien als een goed alternatief voor verwarming met gebruik van aardgas.

Steeds meer fabrikanten van cv-ketels brengen daarnaast ook warmtepompen op de markt. Het nadeel van lucht/water warmtepompen – bij uitstek geschikt voor de bestaande bouw - is dat de ventilatoren in de buitenunit geluidsoverlast veroorzaken, zowel voor de bewoner als zijn buren.  

In 2021 worden nieuwe eisen voor de hoeveelheid lawaai die een warmtepomp mag produceren van kracht.

Verder verschijnen er steeds meer warmtepompen die geen separate buitenunit meer hebben, waarmee de geluidsoverlast waarschijnlijk beter kan worden ingeperkt (en in elk geval de buren niet meer lastigvalt).

 

Zonnepanelen wekken stroom op, en warmtepompen gebruiken stroom.  

Een ideale combinatie, waarbij de panelen ’s zomers de bulk van hun opbrengst leveren, en warmtepompen hun werk moeten doen bij lage buiten temperaturen, dus ’s winters. Middels de huidige salderingsregeling wordt deze onbalans rechtgetrokken.

Helaas steekt de overheid een streep door deze combinatie met het afbouwen van de salderingsregeling in de periode 2023 - 2030.

Deze afbouw heeft naar mijn idee als effecten:

  1. De animo om zonnepanelen op het dak te leggen zal afnemen, omdat de terugverdientijd in het begin van de afbouwperiode met 2 tot 3 jaar zal toenemen, en nadien steeds langer wordt. Op langere termijn is het nog maar de vraag of panelen zichzelf überhaupt nog terugverdienen. Het overschot van ’s zomers opgewekte stroom wordt cadeau gedaan aan de energieleveranciers/fiscus.
  2. Voor degenen die de combinatie van panelen en een warmtepomp overwegen gaat de lol er volledig vanaf. De stijging van de stroomrekening veroorzaakt door de warmtepomp kan niet meer gecompenseerd worden door de zelf opgewekte stroom.   

Eigenlijk dus een pleidooi om de huidige salderingsregeling in stand te houden…..

En ja, ik twijfel nogal over de aanschaf van een (hybride) warmtepomp. 

 

Met een Youless monitor ik het stroomgebruik in huis. En het percentage eigen verbruik is verrekte moeilijk omhoog te krijgen. 

Eerder in deze thread zie ik allemaal mensen in de weer met smart aansturen van de apparaten in je huis als de zon schijnt. Ik ga dat echt allemaal niet doen, en ik vermoed het overgrote deel van Nederland evenmin.    

Er zijn - in elk geval  nu nog - onvoldoende schakelbare apparaten. Ik heb Siemens Home Connect gevonden op een zeer beperkt assortiment, en de SMA Home manager (ik heb een Solaredge).    

Reputatie 7
Badge +2

Ik weet niet wat je twijfel is over een hybride lucht - water warmte pomp,
ik ben zelf erg tevreden. Maar dat is wel mijn situatie specifiek.

Ondanks dat mijn huis niet echt geschikt was heeft de warmte pomp (Elga) in hybride opstelling ca 35% van de verwarmingsvraag (gecompenseerd naar graaddagen) voor zijn rekening genomen met een serieus goede COP van bijna 4,9.

Hij staat bij mij op het platte dak en ik zou zeggen dat hij hoogstens zoemt.
Niet iets dan je naast je open slaapkamer raam wilt in de zomer,
maar dan doet ie normaal gezien ook niets. Ik denk dat vooral de lokatie iets uit maak. En natuurlijk hoe groot het systeem is. Een non-hybride systeem zal al heel wat meer zoemen.

Ik denk dat het smart aansturen mogelijk verwerkt gaat worden in apparaten.
Als je dat zelf moet gaan regelen blijft dat idd alleen voor technische nerds en early adapters.

Maar dan nog zal een significant deel van mijn energie vraag in het donker in de winter blijven.
 

Ik heb de afgelopen jaren verschillende malen de rekentool van de Elga ingevuld, en kwam steeds uit op een jaarlijkse besparing van ca € 250 aan gas. Dat is niet erg veel.

Verder heb ik alleen gelegenheid om de buitenunit op een houten boven - of zijdak te plaatsen. Er wordt gewaarschuwd voor het ontstaan van hinderlijk resonantie geluid.  

Techneco, de producent van de Elga, is in 2019 overgenomen door Remeha, de ketel die ik in huis heb. Mogelijk komen uit die combi nog verbeteringen boven water.

Vattenfall/Feenstra is bezig met een hybride warmtepomp die gebruik maakt van CO2 als koelmiddel (en daarmee schadelijke andere koelmiddelen de wereld uit helpt). 

En o.a. Itho Daalderop en Esavu verkopen een hybride systeem zonder buitenunit waarbij de gecombineerde unit inpandig kan worden geplaatst. 

 En ik kijk met een scheef oog naar de ontwikkelingen met PVT panelen, waarbij je kunt volstaan met een (vrijwel geluidloze) water/water warmtepomp. 

Oftewel: ik zie nog wel wat verbeteringen in de pijplijn zitten, en wacht waarschijnlijk nog een aantal jaar….

Reputatie 7
Badge +2

Zoals gezegd adviseer ik meestal mensen idd nog even aan te zien wat er gaat gebeuren.
De kans dat het allemaal nog stiller en milieuvriendelijker wordt en er nog meer mogelijkheden komen is vrij groot.

Aan de andere kant zal het natuurlijk bijna altijd zo zijn dat er volgend jaar nieuwe technieken zijn die nog beter zijn :)
En des te normaler technieken worden, des te groter de kans dat ze niet meer gesubsidieerd zullen worden.  De Elga heeft mij geïnstalleerd uiteindelijk ca € 1.800,= gekost (incl Greenchoice korting en 2 subsidies).

Waar iedereen al wel vast mee kan beginnen is HR++ glas :)
En spouwmuur isolatie, als je een spouwmuur hebt natuurlijk.
 

Reageer