Een of twee jaar terug kwam Groningen in het nieuws doordat er dankzij een schaderegeling door de NAM er zoveel zonnepanelen waren geplaatst dat het lokale elektriciteitsnet op zonnige zomerse dagen alle zonnestroom niet kon afnemen. Het net werd hiervoor aangepast. Regelmatig controleer ik de opbrengst van mijn panelen (omvormer). Maar wie heeft al wel meegemaakt dat alle stroom van de zonnepanelen niet afgevoerd kan worden ?
Nu liep afgelopen zomer de productie van mijn panelen half juni inderdaad terug. Maar dat is weer te verklaren doordat toen, behalve de daglengte en het aantal uren dat de zon loodrecht op mijn panelen (ZWW 42 graden) staat ook de temperatuur te veel opliep (waardoor het rendement van de PV-panelen afneemt).
Beantwoord
Wie heeft al meegemaakt dat het net de opbrengst van de panelen niet kon verwerken?
Beste antwoord door Paul
Volgens mij is er (althans voor particuliere installaties) geen mechanisme waarmee omvormers of hele installaties afgeschakeld kunnen worden door netbeheerders als er teveel elektriciteit gegenereerd wordt. Anders is dat voor zonneparken, die kunnen, net als windmolens, worden afgeschakeld bij dreigend overschot.
Blijft over dat een omvormer wel een maximale teruglever spanning heeft (eis van het netwerkbedrijf) waarboven deze uitgeschakeld moet worden. In de 6 jaar dat ik zonnepanelen heb, heb ik dat nog niet gezien. Maar dat zou kunnen komen doordat ik microinverters heb; die schakelen vast niet allemaal tegelijk af.
Bekijk origineelBlijft over dat een omvormer wel een maximale teruglever spanning heeft (eis van het netwerkbedrijf) waarboven deze uitgeschakeld moet worden. In de 6 jaar dat ik zonnepanelen heb, heb ik dat nog niet gezien. Maar dat zou kunnen komen doordat ik microinverters heb; die schakelen vast niet allemaal tegelijk af.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.