Nu het einde van de saldering in zicht is is het zaak vooral in de winter zo veel mogelijk energie op te wekken, terwijl het in de zomer wel een tandje minder kan.
Dat vraagt toch om een heel ander zicht op zonne energie.
Om in de zomer de zonne energie optimaler te gebruiken is al veel over gezegd, zoals zet je wasmachine, droger en vaatwasser overdag aan.
Maar als je naar je werk bent gaat dit lastig en niet iedereen heeft op tijd programmeerbare apparatuur.
Een thuis batterij biedt dan wel de mogelijkheid om zonne energie te gebruiken als het jou schikt.
Overigens zijn gebruikspercentages ook maar relatief, als ik nu 40 kWh opwek en daar 8 van gebruik dan is het gebruikspercentage 20%, maar als ik één van de twee strings uit de 3 fasen omvormer trek wek ik nog 20 kWh op en mijn gebruikspercentage is dan ineens 40%
Wek ik in de zomer nog 40 kWh per dag op, in december is dat 60 kWh over de hele maand.
Dan gebruik ik 57 van de 60 kWh direct, wat een gebruikspercentage geeft van 95%.
Maar je hebt er niet zoveel aan met een warmte pomp die alleen al in december 400 tot 500 kW opsnoept.
Het belangrijkste wordt dus opwek in de winter.
Hoe kun je in de winter opwek verbeteren?
In winter gebieden zie je veel zonnepanelen op muren geschroefd, omdat de zon laag staat en er nooit sneeuw op valt dus erg effectief.
In de zomer wekken ze minder op dan op een dak , maar dat is altijd voldoende en verder niet meer belangrijk.
Ook kun je denken aan panelen tegen schuttingen of schuren te schroeven.
Of je dat wel of niet leuk vindt staan laat ik in het midden.
Balkon panelen zijn erg populair in Duitsland, met name in combinatie met kleine stekker batterijen.
Nu heb ik geen balkon, maar wel een grasveld wat in de winter niet gemaaid hoeft te worden, dus ik zou er een paar neer kunnen leggen, liefst onder een hoek van 60 graden of meer en ze in het voorjaar weer opruimen.
Een ander aandachtspunt zijn de lange schaduwen in de winter, dus zijn optimizers of nog beter micro omvormers een must.
Meer ideeën?
Brand maar los
Winter optimalisatie
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.