Skip to main content

Nu het einde van de saldering in zicht is is het zaak vooral in de winter zo veel mogelijk energie op te wekken, terwijl het in de zomer wel een tandje minder kan.
Dat vraagt toch om een heel ander zicht op zonne energie.

Om in de zomer de zonne energie optimaler te gebruiken is al veel over gezegd, zoals zet je wasmachine, droger en vaatwasser overdag aan.
Maar als je naar je werk bent gaat dit lastig en niet iedereen heeft op tijd programmeerbare apparatuur.
Een thuis batterij biedt dan wel de mogelijkheid om zonne energie te gebruiken als het jou schikt.

Overigens zijn gebruikspercentages ook maar relatief, als ik nu 40 kWh opwek en daar 8 van gebruik dan is het gebruikspercentage 20%, maar als ik één van de twee strings uit de 3 fasen omvormer trek wek ik nog 20 kWh op en mijn gebruikspercentage is dan ineens 40%

Wek ik in de zomer nog 40 kWh per dag op, in december is dat 60 kWh over de hele maand.
Dan gebruik ik 57 van de 60 kWh direct, wat een gebruikspercentage geeft van 95%.
Maar je hebt er niet zoveel aan met een warmte pomp die alleen al in december 400 tot 500 kW opsnoept.
Het belangrijkste wordt dus opwek in de winter.

Hoe kun je in de winter opwek verbeteren?
In winter gebieden zie je veel zonnepanelen op muren geschroefd, omdat de zon laag staat en er nooit sneeuw op valt dus erg effectief.
In de zomer wekken ze minder op dan op een dak , maar dat is altijd voldoende en verder niet meer belangrijk.
Ook kun je denken aan panelen tegen schuttingen of schuren te schroeven.
Of je dat wel of niet leuk vindt staan laat ik in het midden.
Balkon panelen zijn erg populair in Duitsland, met name in combinatie met kleine stekker batterijen.
Nu heb ik geen balkon, maar wel een grasveld wat in de winter niet gemaaid hoeft te worden, dus ik zou er een paar neer kunnen leggen, liefst onder een hoek van 60 graden of meer en ze in het voorjaar weer opruimen.
Een ander aandachtspunt zijn de lange schaduwen in de winter, dus zijn optimizers of nog beter micro omvormers een must.

Meer ideeën?
Brand maar los

Ik heb een kennis met veel panelen op een grasveld met vrij zicht op het zuiden. Daarachter een weiland van een boer. Dat is een nogal dure design villa zonder panelen op het dak. Die panelen worden natuurlijk nooit weggehaald. Waarom zouden zij. 

Als je op dergelijke installaties optimizers of micro-omvormers nodig heb, heb je nog in januari niets.

Leg je je er gewoon bij neer dat zonnepanelen in de winter als je de meeste stroom wilt gebruiken niet ideaal is. Wil je groen is meer windenergie de weg. Voor een particulier niet te doen. Je zult dat gewoon moeten inkopen. 

Meer opwek heb jij niet nodig, gezien je opbrengst in de zomer. Alleen leuke projectjes die je zelf zou kunnen leggen is nog rendabel. 

@Polvo55 , ​@Rakker  Misschien helpt “pvcalc” het e.e.e. weer in het juiste perspectief te plaatsen
m.b.t. wat mogelijk is en wat niet. Eventueel kan “pvgis” aanvullende info geven.

Mijn mening: Optimalisatie is altijd relatief en in dit geval relatief zinloos.

Erg opbouwend en meedenkend zijn jullie niet.

PVcalc, ik wist niet dat die nog bestond, dat is echt oud.

Maar zoals de meeste van dit soort en vele andere bereken programma's, ze zijn allemaal gericht op max in de zomer.
Als ik 4 panelen op het dak van de schuur leg dan doen die het in de zomer geweldig, maar als ik die tegen de muur van de schuur schroef doen ze het in de zomer slechter, maar in de winter beter.

Daarnaast kun je maar zelden de eigen situatie invullen omdat er geen rekening wordt gehouden de bijzondere en specifieke omstandigheden.

Ik heb bv twee strings van elk 9 panelen (3x3) op het dak, ligt in de zomer vol in de zon en levert een bak energie.
Prima na te bootsen met pvcalc, maar wat daarvan overblijft in de winter klopt voor geen meter.
Het programma weet niet dat de onderste 6 van elke string dan in de schaduw van het huis van de buren ligt.
En dat in 2 stappen, eerst 3 en een maand later nog 3 per string.
De hele string doet dan zo goed als niks.
Maar ik kan wel nog 2 panelen bij de bovenste rij leggen.
De bovenste 2 x 3 panelen wordt dan 1 string van 8 panelen.
Dan heb ik 10 panelen minder en dus ook minder in de zomer, maar dan heb ik toch nog wel genoeg.
In de winter heb ik dan wel een goed werkende string van 8 panelen.
Die kan ik ook nog vervangen door moderne panelen die veel licht gevoeliger zijn.
Dus winter optimalisatie.
Dat kan zo'n programma niet voor jou bedenken, daar is het niet voor gemaakt.

@Polvo55 Als je in “pvgis” aanvullend voor de “terrain shadows” een zgn. “horizon file” gebruikt kan je de invloed van schaduw vrij nauwkeurig simuleren.

Suc6

Erg opbouwend en meedenkend zijn jullie niet.

Tja, als je een vraag stelt en je geeft niet de omstandigheden weer, krijg je antwoorden waar je niets aan hebt.

Je had het in je originele bericht over bijna verticale plaatsing van panelen. Dan mag je toch verwachten dat je panelen vrij zicht hebben. Nee hoor je hebt zelfs schaduw van daken van buren.

En dan weet ik nog niet of je gewone strings hebt, optimizers of micro omvormers.

Om terug te komen op die bijna verticale plaatsing. Als de zon in de wintermaanden laag staat zul je meer opbrengst hebben. Maar zoveel zon is er niet. Bijna horizontale plaatsing brengt de meeste winterdagen meer op. Je hebt namelijk wel difuus licht (latent) wat geheel van boven komt. Ik weet niet zo of er programmaatjes zijn die dat kunnen simuleren. Misschien de door darkfiber genoemde wel.

Zeker in situaties met veel bebouwing zou ik voor zo horizontaal gaan als je in de wintermaanden opbrengst wilt. 

Dat ik schaduw op het dak heb wil nog niet zeggen dat dit in de tuin ook zo is.
Maar er zal in de tuin op zeker moment vast wel een paneel ergens schaduw van krijgen.
Strings zijn daarom niet gewenst, ze parallel  schakelen of micro omvormers zijn dan wel noodzakelijk.
Bij parallel schakelen heb je laag spanning omvormers nodig  die veel stroom kunnen hebben.

Soms zijn er simpele dingen waar je zelf niet zo een twee drie bij stilstaat.
Jou opmerking over diffuus licht is zoiets.
Als ik terugkijk naar afgelopen winter dan hebben we vrijwel geen zon gehad en wat diffuus licht opbrengt weet ik.
Bij diffuus licht heb je ook geen schaduw.
Horizontaal heeft dan weer als nadeel dat sneeuw er op blijft liggen, als er al een koude periode met een winter zonnetje komt dan wil je er geen sneeuw op hebben liggen.
Dan blijft de vraag of het de moeite loont, panelen kosten geen drol meer, nog geen 5 tientjes voor 430 Wp dus een buil kun je er niet aan vallen.

Ik ga nog wel met die programma's aan de gang, maar dat wordt nog een hele puzzel.
Een test met een enkel paneel en micro omvormer zou komende winter ook een optie zijn.

@Polvo55 Om een indruk te krijgen wat de verhouding van directe en diffuse instraling betreft kan je eventueel “pvcalc” gebruiken. Als je de berekende curve met de cursor langsgaat zie je de diverse tijdsafhankelijke gegevens.

@darkfiber Je hebt helemaal gelijk, was er al mee bezig.
PVcalc heb ik jaren gebruikt op mijn vorige woonplek, waarschijnlijk al vanaf 2012, maar sinds de verhuizing 6 jaar geleden niet meer.
Ik ga daar 2 scenario's mee uitwerken, een voor schuur/tuin en een voor het  dak van het huis.

Het eerste scenario om nieuwe panelen boven de schaduwlijn te plaatsten kan in de prullenbak.
Het levert weliswaar 200 kWh meer op in de winter en 1200 kWh minder in de zomer, maar de winst in de winter staat niet in verhouding tot de kosten.
Het verlies in de zomer is zonder saldering niet belangrijk, ik heb dan toch genoeg voor mezelf.
Ik kan op december na het zelfde bereiken door de bij de huidige opstelling de onderste drie panelen te verwijderen.

Dan het verhaal van diffuus licht van ​@Rakker 
Er zat niet meer dan 1 kWh verschil in verticaal en horizontale opstelling voor de maand december.
Maar áls er zon is kan het tot een factor 5 schelen in opbrengst.
De laagste zonnestand op 24 december leverde (theoretisch) 500 Wh op bij horizontale ligging en 2500 Wh bij verticaal en oriëntatie Zuid Oost.
Het totaal over het hele jaar was bijna het zelfde, 
Dus winter optimalisatie door verticale opstelling heeft wel nut.

Dat de oriëntatie van de panelen niks uitmaakt bij diffuus licht heb gisteren zelf ervaren.
Een regenachtige dag zonder zon en dus alleen indirect licht gaf het volgende resultaat:

Zuid Oost oriëntatie met  12 jaar oude panelen op het huis kwamen op 1,52 W/Wp.
Identieke panelen oriëntatie Noord West (dus tegenover) kwam op 1,53 W/Wp
De 23 jaar oude paneeltjes op de douche kwamen op 1,61 W/Wp
Die doen het nog steeds uitstekend zoals ik al eerder melde.
4 nieuwe panelen Zuid Oost georiënteerd kwamen op 1,82 W/Wp

Het eerste scenario om nieuwe panelen boven de schaduwlijn te plaatsten kan in de prullenbak.
Het levert weliswaar 200 kWh meer op in de winter en 1200 kWh minder in de zomer, maar de winst in de winter staat niet in verhouding tot de kosten.
Het verlies in de zomer is zonder saldering niet belangrijk, ik heb dan toch genoeg voor mezelf.
Ik kan op december na het zelfde bereiken door de bij de huidige opstelling de onderste drie panelen te verwijderen.

Dan het verhaal van diffuus licht van ​@Rakker 
Er zat niet meer dan 1 kWh verschil in verticaal en horizontale opstelling voor de maand december.
Maar áls er zon is kan het tot een factor 5 schelen in opbrengst.
De laagste zonnestand op 24 december leverde (theoretisch) 500 Wh op bij horizontale ligging en 2500 Wh bij verticaal en oriëntatie Zuid Oost.
Het totaal over het hele jaar was bijna het zelfde, 
Dus winter optimalisatie door verticale opstelling heeft wel nut.

Dat de oriëntatie van de panelen niks uitmaakt bij diffuus licht heb gisteren zelf ervaren.
Een regenachtige dag zonder zon en dus alleen indirect licht gaf het volgende resultaat:

Zuid Oost oriëntatie met  12 jaar oude panelen op het huis kwamen op 1,52 W/Wp.
Identieke panelen oriëntatie Noord West (dus tegenover) kwam op 1,53 W/Wp
De 23 jaar oude paneeltjes op de douche kwamen op 1,61 W/Wp
Die doen het nog steeds uitstekend zoals ik al eerder melde.
4 nieuwe panelen Zuid Oost georiënteerd kwamen op 1,82 W/Wp

Als je 200 kWh wint met verplaatsen en 1200 kWh verliest, is het nooit lonend om te verplaatsen. Dan ga jij uit van vaste tarieven en niet van dynamisch. Dynamisch is in de zomermaanden de grote winst. Deze maand krijg ik meer voor een kWh teruglevering dan ik betaal voor een kWh verbruik. Dus lang zal ze leven mijn eigen salderingsregeling.

Verticaal/horizontaal. Ik verwachtte al dat het weinig uitmaakte. Ik zou wel willen weten waar de optimale hoek zou liggen. Vast die er ergens tussenin zit. 

Jij hebt nogal oude paneeltjes. Ik had gisteren bijna 2 W/Wp op bijna zuid en dan heb ik 's morgens normaal schaduw van buren. Dat zal gisteren natuurlijk minder invloed gehad hebben. Mijn panelen zijn 7 jaar.

Zelf ben ik ook aan het nadenken over paneeltjes op platte daken aan de noordkant. Als het kan dhz. met mini omvormers op meerdere panelen. Nadeel is dat de opbrengt in de winter in verhouding met de zomermaanden tegenvalt.

Ook moet ik rekenen met getallen na 1 jan 2027. 

Als je 200 kWh wint met verplaatsen en 1200 kWh verliest, is het nooit lonend om te verplaatsen. Dan ga jij uit van vaste tarieven en niet van dynamisch. Dynamisch is in de zomermaanden de grote winst. Deze maand krijg ik meer voor een kWh teruglevering dan ik betaal voor een kWh verbruik. Dus lang zal ze leven mijn eigen salderingsregeling.

Verticaal/horizontaal. Ik verwachtte al dat het weinig uitmaakte. Ik zou wel willen weten waar de optimale hoek zou liggen. Vast die er ergens tussenin zit. 

Jij hebt nogal oude paneeltjes. Ik had gisteren bijna 2 W/Wp op bijna zuid en dan heb ik 's morgens normaal schaduw van buren. Dat zal gisteren natuurlijk minder invloed gehad hebben. Mijn panelen zijn 7 jaar.

Zelf ben ik ook aan het nadenken over paneeltjes op platte daken aan de noordkant. Als het kan dhz. met mini omvormers op meerdere panelen. Nadeel is dat de opbrengt in de winter in verhouding met de zomermaanden tegenvalt.

Ook moet ik rekenen met getallen na 1 jan 2027. 

Als 200 kWh in de winter een waarde heeft en 1200 kWh in de zomer geen waarde, dan is het lonend, maar de investering doet dat teniet.
Ik kan komende winter monitoren wanneer dat kantelpunt ligt, 3 panelen verwijderen kost niks.
Dynamisch is nu interessant en zal na 1-1-27 alleen nog interessant zijn voor EV bezitters.
​​​​​​

De panelen op de Noord West kant doen het leuk in de zomer, na 3 uur kantelt de zon over de nok .
Maar in de winter doen ze zo goed als niks omdat de zon daar niet meer komt.
Na 1-1-27 kunnen die gewoon van het dak af.

Volgens mij denk je nog steeds met vaste prijzen. 1200 kWh heeft ook in de zomer waarde. Niet altijd en zeker minder dan in de wintermaanden.

Beter is om omvormers uit te schakelen bij negatieve prijzen en geld binnenharken als het waarde heeft. Dat zal voor jou moeilijk zijn met heel oude panelen en waarschijnlijk omvormers. Maar ook daar zul je ooit in moeten investeren. 

Om nog even terug te komen op een eerdere opmerking van jou over sneeuw wat blijft liggen op horizontale panelen. Dat gebeurt ook met 30 of 40 graden helling en hoger. Bij enige dooi ben je het weer kwijt. En wanneer hadden we sneeuw?

Wat belangrijker is voor plat geplaatste panelen is vervuiling. Vuil van bladeren, vogelpoep en algen blijven veel langer zitten. De hellinghoek is daarvoor heel belangrijk. Wat ook opvalt is de windrichting. Panelen op zuid worden het minst vuil.

@Rakker Ik heb al eerder uitgelegd dat een dynamisch contract voor mij geen voordeel bied.
En de negatieve prijzen moeten al onder de -13 cent liggen voor dat het voordeliger wordt t.o.v. zonnepanelen.
Dat komt op een enkele mooie zondagmiddag voor, maar daar ga ik niet een dynamisch contract afsluiten.
Mijn batterij capaciteit is ook niet groot genoeg om kilowatts heen en weer te pompen en ik heb net genoeg voor eigen consumptie.

De panelen bevriezen ook net als auto’s en doen ook dan niks meer.
Ik kan je vertellen dat de panelen die op het noordoosten liggen voor een groot deel van de tijd in de winter een laag rijp op ligt.
Overigens duurde het 2 weken voor de 15 cm sneeuw in februari weer van de panelen was.
De verticale hadden nergens last van.

@Polvo55 

Ik ging ervan uit dat je inmiddels ook een dynamisch contract had. Veel zonnepanelen en veel accucapaciteit = standaard voordelig voor dynamisch. Een EV helpt zeker ook maar daar kun je alleen niet mee terugleveren.

Op Tweakers zijn heel mooie voorbeelden te vinden van mensen die in record tempo hun thuisbatterijen terug verdienen. 

Zelf wil ik geen thuisaccu en moet ik het doen met alleen op goedkope tijden laden van de EV.

Zie afbeelding hieronder.

Het nadeel waar jij mee bezig bent is dat investeringen in winteropwek niet lonend zijn met een vast contract. En als je alsnog overgaat naar dynamisch die investeringen verkeerd zijn geweest. Alleen de omvormers uitschakelen bij negatieve prijzen is veel goedkoper te realiseren.

@Rakker 
Wat de winter optimalisatie betreft, daar heb je helemaal gelijk in, ik ben dankzij deze discussie ook tot andere inzichten gekomen.
Daarom wordt waarschijnlijk alleen de omvormer vervangen, want die zit toch al op einde levensduur, maar dan wel een die ik kan sturen via een app of door een energie maatschappij tegen een vergoeding gestuurd kan worden.

Als ik geen batterijen had gehad dan was ik waarschijnlijk beter af geweest met een dynamisch contract tot 1-1-27.
Maar nu is het niet meer interessant.
Gisteren heb ik 35,5 kWh opgewekt, 13,5 gebruikt en maar een halve kWh uit het net gehaald.
Per saldo heb ik voor 97% op zonne energie gedraaid, de rest is terug geleverd.
Vooral op zondagen kan terug leveren nadelig uitpakken bij een dynamisch contract, daar hoef ik nu niet om te denken.
Dankzij de saldering zat ik in mei op -208 euro.

Volgens Solar Magazine overweegt 50% zonnepaneel bezitters een dynamisch contract na einde saldering.
Terwijl dan het verdienmodel van Dynamisch juist voor hun er dan helemaal niet meer is.
Met alle maatregelen om grote schommelingen te voorkomen (o.a. kwartier tarieven) en vergoeding voor het uitzetten van de omvormer is een dynamisch contract na 1-1-27 helemaal niet meer interessant voor een gemiddeld huishouden zonder EV.
Bovendien kun je zelf ook wel bedenken dat als er zoveel mensen dynamisch gaan en stroom gaan gebruiken als het goedkoop is de prijs een kwartier later weer normaal is.

Sommigen kunnen snel hun batterijen terug verdienen volgens jou, dat klopt, maar dat geld alleen voor de mensen die grote systemen hebben van 20 kWh of meer en flink kWh heen en weer pompen.
Doordat steeds meer mensen hier aan mee doen zijn de verdiensten al flink terug gelopen van 300 tot 100 euro per maand.
Na einde saldering houden ook zij er te weinig van over, zeker voor de late instappers die de kruimels nog krijgen 

@Polvo55 

U verwisselt een dynamisch contract met een onbalanscontract.

Dynamische contracten werken (vooralsnog) met uur tarieven. En die uurtarieven zijn een dag van te voren om 14:00 h al bekend. En als je de weersvoorspelling kent heb je vooraf al een indicatie. 

Onbalans werkt per kwartiertarieven en die tarieven werken veel actueler met veel grotere uitschieters. En met onbalans kan je gezien de elektriciteitswet (terecht anders is het net in geen tijd overbelast) niet zelf handelen en moet je besturing batterij/omvormer dus verplicht uitbesteden aan een energieleverancieer.

Onbalans is een kleinere markt (in MWh's gemeten) en dus sneller verzadigd. Maar er moeten wel heel veel batterijen gaan op- en ontladen eer het een invloed zal hebben op de uurtarieven.

@Driepinter dynamisch contract gaat Europa breed per 12 juni over op kwartier prijzen, alleen niet alle energie leveranciers doen er aan mee.
Zoals  Tibber, Coolbleu en Nieustroom wel en Zonneplan, ANWB en Frank energie niet.
Althans voor de consument niet, voor hun klanten houden ze uur prijzen aan, maar zelf moeten ze voor inkoop wel per kwartier inkopen.

@Polvo55 Zo staat het misschien (nog) op verschillende websites, maar de meest recente informatie welke ik heb kunnen vinden zegt iets anders (solarmagazine.nl 16 mei):

Europa stelt invoering kwartierprijzen stroommarkt uit tot oktober

@darkfiber  Ja, ik meende al dat het uitgesteld was, maar wist niet meer tot wanneer en kon het zo snel ook niet terug vinden.
Overal wordt de datum van 12 juni nog genoemd.
Maar neemt niet weg dat bij velen met een dynamisch contract het ook per kwartier tarieven worden.
Wordt lekker voor de software ontwikkelaars. 😁

Voor de winter optimalisatie heb ik nu 2 grote panelen van 535 Wp tegen de schuur wand geschroefd.
Ze staan nu alles behalve ideaal, maar ze zouden  in de winter het beter moeten doen dan de “zomer” opgestelde panelen.
Wordt dus een tijdje monitoren en kijken of het in de winter voldoende opbrengt.

@Polvo55 Voor een indicatieve berekening vooraf had je pvcalc.org kunnen gebruiken.
Mijn resultaat voor zuid met 75° vs. 35° helling op 23 december: ca. +36%
Totaal per jaar: ca. -11%

Reageer