De energieleveranciers kunnen het overvol stroomnet tijdens de avondpiek voorkomen (door dan de kWh-prijs te verhogen) en dus niet de netbeheerder met een dan hoger transporttarief.
Regelmatig hoor of lees ik dat zonnepanelen tot netcongestie of een overvol stroomnet zouden leiden. Maar de omvormers van zonnepanelen vallen dan om veiligheidsredenen uit (bij een hogere spanning dan 253 Volt) en op dergelijke zomerse middagen is elektriciteit niets waard.
Dat het elektriciteitsnet op zomerse zonnige middagen in een woonwijk vol loopt is ook niet zo zeer het gevolg van de productie door zonnepanelen maar door het feit dat er dan te weinig stroom wordt gebruikt. De echte netcongestie (de stroomvraag is dan te hoog en de netspanning daalt juist) ontstaat dus in de avondpiek wanneer de meeste (af)wasmachines, EV-laders, e.d. wel moeten werken.
Daarnaast moet het stroomnet sowieso verzwaard worden. Het huidige stroomnet is immers berekend op een gemiddelde stroomvraag van 1 kW per aansluiting. Nu er meer elektrisch wordt gekookt, warmtepompen en EV-laders worden geplaatst is 1 kW te laag.
Ook is het niet alleen het beperkte stroomnet waardoor omvormers uitvallen. Het is ook hoe de zonnepanelen zijn weg gelegd. De meeste zonnepanelen liggen immers op het zuiden en op het westen. Opmerkelijk is dat een westelijke ligging mede te danken is aan de energieleveranciers en netbeheerders. Want je moest je zonnepanelen zo weg leggen zodat je een hoger eigen verbruik hebt. En voor de meeste werkenden is dat dus gezien er 's avonds gekookt moet worden dus op het westen.
Ik ben dus tegen een hoger transporttarief voor huishoudens met veel zonnepanelen (in België is dat er, namelijk het capaciteitstarief). Ik ben namelijk voor meer dynamische elektriciteitscontracten. Tijdens de avondpiek is de stroomprijs immers hoger. Als de consument voor de schaarse dure avondstroom zelf meer moet betalen neemt ten eerste de belasting van het stroomnet tussen 16:00 en 21:00 h af en ten tweede wordt er dan 's middags meer goedkope zonnestroom en in de winter 's nachts meer goedkope windstroom verbruikt. Je hoeft bijvoorbeeld je EV niet op te laden tijdens de dure avondpiek. In een beetje geísoleerd huis kan tijdens die uren bijvoorbeeld ook de warmtepomp uit. En elke afwasmachine is programmeerbaar.