Zonnepanelen zijn uit de race

  • 5 February 2022
  • 8 reacties
  • 214 Bekeken

Op pagina 7 van het februari magazine stelt de redactie: ‘We zijn daarom verbaasd dat de goed werkende salderingsregeling wordt afgebouwd.’ In mijn stad Amsterdam is en blijft het stroomnet vol, met als consequentie dat alleen autonome systemen mogelijk zijn, dus met thuisaccu's, minder duurzaam en op dit moment onrendabel. Veel daken blijven hier leeg. De gemeente wil zonnepanelen op alle daken, maar vertelt niet hoe dat moet. De oplossing moet kennelijk komen van goedkopere accu’s, want het KNMI zegt dat we haast hebben. ‘Niets doen is geen optie’ is een slogan van het klimaatakkoord.   


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@F.H.Wienneke   Dit is wel een héél algemeen verhaal met een aantal beweringen.

Ik heb daar spontaan een aantal opmerkingen en vragen:

  1. Omdat “het net vol zit” geen zonnepaneelinstallaties meer mogelijk in Amsterdam? Is dat heel Amsterdam of alleen maar bepaalde wijken/buurten?
  2. Hoezo is de (enige) mogelijke oplossing dan “autonome systemen met goedkopere accu’s”?

Volgens mij is het niet zo eenzijdig en zwart/wit als u schetst met de pv op je eigen dak.

Omvormers kunnen zich bijvoorbeeld aanpassen aan de netvoltage en tijdelijk uitschakelen/terugregelen met een klein verlies tot gevolg. Ze vallen dus niet de hele tijd uit.

Bij (forse) overproductie kan je de extra stroom ook gebruiken om grote verbruikers in huis in te schakelen en bijvoorbeeld een warmwaterboiler op te warmen en op deze manier de voltage omlaag te brengen. - Hiervoor zijn al automatische oplossingen beschikbaar.

Ook bij afbouw van de salderingsregeling is dit natuurlijk zinvol.

Antwoorden:

  1. De controlerende instantie C.E. Delft rapporteerde dat 2019 onder de maat was. Rapport daar opvragen. De netwerkbeheerder is somber over de naaste toekomst. Zeker zullen de mogelijkheden per wijk verschillen, op dat niveau geen openbaar inzicht.
  2. Autonome systemen hebben geen last van netwerken, fijn! De Vereniging Eigen Huis wil ook goedkopere accu’s, lees het interview met directeur Cindy Kremer.
Reputatie 4

Darkfiber, je hebt gelijk,

het uitschakelen van de omvormer gebeurd maar af en toe. De meeste dagen van het jaar, ook zomers, gebeurd dat niet iedere dag en de hele dag. Uiteraard zal dat van plaats tot plaats verschillen.

Met betrekking tot het inschakelen van grote stroomverbruikers kan ik me niet vinden in jouw optie.
Ik heb een EV en heb deze op een hele zonnige dag aan de laadpaal gezet. Mijn omvormer geeft maximaal 3kw en mijn EV laadt op met 11 kw. Maar (niet zo) mooi ging mijn omvormer toch uit.

Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen dat de oplossing in Australie wordt gekozen om in bepaalde gebieden het max voltage in de transformatorkasten te maximaliseren op bijvoorbeel 252 volt. Hierdoor kan de omvormer daar bovenuit komen en gaat dus niet zomaar uit. Uiteraard zijn hier randvoorwaarden aan verbonden zoals bv een robuust electranet dat alle stroom kan verwerken.
En zo zullen er wel meer voorwaarden aan verbonden zijn.

Verder, ik ben blij met mijn panelen en af en toe gaat het even niet.
Maar rendabel is het zeker, ook als de omvormer af en toe uitgeschakeld wordt.

Reputatie 7
Badge +1

@F.H.WiennekeHet C.E. Delft rapport ken ik, de conclusie dat de netwerkinfrastructuur  voor elektra ontoereikend is geldt natuurlijk voor meer regio's in NL, helaas. Hier wreekt zich in zekere zin dat Nederland voornamelijk gasland is geweest, in landen met minder/geen eigen gasproductie is de infrastructuur voor elektra dan ook veel uitgebreider en robuuster (Frankrijk en Duitsland - in Duitsland is een huisaansluiting met 3 x 63A vaak de standaard, een vriend van mij verwarmde zijn huis tientallen jaren met een zgn. Nachtstromspeicherheizung)

Thuisaccu's voor particulieren zijn waarschijnlijk geen deel van de oplossing, ook niet tijdelijk en met subsidie. En autonome systemen in particuliere huishoudens al helemaal niet, de benodigde accucapaciteit is veel te groot en onbetaalbaar/niet rendabel ook wil de VEH (Cindy Kremer?) dit graag anders zien.

 

Zonnepanelen lonen volgens mij nog steeds.

Ook ik blijf voorstander van zonnepanelen!

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem is volgens mij dat volgens de gevestigde ‘duurzaamheids orde’ zonnepanelen nooit uit mogen vallen. 5 % verlies over de hele jaarproductie hoeft geen enkel probleem te zijn. Accu's zijn daarvoor helemaal niet rendabel.

Alleen moet er wel een methode komen dat dat verlies eerlijk over alle zonnepanelenbezitters wordt verdeeld. Niemand moet het idee krijgen dat zijn of haar panelen afgesloten worden en de buren dan nog wel kunnen leveren.

Panelen die het meest op het zuiden liggen en in een goede hoek een lagere maximaal voltage geven lijkt mij een goede verdeelsleutel. Iemand met panelen op het noordoosten is immers niet verantwoordelijk dat op een frisse zonnige dag rond 13:25 h (zomertijd) het stroomnet vol raakt.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter , @F.H.Wienneke In Duitsland hebben ze al zoiets als de “fernsteuerung pv anlagen” (ff zoeken), maar eigenlijk om andere reden (Direktvermarktung) en meestal voor grotere installaties. Maar de toepassingsmogelijkheden en het resultaat zijn hetzelfde. Komt misschien ook nog in NL.

Voorbeeld: “Fernsteuerung von PV-Anlagen: Abschaltung und Leistungsregelung

Reputatie 7
Badge +2

Heeft iemand ook een linkje naar bovengenoemd rapport?
Ik vind wel een CE Delft, maar dat is zo te zien een commercieel bedrijf en geen controlerende instantie. In hun documenten kan ik ook zo snel niet iets vinden over de capaciteit van het netwerk in A’dam of elders.

Het afschaffen van de salderingsregeling is trouwens best logisch.
Het is nl vaak een belastingvoordeel voor mensen die het vermogen hebben om PV systemen aan te leggen. Die belasting wordt ook opgebracht door mensen die een heel stuk maand aan het eind van hun geld overhouden.

Het afschaffen zal wel de combinatie van een PV systeem met een warmtepomp ondergraven.
Want nu kun je de in de zomer overdag met je PV systeem opgewekte energie
in de winter ‘s nachts gebruiken om je huis te verwarmen. Zelfs als accu’s al wat interessanter zouden worden, dan nog zullen die maar voor een paar dagen energie opslaan en gaat deze manier van ‘bufferen’ verdwijnen.

Anne.
(deze reactie was eerst in een andere thread terecht gekomen)

Reageer