Bouwkundige keuring ervaringen

  • 12 June 2019
  • 7 reacties
  • 2011 Bekeken

Lang niet iedereen laat een bouwkundige keuring uitvoeren. Heb jij spijt dat je geen bouwkundige keuring hebt laten doen? Of heeft een bouwkundige keuring jou juist veel ellende bespaard? Laat het ons weten en deel je ervaring.


7 reacties

Ik heb hier helaas (nog) geen antwoord op, maar wel een vervolgvraag (als dat ook mag). Zouden jullie aanraden om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren voor een huis uit 2000? En als we overwegen om zonder voorbehoud van bouwkundige keuring te bieden, waar zouden we dan extra goed op moeten letten bij de bezichtiging?

Hi @Charlotte- , ik zie dat je nog geen antwoord hebt gehad vanuit de community op je vraag.

Bij oudere woningen ligt een bouwkundige keuring vaak voor de hand, omdat je hierbij een grotere kans hebt op gebreken als beton- of houtrot, asbest of bijvoorbeeld funderingsproblemen; de bekende grote gebreken. In een nieuwer huis is de kans hierop kleiner.

De bouwkundige kijkt tijdens een keuring echter ook naar allerlei (ogenschijnlijk) kleinere gebreken. Denk aan het hang- en sluitwerk, staat van het (buiten)schilderwerk, staat van CV-ketel en sanitair, kan het regenwater goed weggevoerd worden, enz… Je krijgt daarnaast handige tips voor toekomstig onderhoud. Vaak is voorkomen hierbij goedkoper dan genezen.

Vind je dit niet nodig of ken je iemand die mee kan tijdens de bezichtiging die ook bouwkundige kennis heeft, kan je nog wel even het voorbeeldrapport van onze bouwtechnische keuring bekijken, die staat hier

Succes en veel plezier met de aankoop van je woning!

Groet,
Femke 

Weggegooid geld, €409.- voor een “inspectie” van 25 minuten, waar bovendien de gebreken door mijzelf werden gezien….rapport is een standaard formulier die ikzelf ook had kunnen downloaden. Veel gemaakte opmerking is: dit is een momentopname mocht er straks toch nog wat mis zijn kunnen wij daar niet aansprakelijk voor gesteld worden….kortom bezint eer gij begint! 

Reputatie 7
Badge +2

Het hangt erg van je eigen kennis af.
Als je zelf bouwkundig inzicht hebt dan zal het mogelijk wat minder zinvol zijn.

Maar een paar honderd euro investeren om je aankoop van tonnen door een paar andere bouwkundige ogen te laten bekijken zou ik niet snel weggegooid geld noemen.

Bij een appartement waarbij je al eerder hebt vastgesteld dat de VVE gezond is en een goede planning heeft kun je een keuring mogelijk wel achterwege laten.

Anne.

Wij hebben gebruik gemaakt van een bouwkundige keuring via Ver.Eigen Huis. Ondanks dat wij best ervaren zijn met huizen, waren er toch nog zaken die wij niet hadden gezien, maar deze meneer zag ze wel. kortom, kost inderdaad geld, maar levert veel op. Zelfs bij nieuwbouw. 

Hallo,

mijn onderbuur is al 4 maanden , (met pas achteraf aangevraagde vergunning), maar nog altijd zonder vergunning en ondanks de bouwstop van gemeente aan het slopen. De onderbuurman is een enthousiaste amateur, geen bouwkundige. Ook geen fiat VVE, ook geen bouwkundige berekening en bouw-tekening aan mij van een constructeur/ bouwkundige overlegd door de VVE of eigenaar. Aan  alle twee moet wettelijk wel voldaan worden voordat je begint met draagmuren te slopen (en mijn electra door knippen. Ook de niet-dragende muren zijn inmiddels gesloopt. Inmiddels heb ik schade/scheuren berging alswel alle 2 woonlagen in mijn appartement. Schade valt niet onder de aansprakelijkheidsverzekering eigenaar, maar onder opstal VVE, echter, nergens krijg ik hulp, al 4 maanden  in deze om eea  bouwkundig vast te stellen voor de schade(en toekomstigeschade) in mijn appartement. Ondanks inschakelen van juristen/verzekering en gemeente is er nog steeds geen hulp voor me.

Wat kan ik doen?! Wie kan me helpen!?

 

Reputatie 3

Vervelend wat u overkomt.

Een buurman hoeft aan u geen tekening en berekening voor te leggen want dat is privé. U kunt die inzien op het gemeentehuis. Iedereen mag ook zelf bouwen, er is geen wet dat alleen bouwkundigen dat mogen. Een deel van het bouwen is vergunningsvrij, bij de gemeente liggen folders wat vergunningsvrij is. Minister Cramer van VROM heeft dat in 2010 ingevoerd, wet WABO. Zij propageerde toen dat de mensen meer zelf moeten gaan bouwen. Een niet dragende muur mag je altijd slopen zonder vergunning. Een eigenaar is heer en meester over zijn eigen goed, een VVE heeft daar geen zeggenschap over of en wat je verbouwt aan je eigendom. Ze kunnen hooguit aanvullende regels stellen waar het aan moet voldoen.

Alleen wat vergunningsplichtig is moet je een vergunning voor aanvragen. Pas nadat die vergunning is gegeven is die openbaar en kan je de tekeningen en berekening op het gemeentehuis inzien. Alleen tegen die vergunning kan je bij de gemeente bezwaar maken, doch alleen als je van mening bent dat er niet volgens de regels (welstandsnota, bestemmingsplan, bouwbesluit) is gehandeld. Ben je het niet eens met de bouw, dan moet je naar de rechter, de gemeente bemoeit zich daar niet mee.

Vergunningvrij bouwen moet wel volgens de regels uitgevoerd worden.

Een dragende muur of balk mag je niet verwijderen zonder vergunning als dat het enige is. Maar als het onderdeel is van een vergunningsvrij bouwplan, dan mag het wel.

Als u schade heeft aan uw appartement door de bouwwerkzaamheden mag u dat claimen bij de buurman al dan niet via uw opstalverzekering, en als jé er dan niet uitkomt via uw rechtsbijstand verzekering naar de rechter. U moet dan bewijs leveren. Daar valt of staat het dikwijls mee, en kan zo'n proces dikwijls jaren duren en een of twee ordners vol met geschreven teksten op het allerhoogste niveau. Niemand twijfelt dat uw berging scheuren heeft. Maar hoe bewijs je dat die scheuren door het werk van de buurman komen?

Reageer