Skip to main content

Ik heb een bouwtechnische keuring laten uitvoeren van de woning die wij willen aankopen.

Nou stond er in het rapport vermeld dat ze het luik van de kruipruimte niet geopend kregen.

Voor mijn gevoel is het bouwkundige rapport incompleet.

Wie weet wat ik nu het beste kan doen. 

Welke partij kan ik hierop aanspreken?

Voor de aankoop wil ik eigenlijk wel weten of daar geen gebreken zijn.

Graag krijg ik advies van u.

Groet Gert Jan 

Spreek de verkoper hierop aan; als later blijkt dat er iets niet goed zit zal de verkoper dit moeten vergoeden.

Welkom op de community @GertJanteH! Bedankt voor je vraag. Heb je iets gehad aan het antwoord van @Kieb? Ik hoor het graag. 

Je kunt idd de verkoper vragen of hen bekend is dat er een probleem in de kruipruimte is.
Zij hebben een meldppicht, jij hebt een onderzoeks plicht.

Het kan zijn dat ze dat niet weten, dan kun je ze er later ook niet op aanspreken, tenzij er gebreken zijn waarvan je redelijkerwijs had mogen verwachten dat ze die wel hadden kunnen weten. Maar dan nog zal het vaak lastig zijn je gelijk te halen.

Je kunt eventueel voorstellen om op jouw kosten en risico de kruipruimte wel toegankelijk te maken en dan een herkeuring of zo laten doen.

Je kunt ook de keurder vragen of hen iets is opgevallen wat nadere inspectie behoeft, maar dat zou die denk ik dan wel als risico hebben vermeld.

Bij een bouwkundige keuring wordt inderdaad altijd alleen maar bekeken wat zonder moeite te zien is. De keurder zal dus niet het dak op klmmen oid en vaak ook niet door de kruipruimte tijgeren, maar er enkel een goede blik in werpen (als die toegankelijk is, wat hier niet het geval was).

Ik weet niet of het een huis is dat op (houten) palen gebouwd is.
Dat is altijd nog wel een aandachts punt icm veranderen van grondwater stand.

Dit hangt, naar mijn inzicht, van de totale situatie af. 

Is de verkopende partij (of vertegenwoordiger/makelaar)  aanwezig geweest bij de keuring? Heeft de inspecteur gevraagd om de kruipruimte te openen? werd dit geweigerd? Waarom ging de kruipruimte niet open?

Wie er verantwoordelijk is voor een onvolledig onderzoek hangt erg af van o.a. bovenstaande vragen. Zowel verkopende partij als inspecteur kunnen te kort zijn geschoten. Heb je dit al gemeld bij verkopende makelaar? Succes!

Hi @GertJanteH! Heb je inmiddels een antwoord gekregen op je vraag? Kunnen we nog iets voor je doen? Ik hoor het graag. 

Reageer