Vraag

Gemeenschappelijk wonen met generatiegenoten: iets voor jou?

  • 13 February 2023
  • 1 reactie
  • 83 Bekeken

Senioren willen wel verhuizen maar waar naartoe? Er zijn simpelweg te weinig geschikte woningen. De woningmarkt zit op slot en de vraag is of er in de nabije toekomst voldoende woningen gebouwd worden die aansluiten bij de wensen van senioren. Is het bouwen van geclusterde woonvormen de oplossing?


Steeds meer bouwinitiatieven zijn gericht op het gemeenschappelijk wonen, ook wel geclusterd wonen genoemd. Er komen ook steeds meer woonvormen voor senioren. In maart 2022 vroegen we leden in het 55-plus woonwensenonderzoek wat zij vinden woonvormen zoals een Knarrenhof. In Eigen Huis Magazine van december 2022 schreven we een artikel over geclusterd wonen.

Wat vind jij van het idee van gemeenschappelijk wonen? Reageer op de poll!

Gemeenschappelijk wonen met generatiegenoten: iets voor jou?


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Ik vind de antwoorden waar ik uit kan kiezen te beperkt :)

Ik zou juist meer iets zien in een woongemeenschap met starters, jongen gezinnen en wat oudere mensen.

Ik denk dat iedereen altijd voldoende privacy zal willen om op het moment dat ze er geen zin in hebben niet met andere geconfronteerd te hoeven worden.

Maar ik denk dat de woonwensen van verschillende groepen teveel uit elkaar liggen om die goed te kunnen combineren.

Starters zulle vaak liefst daar wonen waar wat reuring is.
Jonge gezinnen willen wrs ruimte voor hun kinderen en scholen en winkels voor dagelijks boodschappen dicht bij?
Ouderen willen gewoon zo lang mogelijk blijven wonen waar ze zitten.

Denk ik :)

 

Ik ben nog niet oud, maar ben intussen wel alleen thuis in wat eigenlijk een grote gezinswoning is.
Maar ik zou zo snel niet weten waar ik naar toe zou gaan verhuizen.

De tuin kan makkelijk ’onderhoudsarm’ worden gemaakt,
op de benedenverdieping is al bijna een zelfstandige woonruimte, die nu oa wordt gebruikt als mensen op bezoek komen - die kunnen dan ook makkelijk wat langer blijven.
De bovenverdieping is nog steeds voor mijn kinderen. Ook al wonen die al jaren elders, kunnen ze altijd langs komen wanneer ze willen en is hun ruimte er nog gewoon voor hen. En daarnaast heb ik voldoende ruimte om wat aan te rommelen en eigenlijk wat meer te bewaren dan strikt noodzakelijk wrs nodig zou zijn.

Een appartement hier in de buurt - waar ik alles heb dat ik prettig vind - met voldoende ruimte voor bezoekende kinderen, kleinkinderen, vrienden en andere familie zou niet veel goedkoper zijn en mogelijk zelfs duurder. En dan zou ik van een ruimte waar ik al tientallen jaren mij prettig voel naar iets nieuws moeten gaan en maar hopen dat ik me daar ook zo prettig ga voelen.

Ik denk dat dit voor veel mensen geldt.
Dat ze mss wel zouden willen verhuizen,
maar uiteindelijk de keuze bijna altijd op ‘blijven’ zal vallen,
omdat dat onder de streep zo goed als altijd een betere keus is.

Anne.

Reageer