Stel jezelf voor

  • 28 February 2019
  • 77 reacties
  • 52778 Bekeken

Reputatie 3

Welkom! In dit topic stellen de communityleden zich aan elkaar voor. Vertel iets over jezelf, over het verduurzamen van je huis (zonnepanelen, warmtepomp) of aankoop nieuwe woning. Hoe heb jij het verduurzamen en de aankoop van je huis aangepakt? Wat zou je willen vragen aan andere leden? Welke goede en slechte ervaringen zou je willen delen? We zijn razend benieuwd…

GeertH 3 jaar geleden

Even voorstellen:

Hallo, mijn naam is Geert, 30 jaar. Ik heb eind 2016 een huis gekocht in Sneek. Hier woon ik samen met mijn vriendin. We zijn er eerst zo in gaan wonen om dit huis te “ervaren". De buitenkant en de bovenverdieping hebben wij al aangepakt. Momenteel zijn we de complete beneden verdieping aan het verbouwen. Enkele draagmuren zijn verwijderd en hier is een draagconstructie voor in de plaats gekomen (uiteraard goed berekend door een erkend ingenieursbureau). Veel doen wij zelf. Al het sloopwerk en onder andere leidingwerk, elektra en de vloerverwarming (Warp-Systems) hebben wij zelf gelegd. Ook de isolatie hebben wij zelf aangebracht, cellulose platen (Everuse). Onder de vloer en in de spouwmuren hebben wij EPS parels laten aanbrengen. 

Omdat ik mijn ervaringen wil delen en enkele vragen heb, heb ik mij aangemeld op dit forum.

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hi @Teleton!

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Een duidelijk verhaal. De community is in de eerste plaats een plek waar mensen met elkaar van gedachten kunnen wisselen over het verduurzamen en kopen van huizen. Ik raad je aan om dit topic eens te bekijken. Het gaat over verduurzaming van bewoners van appartementencomplexen. De discussie zelf is nog niet heel erg actief, maar wordt al wel door en aantal leden gevolgd. Misschien kun jij het nieuw leven inblazen?

Deze pagina op eigenhuis.nl kan je misschien ook al een hoop meer info bieden. Ik hoor het graag wat je vorderingen zijn.
Reputatie 1
Even voorstellen . Mijn naam is mausb en sinds mei lid van de community.
Woon met vrouw (kinderen al het huis uit) in een 2-kapper uit 1971 en doe al vanaf 1973 aan isoleren.
Teveel acties om op te noemen maar het gasverbruik ligt nu op 1550 m3, inclusief koken en warm water. (Was het eerste jaar in 1972 6000 m3 !!). Wil naar minder dan 1000 maar of dat gaat lukken ?
In maart de spouwmuur opnieuw laten vullen met Endeverifoam dus dat moet nog wat gaan opleveren. Verder wil ik nog twee oude 2-plaats radiatoren vervangen door type T22 waaronder dan speedcomfort moet komen en de keteltemperatuur naar 55 graden. Ben benieuwd .
Heb 9 zonnepanelen (250 wp) sinds 2015 die gemiddeld zo’n 2450 kwh op jaarbasis hebben opgeleverd, ongeveer de behoefte of iets minder. Zou er op de garage nog wel 6 bij kunnen plaatsen en op het dak ook wel 3 maar zolang de ketel ( noodgedwongen pas 3 jaar geleden moeten vervangen) het nog doet wacht ik daar nog mee . Dan komt ws. de warmtepomp in zicht.
mausb
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community @MBOBTS! Zo te lezen ben je al goed op weg met het verduurzamen van je woning. Zo je de partijen met wie je de verduurzaming maatregelen hebt uitgevoerd aanraden? Houd je ons op de hoogte van je volgende plannen? Ik ben erg benieuwd. 🙂
Reputatie 1
De spouw is maart jl. geïsoleerd door Alpine Isolatie voor 1610 euro (88m2). Ramen,voordeur in etappes door firma JVK uit St. Anthonis. Geen klachten. prima werk
Reputatie 4
Badge +3
Hi @Nina! Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Goed bezig inderdaad. 💪 Check ook eens dit topic. Leuk als je hier ook je ervaringen deelt. Heb je de laatste column van 'Daphne Verduurzaamt' al gelezen? Dit gaat over haar ervaring met haar zonnepanelen en de teruggaaf van BTW. Ik ben benieuwd wat jouw mening is hierover. Ga zo door verder! 😄
Ik ben Ruud Roussou, ben 71 jaar en woon in Purmerend (Noord Holland). Mijn echtgenote en ik zijn al tientallen jaren tevreden lid van eigen huis.

Wij zijn beiden fanatieke verduurzamers, hebben zonnepanelen-, een warmtepomp / vloerverwarming en hebben onze vloer extra laten isoleren door TonZon.

Lid geworden van deze community ben ik omdat ik benieuwd ben naar meer mogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen.

Hartelijke groet,
Ruud Roussou
Reputatie 3
Wij hebben vorig jaar nieuw gebouwd en iets betere dan de norm geisoleerd. Een stuk lucht dichter gemaakt door een paar dagen lang blowerproof liquid op alle overgangen te smeren. Er zit verder een W/W warmtepomp (Alpha Innotek), een lucht WTW (Itho qualityflow) en een douche WTW (ACO). Ook voor triple glas gekozen. Er ligt 7000 wattpeak aan zonne panelen op, maar het huis staat niet erg gunstig t.o.v. de zom, met name schaduw op zijdak, en de platte daken liggen maar paar uur per dag in de directe zon (noord/oost sn noord/west)

Over algemeen met de meeste dingen tevreden, al heb ik de vorige winter zonder bron gedraaid, en dat waren dure maanden.

Over die bron, die is onder huidig beleid van Nathan (importeur van Alpha Innotek) erg mager uitgemeten.
7800 Watt kwam uit de warmte verlies berekening. En dan wordt er een (1) 120 meter bron geboord, dit houdt 65 Watt per meter in. Gevolg is een vrij lage bron temperatuur in de winter (rond 0 graden) , en een vrij hoge bron temperatuur in de zomer (18 graden)

”we voldoen aan de BRL eisen meneer” kreeg ik te horen.
Onze woning bouwjaar 1999, hebben wij energieneutraal gemaakt 3 jaar geleden. 18 zonnepanelen liggen al 8 jaar op ons dak. 3 jaar gelden hebben wij een lucht-water warmtepomp laten installeren en tegelijk 38 zonnepanelen gekocht via de zonnecooperatie West-Friesland. Boven de zithoek hebben wij een infrarood paneel aan het plafond bevestigd om in de avond lokaal de temperatuur snel een graadje hoger te krijgen.

Wij zijn nu netto een leverancier van stroom omdat wij meer terugleveren dan dat we gebruiken. Omdat het grootste deel (ong. 10.000 kWh tevens maximum) via de zonnecooperatie verloopt is hier voor 15 jaar volledige saldering gegarandeerd. Eigen zonnepanelen leveren 4000 kWh waarvan 2000 kWh wordt teruggeleverd aan het net, saldering tot 2023 of langer.

We hebben in totaal 40.000 Euro geinvesteerd, 1650 Euro subsidie op de zonnepanelen, 1300 Euro BTW terug ontvangen, 2350 Euro subsidie op de warmtepomp. Wij hebben dit gefinanceerd met een duurzaamheidslening van 15.000 Euro met een rente van 1,6% (aftrekbaar looptijd 15 jaar) en een persoonlijke lening van 30.000 Euro tegen een rente van 4,3% (looptijd 10 jaar). Onze maandlast is 400 Euro aan rente en aflossing. De lening is ook bedoeld voor de aanschaf van een nog aan te schaffen electrische auto. We wachten nog even tot de prijs wat omlaag gaat. Besparing op de enrgierekening is 300 Euro per maand, en ontvangen 100 Euro netto terug door de zonnepanelen. We spelen dus ongeveer quite en na 10 jaar hebben we alle investeringen terug verdiend, maar we mogen aannemen dat dit sneller gaat door verhoging van de gasprijs en energiebelasting.

Ik ben lid van de zonnecooperatie West-Friesland en maak deel uit van een werkgrooep die zich bezig houdt met de warmte transitie. Wij willen samen met de gemeente Hoorn kleine projecten proberen op te realiseren. Tevens is hier een werkgroep infrarood camara en een werkgroep electrische deelauto aktief.
Reputatie 3
Hallo, wij zijn nieuw op deze community maar wel al erg lang lid van VEH.

2 Jaar geleden hebben wij een zeer gedateerd, groot vrijstaand huis gekocht uit begin jaren '60.
Er was niets geïsoleerd en je kon zo via het plankendak en de dakpannen naar de lucht staren. Alles was oud en achterhaald, gelukkig was het huis wel zeer degelijk gemetseld.

Wij hebben direct waar dat nog mogelijk was de spouw laten isoleren, het enkel glas vervangen en alle kieren gedicht (via de brievenbus stormde het bijvoorbeeld lustig naar binnen). Waar nodig hebben wij de kieren zelfs tijdelijk gedicht met Ducttape en er op sommige plaatsen zelf buisisolatie in gepropt (moet je nagaan wat een kieren dat waren). Ook de cv-ketel direct vervangen.
De eerste winter hebben we direct de zolder geïsoleerd natuurlijk, dit met dikke pakketten glaswol.
Gelijk het eerste jaar daalde ons gasverbruik al van 4000 kuub (vorige bewoners) naar iets van 2200.
Niet te spreken over het toegenomen comfort natuurlijk.

Het voorjaar erna hebben we de keuken vervangen, door de nieuwe A++ (showroom) apparatuur hebben we toen ook nog een enorme besparing op het electriciteitsverbruik behaald. Omdat we natuurlijk nog niet klaar waren hebben we in de woonkamer een muur er uit gebroken en een dubbele set openslaande deuren geplaatst. Alle lelijke radiatoren vervangen door mooie. We hebben gekozen om geen vloerverwarming te nemen, maar de radiatoren te behouden en de best isolerende ondervloer onder het parket te kiezen. Dat scheelt enorm aan je voeten!!!

Waar de oude spouw niet nageisoleerd kon worden, hebben we er Qboard tegenaan gezet. Ik kon nergens iets vinden over het slank aan de binnenzijde isoleren van een spouwmuur, uiteindelijk na overleg met de leverancier dus ervoor gekozen om er Qboard tegenaan te zetten. Dit is direct te stucen. Hierdoor koelt het huis nog minder af in de winter en ik verwacht nu een verbruik van rond de 1800 kuub.

Wij willen dit nog verlagen door het nemen van aanvullende kleine maatregelen, zoals het isoleren van de convectorput en (eindelijk!) het ophangen van gordijnen. Misschien gaan we ook nog eens aan onze eigen energievoorziening werken, maar we zijn er nog niet uit welke manier we dat het liefste willen. Dus ik blijf nog even een paar maanden meelezen en neem dan een besluit.

We beginnen nu na 2 jaar verbouwen wel een geweldig optrekje te krijgen, dus het was alle inspanningen zeker waard. Zonder het zelf klussen (met hulp van ZZP-er) waren we vermoedelijk een ton meer kwijtgeweest. Al is het maar door besparingen van 25% met bonnetjes bij de bouwmarkt (dat loopt enorm op in 2 jaar!) en het aanschaffen van een keuken voor 25% van de verkoopprijs (wel zelf demonteren en plaatsen..). En ga zo maar door.

Waar ik nu over aan het denken ben is het gebruik van isolerende verf, er zijn claims dat dit 10 tot 20% scheelt in je verwarmingskosten. Dit omdat er iets van nanodeeltjes in zitten die de warmte terug de kamer in kaatsen.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben, ik ben heel benieuwd.

Groeten van "Bert en Ernie".
Hallo Allemaal,

Wij hebben een woning van begin jaren '70.
Hier hebben wij de muren en zonnepanelen aangebracht en zijn er erg blij mee.
Nu zijn wij al een tijdje aan het kijken op welke manier wij de vloer willen isoleren in de kruipruimte (standaard die wij daarin stellen Rd 6). De kruipruimte is bereikbaar in een dodenhoek, wij deken nu aan Pif-isolatiefolie. Tevens gaan wij het dak ook isoleren, wij zijn erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier maar ben al 2 jaar lid van VEH. Ik hoop hier nog meer op te steken!

Mijn naam is Dean ben 31 jaar en woon met mijn vriendin samen in de mooiste stad van Limburg, Roermond!
Ik heb een jaren 50 woning (spouwmuren), die door de vorige eigenaar (een woningbouwstichting) geïsoleerd is door er een laag isolatie (~10cm) en een daarbuiten weer een laagje steen (1cm) te plaatsen. Daarnaast heb ik dubbel glas.

Het resultaat is een goed geïsoleerd huis, dat 's zomers wat te warm kan worden.
Even voorstelen. Inmiddels 20 jaar woonachtig in een jaren 30 hoekwoning in Amersfoort. In deze 20 jaar veel maatregelen genomen om woon- en leefcomfort te vergroten. Bij aanschaf van de woning begonnen met een CV installatie, zolder isoleren en dubbelglas plaatsen. 9 jaar geleden een aanbouw laten bouwen met veel glas (HR++ natuurlijk). 8 jaar geleden zonnepanelen geplaatst en een zonneboiler. Ook de vloer geïsoleerd met folie luchtzakken en de spouw laten vullen met polystyreenkorrels (LabelB)
Radiatorfolie bij zowel convectoren als radiatoren aangebracht en inmiddels speedcomforts geplaatst op de convectoren.
Volgende projectjes zijn het oude dubbelglas vervangen voor HR++ en we moeten nog over van gaskoken naar electrisch/inductie.
We zijn met z'n tweeen en verbruiken 1400kWh p.j. en produceren er zelf 1200. De rest compenseren we met een windaandeel (overigens is de gekochte elektra ook al groen). Het gasverbruik ligt onder de 900kuub p.j. maar dat wordt deels veroorzaakt door een hoogrendement houtkachel in de winter.
(by the way ook twee regentonnen in de tuin voor de tuin. Geen gras en de bestrating bestaat uit waaltjes)
Groet RobinE
Reputatie 3

Hallo, Ik ben Ruud Welling uit Assen. Al meer dan 7 jaar heb ik 7200 Wp aan zonnepanelen op mijn dak. Helaas heb ik 2012 geen belasting terug kunnen vragen en nu geeft de belastingdienst niet thuis. Bij de eerste subsidie aanvragen (2011,2012) ben ik afgewezen (overbooked). Dan maar zonder subsidie. Ze werken prima maar vertonen een  5% per jaar achteruitgang (hopelijk vlakt dit af). Ook al een van de 2 inverters (SOLIVIA 3.6 EU G4 TR) 3x moeten vervangen (gelukkig nog binnen de garantie). Nu (Jan 2020) hoop ik van het gas af te gaan door het installeren van het solarfreezer systeem. Meer nieuws daarover als ik het heb uitgetest.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo, Ik ben Ruud Welling uit Assen. Al meer dan 7 jaar heb ik 7200 Wp aan zonnepanelen op mijn dak. Helaas heb ik 2012 geen belasting terug kunnen vragen en nu geeft de belastingdienst niet thuis. Bij de eerste subsidie aanvragen (2011,2012) ben ik afgewezen (overbooked). Dan maar zonder subsidie. Ze werken prima maar vertonen een  5% per jaar achteruitgang (hopelijk vlakt dit af). Ook al een van de 2 inverters (SOLIVIA 3.6 EU G4 TR) 3x moeten vervangen (gelukkig nog binnen de garantie). Nu (Jan 2020) hoop ik van het gas af te gaan door het installeren van het solarfreezer systeem. Meer nieuws daarover als ik het heb uitgetest.

  1.  Volgens de consumentenbond kunt u de belastingdienst nog over voor 2013 een ‘ambthalve teruggaaf’ de btw terugvragen. https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/btw-zonnepanelen-terugvragen..

“Aanvraagtermijn voor teruggave

Je moet de btw binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar terugvragen. Heb je in 2019 zonnepalen gekocht, dan is de deadline dus 1 juli 2020.

Als je te laat bent kun je de belastinginspecteur nog om een 'ambtshalve teruggaaf' verzoeken. Dit kan tot 5 jaar na het jaar van aanschaf. Je kunt geen bezwaar maken tegen de beslissing van de belastinginspecteur. Deze regeling geldt met terugwerkende kracht tot 20 juni 2013.

Heb je zonnepanelen gekocht, maar je nog niet geregistreerd als ondernemer? Dan kun je dit alsnog doen. Ook als je de zonnepanelen hebt gekocht in 2013 of eerder. Je krijgt dan alsnog een aangifte voor het tijdvak waarin je de panelen hebt gekocht. Met deze aangifte kun je de btw terugvragen. Meer informatie lees je op de website van de Rijksoverheid.”

  1. Misschien kunt u de VEH ook over de solarfreezer een oordeel vragen. Zoals zij dat heeft gedaan over de ‘ioniserende cv ketel’ en infraroodpanelen. In het verhaal over de solarfreezer wordt namelijk nog wel zonnecollectoren (dus de panelen op het dak die uitsluitend warm water maken) en PVT panelen (voltarisch én thermisch, maar omdat er een extra glasplaat op zit is de stroomopbrengst sowieso lager) opgenomen. Maar als deze, vanwege de kosten of te weinig dakruimte, wegvallen zit u met een warmtebron die altijd beperkter en dus kouder is dan grondwater of zelfs buitenlucht. Het gaat er niet om hoeveel warmte er uit een warmtebron onttrokken wordt maar om de temperatuur van de warmtebron. Hoe lager het verschil in temperatuur tussen condensor en verdamper van de warmtepomp, hoe hoger het rendement.
Reputatie 3

Hallo Drieprinter,

Ik heb over het afgelopen jaar 4 x het formulier ingevuld om de BTW van de zonnepanelen terug te vragen (ie eerst de BTW nr aanvragen). Nooit antwoord gekregen (zeggen dat binnen 10 werkdagen te doen). Misschien komt dat omdat ik de aankoop datum op de aanvraag formulier moet zetten. Dat is 7/11/2012. Ik denk dat ik het nog een laatste keer probeer met een datum van 7/11/2019. Als ik dan de rekening opstuur dan zien ze wel de werkelijke datum.

Wat de solarfreezer betreft heb ik me al gecommitteerd. Achter de bestaande zonnepanelen wordt een warmtewisselaar geplaatst die via een glycol mengsel de warmte van de zonnepaneel afvoert naar de warmtezak of de warmtepomp. Er is dus geen aparte zonneboiler. Hoewel ik die wel heb. Die laat ik nu het voorraad vat in de Nibe warmtepomp vullen (ie in serie geschakeld: kraan → zonneboiler → warmtepomp storage → douch. 

Inderdaad zal het rendement van de WP lager zijn bij een warmtebron die t/m het vriespunt wordt leeg getrokken. De zak zal in de winter door die paar uren zon niet echt warm worden. Hooguit een beetje ontdooien (dan gaat overigens de zonnewarmte primair direct naar de warmtepomp en pas als die geen warmtevraag meer heeft daar de waterzak. Buiten het winter seizoen zal de zak hoogstwaarschijnlijk warmer zijn dan grondwater. De bewering is dat dit systeem een hoger rendement zal hebben over een jaar dan met de grond als bron. Overigens mag ik hier geen putten boren.

Prettige kerstdagen

Ruud

Reputatie 5
Badge +1

Even voorstellen: Wij zijn Rob & Marja uit de “Boomer”-generatie en ‘getogen’ in de prachtige binnenstad van Haarlem.

In de 70er jaren was het in onze vriendenkring vanzelfsprekend om een oud huisje te kopen. En dat met de (overwegend) ambachtelijk geschoolde vriendengroep in enkele maanden grondig te verbouwen. Met ieders expertise (en gewaardeerde groepskortingen!) ontstonden de meest fantastische woningen. Wij kochten een inmiddels gesloten Café met bewoonde bovenwoning en verbouwde het café gedeelte tot appartement (ehh, bed stond achter de piano)

Als in de 80er jaren de eerst kindertjes zich melden, herhaalt de exercitie zich. De één gaat voor grotere woning, bij de ander wordt de voor en/of achtergevels opgetrokken voor meer slaapplekken. Zelfs voor het plaatsen van 2e verdiepingen schrokken we niet terug. Ook onze bovenwoning is vrijgekomen en wordt bij het benedenhuis getrokken.  Op de 2e verdieping creëren we een logeer appartement voor onze inmiddels door het vele reizen groeiende internationale vriendenkring.

Na mijn ETS studie inmiddels werkzaam als Docent  ICT  techniek aan een ROC, wat al rap uitgroeid met het vak “& Toegepaste elektronica” (tot 1997). Enkele vrienden zijn, met bovengenoemde ervaring (!), een aannemers bedrijfje begonnen. De eerste stappen naar isoleren en dubbelbeglazing worden gezet. De eerst ervaring met vloerverwarming doen we op, als we in 1984 de verrotte houten Café vloer vervangen door een zelfdragende, op Milders PU elementen gestorte, betonvloer.

Als een andere vriend begin 90er jaren het bloeiende CV-installatie bedrijf van zijn vader overneemt, wordt er al snel  geëxperimenteert met warmtepompen en zonneboilers. We bedenken een ‘betaalbare’ vloerverwarming, gevoed vanuit een zonneboiler. De eerste ‘Home’-elektronica doet zijn intrede. Zakelijk maak ik in 1997 een carrière-switch en stap in de ontwikkeling van glasvezel infrastructuur.

En eind 90er jaren plaatsen we een Lucht/Lucht warmtepomp in onze vakantie woning.

Bij mij wordt rond 2010 Polyneuropathie (MGUS) geconstateerd. Met het  vooruitzicht van een terug lopende mobiliteit, wordt het tijd om de drukke binnenstad (en een huis van 3 verdiepingen) te verruilen voor een levensloop (!) bestendige woning. Met de kennis en ervaringen van de afgelopen 40 jaar, gaan we op zoek naar een geschikte bungalow. Waarin we één en ander naar onze eigen ideeën kunnen realiseren. Voorjaar 2013 kopen we in Lochem een deels verbouwde boerderij uit 1910 en emigreren naar de Achterhoek  (zie: “Je huis verduurzamen”  > “Jou verhaal” > “Boerderij uit 1910” )

De “Boomers”-vriendengroep is inmiddels druk met het verbouwen voor de kinderen en/of als kleinkindertjes Opa (en Lochem ligt niet om de hoek).  Met 2 geweldige lokale ZZPers  realiseren we een (voor ons)  geweldige woning. Waar ik me naar hartenlust kan uitleven op alles wat er mogelijk is. En in tegenstelling tot de 70er en 80er jaren, je kunt nu alles vinden / opzoeken / delen / kopen via het WWW (en je jezelf een experimentje kunt veroorloven  :wink: )

Rob & Marja Dekker uut Lochem.

Reputatie 5
Badge +1

Beste VEH-ers,

 

Wij, Gees en ik (70+), wonen sedert 2010 in een voormalig notariskantoor, gebouwd in 1985, in Nieuwleusen bij Zwolle.

In 1985 heeft de toenmalige notaris zijn kantoor voorzien van vloer- muur- en dakisolatie en van drievoudige beglazing. Dat resulteerde in een B plus label, dat werd vastgesteld in 2012. Dat relatief goede label bood ons een goed uitgangspunt om toe te werken naar een energie neutrale woning met ca. 225 m2 woonoppervlak.

Op de hele benedenverdieping ligt vloerverwarming, die we in 2010 hebben laten aanbrengen.

Sedert 2015 beschikken we over een open bron bodemwarmtesysteem met daarbij een vijftigtal heatpipes, die warmte leveren aan het 500 liter buffervat. Door deze heatpipes hebben we het aantal draaiuren van de warmtepomp met circa een derde weten terug te brengen en daardoor verbruiken we ca. 2000 kWh minder dan zonder de heatpipes.

In 2017, ruim twee jaar na de installatie van het open bron systeem en de warmtepomp, hebben we 29 zonepanelen aangeschaft. We hebben die twee jaar gewacht om een reële indicatie te hebben van onze energie behoefte.

In 2018 werd onze woning energieneutraal, dus we produceren evenveel energie als we verbruiken en we zijn gasloos sedert 2015.

In 2019 hebben we opnieuw een zogenaamde EPC-berekening laten uitvoeren en daaruit bleek dat we een EPC waarde hebben van 0,00. Voor een  nieuw te bouwen woning geldt op dit moment een EPC waarde van 0,04, maar dat gaat veranderen vanwege de nieuwe BENG normen m.i.v. 2021.

In 2019 hebben we onze woon- en energiekosten met 65% kunnen verlagen door onze hypotheek over te sluiten.Vanwege de prima EPC waarde en de lage rente konden we bij Triodos goede zaken doen.

Het rendement van onze installatie lag in 2018 op 570% en dat betekent zo iets als: 1 kg elektrische energie levert 5,7 kg thermische energie op.

Kortom, dankzij de juiste leveranciers met de nodige kennis en ervaring, is ons energieproject in alle opzichten geslaagd.

Geert Nap

 

 

 

 

Hallo, BaSl hier. Ik huur al 7 jaar een huurwoning in de vrije sector. De meeste woningen in dit complex van eengezinswoningen zijn reeds verkocht. Er zijn nog slechts 5 woningen in de verhuur. Steeds als een huurder vertrekt, wordt de woning verkocht en inmiddels wisselen ook verkochte woningen van eigenaar. Mijn partner en ik overwegen om samen verder te gaan maar lopen hier tegen dilemma’s aan. Mijn huurwoning kost een klap geld iedere maand en met de huidige rentestand lijkt het er op dat de hypotheek goedkoper is dan blijven huren. Uitdaging, we hebben beide door de hoge woonlast weinig ruimte om te sparen voor de kosten koper. Dat bedrag ligt er nu dus niet. Maar met de komende huurverhoging in het verschiet dreigt de huur wel heel hoog te gaan worden. Dus toch maar op onderzoek uit om te kijken of we deze huurwoning zouden kunnen kopen. Hoe vliegen we dat aan? Over 3 weken in ieder geval eerste afspraak voor een orienterend hypotheekgesprek. Bedrag is niet onze maximale hypotheek maar voor de maandlast nog steeds flink. Maar onderhandelen met wie? Tussenpersoon of beheersmaatschappij? Wel of geen aankoopmakelaar? (ervaring leert dat eigenaar doorgaans weinig toegeeft op vraagprijs). Wel of geen bouwkundige keuring (heb na 7 jaar best zicht op komend onderhoud ;) ) Wat voor hypotheek? Toch nog energiebesparende maatregelen treffen? Onderhandelngsstrategie? Taxeren? 

Tsja… heel uitzoekwerk dus.

Even voorstellen:

Hallo, mijn naam is Geert, 30 jaar. Ik heb eind 2016 een huis gekocht in Sneek. Hier woon ik samen met mijn vriendin. We zijn er eerst zo in gaan wonen om dit huis te “ervaren". De buitenkant en de bovenverdieping hebben wij al aangepakt. Momenteel zijn we de complete beneden verdieping aan het verbouwen. Enkele draagmuren zijn verwijderd en hier is een draagconstructie voor in de plaats gekomen (uiteraard goed berekend door een erkend ingenieursbureau). Veel doen wij zelf. Al het sloopwerk en onder andere leidingwerk, elektra en de vloerverwarming (Warp-Systems) hebben wij zelf gelegd. Ook de isolatie hebben wij zelf aangebracht, cellulose platen (Everuse). Onder de vloer en in de spouwmuren hebben wij EPS parels laten aanbrengen. 

Omdat ik mijn ervaringen wil delen en enkele vragen heb, heb ik mij aangemeld op dit forum.

Beste medeleden, 

 

Mijn vriend en ik zijn deze week verblijd met het nieuws dat ons bod op een woning in Amsterdam is geaccepteerd! Nu zijn we bezig met het rondkrijgen van de financiën en plan aan het maken voor renovatie en verduurzaming. 

Het gaat om een maisonette (tussen) woning op een deel van de 0e en  gehele 1e etage van een appartementencomplex, bouwjaar 1956, Amsterdam. 

De woning is vrijwel leeg, er zit geen keuken in, geen vloer, badkamer en toilet zijn aan renovatie toe, CV ketel is uit jaar 2004 (HR combiketel), de leidingen lopen in het gehele huis over de muren heen. De woning is matig geisoleerd, wel dubbelglas. 

 

 Vragen waarmee ik rondloop zijn

  1. Wat zijn goede dingen die ik  nu(zelf) kan doen ter verduurzaming? Gezien de woning nu leeg is lijkt me nu een uitermate geschikt moment nog eventuele grote aanpassingen door te voeren. Vrijwel alle maatregelen die mij via sites geadviseerd worden kan ik echter niet doen zonder VVE lijkt het wel. Behoudens gevelisolatie binnen (ervaring mee?), of vloerisolatie (maar ik weet niet zeker hoe of dit dan zou moeten in mijn woning behoudens de keuze voor een ondervloer).
  2. Vanuit mijn VVE is het plan wel een inventarisatie voor verduurzaming te maken voor het volgende MJOP, het lijkt allemaal echter nog niet zo concreet, wat zijn jullie ervaringen en adviezen hierin? Ik wil hier op zich wel een actieve rol in gaan spelen. 
  3. Gezien de CV ketel al ouder is overweeg ik deze direct of op korte termijn te vervangen: wat is dan een goede optie? Een warmtepomp lijkt gezien de woning maar matige isolatie heeft niet direct heel zinvol, tevens lijkt het meer rendabel zoiets VVE breed te doen bijna (of hoe doe je dat überhaupt in een appartement als dit m.b.t. warmtebron), maar moet ik hier voor de toekomst nog rekening mee houden op een of andere manier? Is het nu handig om voor een elektrische CV ketel te gaan (ervaringen?) en de woning geheel van het aardgas af te krijgen in combinatie met koken op inductie? Of is het beter nog voor een nieuwere HR ketel te gaan dan? 
  4. Is vloerverwarming een goede optie om meteen leidingen weg te werken +  energiezuiniger? Maakt het dan nog uit wat voor CV ketel er gekozen wordt. Of als er later (in 2e instantie) wordt overgegaan op een warmtepomp, kan dat zomaar?
  5. Iemand ervaringen met een betaald advies van sites als greenhome.nl ? 

Mocht je tips hebben voor mij, of me kunnen verwijzen naar goede topics of sites hierover voor info hoor ik het graag!

 

Groetjes, Yvonne

 

 

 

 

 

 

Hallo allemaal, 

 

Mijn naam is Ingmar en ik ben sinds 3 jaar de trotse eigenaar van een twee-onder-een-kap woning uit 1935. Samen met mijn vrouw droom ik er van deze woning comfortabel(er) en gasloos te maken; nog een hele kluif gezien het officiële energielabel “G”.

(Ik kan je vertellen, het was best even schrikken vanuit het hypermodern A+ appartement met zuidligging en warmtepomp naar onze karaktervolle nieuwe stulp!)

We stoken zuinig (max 18 graden), hebben een huis met een oriëntatie op het zuid/zuidwesten, een heleboel goed gesitueerd glas en mede daardoor, ondanks een aardig oppervlak qua woonruimte een minimaal verbruik t.o.v. het energielabel: 1800 kWh elektra en 1100 m3 per jaar alles bij elkaar.

Tot nog toe hebben we ons vooral gericht op het “laaghangende fruit” qua verbouwen/verbeteren; rotte dorpels zijn vervangen, de woning is volledig opnieuw gevoegd, de wanden zijn gereinigd en geïmpregneerd en al het originele glas-in-lood is voorzien van voorzetglas. Grote kieren in  raam en (binnen)deurkozijnen zijn met tochtband gedicht, radiatorfolie is geplaatst op die radiatoren die we überhaupt gebruiken en op delen hebben we ventilatieroosters geplaatst omdat de kelderkast vochtproblemen had (het kelderraampje was doodleuk dichtgetimmerd zonder ventilatieopeningen). 

Als tussenstop zijn we maar even aan de tuin begonnen, want het "grote” werk komt er aan en we lopen vast waar velen op dit forum al over hebben gesproken; waar haal je goed en (vooral onpartijdig) advies om verder te verduurzamen, als een groot deel van de handelingen éénmalig is uit te voeren (fysiek en/of financieel gezien) en dus gewoon goed moet gebeuren.

Het grote werk? Jazeker, de “heilige drie-eenheid van isolatie", dak-, vloer- en spouw is nog niets mee gebeurd (hoewel een vorige bewoner wel is losgegaan op rockwool voor wat betreft de zoldervloer/het woonkamer plafond ). 

Wat zijn de plannen?

Voorlopig richten we ons als eerste op het dak: de plaatsing van twee zeer goed geïsoleerde dakkapellen komend najaar is de aftrap voor de zolderverbouwing, die na isoleren en nieuwe dakpannen (aan vervanging toe), uiteindelijk moet leiden tot eigen opwekking van energie en warmte (pv met zonneboiler of pvt); zeker interessant gezien het grote dakoppervlak dat gedurend de gehele dag zon vangt (beetje een nadeel in de huidige tropische weersomstandigheden!). 

De spouw zou ik het liefste ook al laten doen, maar deze is niet bijzonder breed (3.6-4 cm) en het huis kent wat unieke (voormalige?) vochtproblemen en we zijn als de dood dat isoleren in ons geval leidt tot meer problemen dan opbrengst.

 

Wensen op termijn?

-(Toch!) spouw isoleren

-Vloer vervangen voor broodjesvloer/schuimbeton met vloerverwarming,

-Radiatoren zoveel mogelijk weg (we stoken nu al niet op slaapkamers en het huis wordt alleen maar beter geïsoleerd)

-Balans ventilatie (we hebben nu alleen arko)

-Warmtepomp of een andere hoogrendementsoplossing die enigszins betaalbaar is en ons van het gas af helpt.

 

ik zal me even voorstellen:

 

hallo, ik ben Steven.

Ik woon samen met mijn vrouw in een ouder huis in Zeist.

Aan ons huis is in de laatste 20 jaar veel verbouwd. Toen we het kochten moest alles ‘gemoderniseerd’ worden. We hebben de elektra, riool, water, verwaming, glas en isolatie vervangen en we hebben net een energielabel D gekregen :-)

Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwbouw passiefhuis in houtskeletbouw.

Ook even voorstellen:

Mijn naam is Mischa, ik woon met mijn vriendin in een 2 onder 1 kap in Sittard. Het bouwjaar van de woning is 1986. De ligging is Noord-Zuid met de tuin op het zuiden. De woning is naar opgave volledig geïsoleerd, de ramen zijn (nog) dubbel glas met 2 kleine enkel glas ramen. Ik heb zonnepanelen op het dak liggen met een totaalvermogen van ca 6,3kWp.

Mijn gasverbruik is ca 1130 m3 per jaar (ca 1010m3 in okt-mrt en 120m3 in apr-sept).

Mijn elektriciteitsverbruik ligt op 1111kWh en ik heb 2367kWh teruggeleverd sinds de installatie van de panelen op 29-6-2020.

Ik wil in eerste instantie gaan isoleren door middel van:

  • Spouwmuurisolatie
  • Glas upgraden van thermopane naar HR++ op de benedenverdieping
  • Bovenverdieping rolluiken plaatsen, de thermopane blijft hier zitten
  • Langs de trap naar zolder 2 ramen met enkel glas upgraden naar HR+/++
  • Folie achter de radiatoren plaatsen

Ik heb de CV-temperatuur reeds verlaagd  van 70 naar 50 graden.

Groeten,

Mischa

Is dit forum nog actueel ?

Reageer