Beantwoord

Aanleg bodemwarmtebron in aangelegde tuin

  • 4 October 2019
  • 6 reacties
  • 1129 Bekeken

Heeft iemand ervaring met de aanleg van een bodemwarmtebron in een bestaande voortuin?
icon

Beste antwoord door Geert Nap 5 October 2019, 09:10

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Beste Marinus,
We hebben een open bron systeem; dus geen gesloten systeem.
In eerste instantie zou er een tweetal boringen plaats vinden in onze voortuin, maar uiteindelijk is er slecht één gat (60 meter diep) geboord, omdat er een mono bron is aangelegd, waarbij aanvoer en retour op verschillende dieptes plaats vindt.
Bij een gesloten systeem zouden er meerdere boringen nodig zijn geweest.
Onze bron ligt op circa 6 meter van onze woning en er moest dus een sleuf worden gegraven voor de leidingen van de bron naar de woning.
We kozen voor een open bron, omdat het rendement van een open bron in onze situatie beduidend hoger zou zijn dan van een gesloten systeem. Het rendement c.q. COP/SPF komt uit op minimaal 5,2 en de schade aan onze voortuin bleef binnen acceptabele perken.

Geert Nap

Beste Geert,

Bedankt voor je snelle antwoord. Heel interessant, vooral omdat we nog niet zo lang geleden onze voortuin opnieuw hebben ingericht. Mijn onzekerheid is nog wat hier in de bodem zit. Hier zit op bepaalde plaatsen zandsteen in de bodem. Wil je ook delen wie de bron heeft aangelegd?

Vriendelijke groet,

Marinus
Reputatie 5
Badge +1
Beste Marinus,

Over de bodemsamenstelling het volgende: In Nieuwleusen bij Zwolle, waar we wonen is de samenstelling van de bodem goed voor een bodemwarmtesysteem.
Op 60 meter diepte bevinden zich watervoerende lagen, die bestaan uit grof korrelig zand.
Een aantal installatiebedrijven hier uit de regio had koud water vrees voor de hoeveelheid ijzer, die zich in het grondwater bevindt en daarom adviseerden ze een gesloten systeem.
Vanwege het te verwachten hogere rendement van een open bron systeem wilden we toch graag een open bron.
We hebben ons heil gezocht bij een installatiebedrijf uit de provincie Groningen, dat meerjarige ervaring had met open bronnen. Door tegendruk in het systeem aan te brengen zijn er geen problemen met ijzer of i.d. en werkt het geheel conform de verwachtingen.

Als het goed is dan heeft jouw provincie afdoende informatie beschikbaar over de samenstelling van de bodem en de aanwezigheid van de watervoerende lagen.

We hebben een flyer beschikbaar over ons hele energieproject, maar die kan ik volgens de VEH niet aan dit bericht hangen.
In de flyer staan ook de namen van de bedrijven, die hebben meegewerkt aan het energie neutraal maken van ons huis. Op de site duurzame huizen route kun je nog meer informatie lezen. Postcode: 7711 JK, nr 41.
Als je me je e-mailadres stuurt dan kan ik je de flyer per mail toesturen.

Geert Nap
Bedankt Geert,

Ik ben benieuwd. Mijn e-mail adres is marinus.doosje@gmail.com.

Vriendelijke groet,
Reputatie 6
Badge

Beste@MarinusD,  Ik heb in mijn voortuin een gesloten bodembron aan laten leggen.

Ik ben zo dicht mogelijk in de buurt van de oprit voor de garage gebleven met name ook omdat de warmtepomp in de garage is geplaatst.

Totaal 2 gaten van 140m diep op een onderlinge afstand van ruim 7 meter. De diepte en het aantal gaten is door de boorder in overleg met de warmtepomp leverancier en op basis van de hen beschikbare bodemgegevens  bepaald. Ik heb de garantie verplichtingen heel duidelijk bij de warmtepomp leverancier laten liggen; deze heeft ook zelf het boorbedrijf gekozen.

Bodembronnen boren geeft troep, veel troep, heel veel troep; ik had dit al eerder ergens anders gezien en was er dus op voorbereid. Door vooraf de hele oprit ( 2 autos) op te nemen was er voor de boormachine een goede plek om aan weerszijden een gat te boren met beperkt schade aan planten en struiken. De aansluiting naar de garage is onder de oprit op ruim 1,5 m diep gelegd, onder de riolering pijpen door.

Bijgaande plaatjes geven wel een goed overzicht.

 

Bedankt voor deze info en foto's heer Van de Leeuw,

Dit geeft inderdaad een goed beeld. Ik heb me daar al iets bij voorgesteld. Meerdere boorders die ik  heb gevraagd staan niet te springen om bij ons te gaan boren, gelet op de situatie aan de weg en een grote kans op boren door dikke lagen zandsteen. Dus op dit moment laat ik het maar even zoals  het is en kijk ik uit naar andere opties.

Vriendelijke groet,

Marinus

 

Reageer