Aanvullende informatie VEH artikel "Verwarmen met een airco" nieuws 28 oktober

  • 30 October 2023
  • 1 reactie
  • 50 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

“Alles over verwarmen met airco"?

Citaat:

“Geluid. Zowel de buiten- als de binnenunit van een airco maakt geluid. Het geluid van de binnenunit is te vergelijken met dat van een ventilator. De buitenunit maakt ongeveer evenveel geluid als een koffiemachine voor bonen.

Dit is wel een beetje zeer kort door de bocht. Een airco moet net zoals een warmtepomp (of andere installatie aan huis) aan de wettelijke geluidseisen voldoen. En dit moet aangetoond kunnen worden.

Citaat:

“Bij koud weer gaat airco soms uit. Bij een buitentemperatuur onder de 7 graden moet een bepaald onderdeel van de airco - de condensor - soms ontdooien. Op dat moment werkt de airco niet. Hoe kouder het wordt, hoe vaker dit gebeurt en hoe langer het ontdooien duurt.

Dit is ook een enigszins verkorte uitleg en klopt zo niet.

 Het frequente ontdooien gebeurt m.n. bij temperaturen rond het vriespunt (tussen ca. -2°C en ca. +7°C) omdat dan het absolute vochtgehalte in de lucht hoog is. Bij temperaturen beneden ca. -2°C is de dampspanning van water, hier dus ijs (=> het vochtgehalte in de lucht) dusdanig laag dat de ijsaangroei heel sterk vertraagd => minder vaak ontdooien.

 

Ik hoop dat de aanvullende info hierboven correct is en dat ik niets belangrijks vergeten ben.

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Dat de buitenunit klinkt als een (slechte) bonen machine klopt in mijn geval niet.
Niet voor de airco en niet voor de Warmtepomp.

Ik zou het eerder gezoem noemen.
Alsof je een ventilator of halve kracht laat draaien.

De binnen unit hoor ik alleen als hij de kamer snel moet verwarmen.
Bij het op temperatuur houden blaast hij soms,
net als een ventilator die op de laagste stand staat of zo.

Anne.

Reageer