Skip to main content

Wij hebben afgelopen najaar een hoekwoning gekocht en hier was al een warmte terug win unit in geïnstalleerd. Intussen hebben wij ook zonnepanelen en een warmtepomp, maar hebben het vermoeden dat de wtw niet meer werkt (of in ieder geval niet goed, aangezien de temperatuur beneden oploopt naar 28 graden met de verwarming uit).

Nu ben ik op zoek naar een installateur c.q. adviseur die kan komen kijken en kan adviseren wat slim is. Onderhoud, vervangen, verwijderen, etc.. Graag in de regio Utrecht.

Iemand advies?

Ik denk niet dat dit forum een effectief middel is voor het zoeken naar lokale goede installateurs. Daar zijn wel betere middelen voor.

Ik neem aan dat het hier om een regulier ventilatiesysteem met warmte terugwinning gaat. In dat geval is de “warmteterugwinning” met name een functie bedoeld tijdens het stook seizoen. In de zomer zal er een bypassklep van de warmtewisselaar worden ingeschakeld die de terugwinning in die periode uitschakelt. De ventilatielucht heeft dan de actuele buitenlucht temperatuur ('s nachts wat koeler, overdag wat warmer).

Je zou ter verificatie de temperatuur van de inkomende ventilatie lucht eerst eens moeten vergelijken met de actuele buitenlucht temperatuur (in de luwte en de schaduw, bij de luchtinlaat van je ventilatie  systeem).

Kun je ook passief koelen met je WP ?

Pas op ! Installateurs willen vaak alleen maar spullen verkopen die ze hebben liggen, dat is niet per sé wat je nodig hebt


Het basis principe van een wtw unit is dat de warmte van uitgaande luchtstroom gebruikt wordt om de inkomende lucbtstroom te verwarmen. In deze tijd van het jaar heeft ie dus pauze, tenzij er een actieve koelfunctie op zit


Reageer