Vraag

Advies verwarmen woning (verminderen gasverbruik/(hybride) warmtepomp

  • 17 November 2021
  • 1 reactie
  • 262 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Voor mijn woning zit ik in een dubio wat de "slimste" en "beste" manier is voor het verwarmen van de woning. Ik zal eerst wat context scheppen over de woning en het verbruik en daarna zal ik de advies vragen neerzetten.

De woning

Het gaat om een tussenwoning met het bouwjaar 2007, het energielabel is A. De woning heeft 3 verdiepingen en een zolder. De begane grond is ongeveer 80m2 en de eerste en tweede verdiepingen zijn 60m2 elk. Het gaat om een 2 persoons huishouden.

Wat en hoe verwarmen we?

Er is geen lage temperatuurverwarming of vloerverwarming aanwezig in de woning. In de woonkamer zijn 2 radiatoren aanwezig, in de bijkeuken en gang is elk 1 radiator aanwezig. Op de eerste etage is er in elke kamer (3 slaapkamers en een badkamer) 1 radiator aanwezig. Op de tweede etage zijn er in de twee vertrekken ook elk 1 radiator aanwezig. De hal op de begane grond loopt middels een open trap door tot en met de tweede etage. Momenteel staan alleen de radiatoren op de begane grond open en die op de badkamer. De CV is een Remeha Avanta CW4 uit 2007, deze zou bij een nieuwe setup (hoogstwaarschijnlijk) vernieuwd worden.

Verder zijn er 2 airco's aanwezig, 1 in de woonkamer en 1 op de overloop van de tweede etage. Momenteel worden ze beide niet gebruikt om (bij) te verwarmen omdat ik aan het testen ben hoe het huidig systeem voldoet met lagere temperaturen.

Het verbruik

Momenteel ligt ons verbruik voor het warme water ongeveer 300m3 en ligt het verbruik voor verwarmen rond de 1350m3 (totaal 1650m3). De energie maatschappij schat ons volgend jaar in op 1800m3.

Wat heb ik al gedaan?

Momenteel staat de CV op 45 graden voor het verwarmingscircuit, hiermee merk je dat het vrij lang duurt voordat de begane grond verwarmt is naar het gewenste niveau. Op 1 van de radiatoren zitten 3 SpeedComforts en op de andere radiator worden deze binnenkort geplaatst. Ook heb ik tijdelijk het Tado systeem uitgeschakeld en een aan/uit thermostaat geplaatst.

Kijkende naar de toekomst heb ik al diverse bedrijven over de vloer gehad voor het opstellen voor een offerte. Hieruit zeiden de meeste adviseurs dat de woning niet optimaal geschikt is voor een all-electric warmtepomp maar dat een hybride opstelling hier goed zou passen. Enkele adviseurs hielden wel een slag om de arm dat mogelijk de radiatoren niet voldeden en moesten worden vervangen voor een LTV variant.

De vragen

  • Doordat de hal een open verbinding heeft naar de eerste en tweede etage verlies ik hier veel warmte vanuit de woonkamer. Nu kan ik de deur tussen de woonkamer en de hal dichthouden, maar dat nemen onze katten ons niet in dank af. Zou het helpen om de radiatoren op de bovenste verdiepingen ook open te zetten zodat het temperatuur verschil minder groot is? Of zijn er nog andere (slimme) dingen die ik kan overwegen?
  • Vanuit de adviseurs die ik op bezoek heb gehad adviseren de meeste een Remeha Elga met een Remeha CV ketel als optie, een enkele adviseert een Valiant opstelling (hier moet ik de prijs nog van krijgen) en een andere een Daikin/Intergas opstelling. Nu gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Daikin opstelling, maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen?

Er komen vast nog meer vragen bij, maar dit zijn volgens mij de belangrijkste. Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaring met mij willen delen of mij hierin kunnen adviseren.

Groeten,
Tom


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Je zou kunnen overwegen om het trapgat dicht te maken.
Op de 1e verdieping, op de bagane grond of beide.

Er bv een deur (en pui?) met (dubbel?)glas voor te zetten. 
Op die manier ben je mogelijk heel wat tocht en warmte verlies kwijt?
Maar verstoor je de openheid niet echt.


Ook zou je op een strategische plek katteluiken kunnen gebruiken zodat de katten wel heen en weer kunnen maar niet de hele deur open hoeft te staan. Eventueel met een ‘sluis’.


Voor de snelle verwarming zou je juist de arico kunenn gebruiken, als die daarvoor idd geschikt is?
Eventueel zou je de 2 radiatoren in de leefruimte voor LTV varianten kunnen vervangen.


Ik zou een systeem kiezen waar je zelf makkelijk wat mee kunt experimenteren.
Bijvoorbeeld wanneer het omschakelpunt is van WP naar CV, de water temperatuur instellingen etc.


Volgend jaar wordt de subsidie voor WP volgens mij 30% ipv 20%.
Maar er is denk ik ook een goede kans dat de pot sneller leeg gaat zijn.
 

Reageer