Skip to main content

De CV staat op zolder. Vergunning voor het hangen van de buitenunit van de Hybridewarmtepomp aan de gevel is niet mogelijk (zichtbaar vanaf de zijstraat). Ik woon in eeen hoekwoning.

Bij plaatsing in de tuin moet de leiding van de buiten unit ca 7m omhoog langs de gevel en dan ca 4m over de (niet verwarmde) zolder naar de binnenunit en CV ketel.

Is dit te lang, wordt er teveel warmte verloren of is de isolatie van de leiding zodanig dat de lengte er niet zo veel toe doet? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hier klopt iets niet. U zegt dat u geen vergunning krijgt omdat de buitenunit zichtbaar is vanaf de zijstraat. Hoe kan het dan dat wij allemaal buitenunits zien hangen of staan? Volgens mij is er alleen regelgeving over het geluidsniveau op de erfgrenzen.

Huis ligt in beschermd dorpsgezicht. De gemeente bepaalt voorwaarden voor vergunning.

@R.A.A  Is die 11 meter te lang in jou ogen of heeft de leverancier jou dat vertelt?
Volgens mij moet het wel kunnen.
Het kan zijn dat een fabrikant voor zijn warmtepomp kortere afstanden voorschrijft.
Dan zou ik op zoek gaan naar een andere leverancier met een ander merk pomp.
Het staat of valt natuurlijk met een goede isolatie.
Hier in de buurt zag ik ook een warmtepomp laag bij de grond (wel tegen de gevel) met de leiding langs de gevel omhoog naar de vliering.

Er zijn ook buitenunits die je in een (schuin) dak kunt integreren, maar dat is niet handig met onderhoud.

Ik weet niet in  welke gemeente je woont en daarom kan ik het niet opzoeken. Maar jouw gemeente moet ook zoiets hebben aan richtlijnen voor het plaatsen van units voor warmtepompen in beschermd dorpsgezicht als in deze link. Het kost een kleine moeite als je dezelfde link van jouw gemeente hier kan plaatsen

https://gemeenteraad.oudewater.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2024/14-maart/20:00/Ingekomen-stukken/A01-2-Richtlijnen-voor-warmtepompen-bij-monumenten-en-binnen-beschermde-stads-en-dorpsgezichte-132337.pdf

Want het is best mogelijk dat het dan niet vergunningsvrij is waar dat elders wel zo is, maar dat je dan aan allerlei voorwaarden moet voldoen en daarvoor een vergunningaanvraag moet indienen bij jouw gemeente. Best mogelijk dat het dan wel kan. 

Ik weet niet beter dan dat de gemeente aan de provincie een vergunning moet vragen voor beschermd dorpsgezicht en dat de gemeente verder slechts de aanvragen toetst of ze voldoen aan die voorschriften, en dus niet zelf de voorwaarden bepaalt. 

Ook al zou ik het mogen, dan zou ik nog niet zo'n leiding over de gevel willen hebben. Zijn er geen andere mogelijkheden. Is er nergens een koof in huis die te bereiken is via een eventuele kruipruimte.

Ik heb die mogelijkheid wel en zal dat ook zo moeten doen, omdat de cv leidingen op zolder zich splitsen en naar beneden gaan. Alternatief voor mij zou zijn de buitenunits op een schuin dak zoals ze in mijn woonplaats als hybride warmtepomp op de huurwoningen plaatsen. Voor een huis wordt dat nog bijna niet gedaan. Het onderhoud is zeker daarmee geen probleem. Er zit een inspectieluik op die te bereiken is van binnenuit.

De lengte moet voor een warmtepomp geen probleem zijn. Zeker met een monowarmtepomp ipv een split zou je veel warmteverlies hebben. Geheel afhankelijk van de leidingen zou een mono warmtepomp een optie kunnen zijn.

Reageer