airco koud en warm

  • 15 June 2022
  • 9 reacties
  • 637 Bekeken

2 jaren geleden een 27000 btu airco aangeschaft die omgekeerd ook kan verwarmen. Inmiddels is ons gasverbruik met inmiddels 1000 m3 per jaar verminderd. We koken nog op gas maar hebben inmiddels ook een electrisch kookplaatje van Aldi gekocht om te proberen hoe dat bevalt. Voor een vrijstaand huis met label B en overwegend triple beglazing worden we maandelijks belast met met €120.--

Wat moet je nu doen voor de toekomst?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Is het elektrische kookplaatje een inductie plaat?
Anders wen je mss aan een ‘verkeerde’ manier :)

Ik heb van een aantal mensen die wel goed kunnen koken - ik ben er daar niet 1 van O:) - begrepen dat de omschakeling van gas -> inductie wel even wennen is, maar daarna ook prima af gaat.

Maandelijkse lasten zeggen op dit moment niet zo heel veel, hangt sterk af van welke prijs daar achter zit. Dus is je verbruik van belang en ook te weten waar dat verbruik door komt.

Mss zijn er bij jou ook energiecoaches actief met wie je eens aan de keukentafel een gesprek kunt hebben over wat er zoal nog mogelijk is?

Anne.

Het is idd inductie. Dat terzijde.  Wat ik ook in overweging neem is extra panelen installeren. Eventueel verwarmen met warmtepanelen. Het grootst probleem is: in Nederland schijnt niet altijd de zon. Het verbruik voor het vrijstaand huis (200 m2) is nu 1500 m3 gas en netto 2300 kWh. Het huidige contract loopt einde juli af. Prijs stroom is nu  21 cent prijs gas is 82 cent. De afbouwregeling loopt in 2025 af. De verwarmingsketel is inmiddels 14 jaren maar functioneert nog prima. Ook kun je een nieuwe ketel huren (bijv. Feenstra) en later een keuze maken. Het verwarmen met de airco gaat prima op de bovenverdieping.

De benedenverdieping ligt grotendeels in een heuvel, hierdoor is de temperatuur in zomer of winter vrijwel constant. Ik heb verschillende zogenaamde energiecoaches in huis gehad en evenzoveel verschillende adviezen gehad. Iedere adviseur praat in zijn eigen voordeel?! En dus mijn nadeel. Ik lees alle info die beschikbaar is. Ook blijf je politiek afhankelijk, vooral korte termijn politiek!

Graag maar weer een reactie. 😎

Reputatie 7
Badge +1

@Pierre   “Wat moet ik nu doen voor de toekomst?


Vraag terug: Wat zijn je wensen m.b.t. de toekomst van wat?
Wil je bijvoorbeeld volledig van het gas af?
Wat zijn de randvoorwaarden? Tijd, geld, milieu, . . . - volgorde?

Ik heb dit nog niet kunnen lezen hierboven.

Je leest alle info die er beschikbaar is?
Heb je dat al gedaan? Indien ja over welke onderwerpen?
Of verwacht je een (vrijblijvende) leeslijst hier?

P.S.: Energiecoaches had je waarschijnlijk niet over de vloer, deze geven namelijk geen advies á la "Wij van WC-eend . . .” Het zijn zeker geen verkopers/adviseurs!

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb verschillende zogenaamde energiecoaches in huis gehad en evenzoveel verschillende adviezen gehad. Iedere adviseur praat in zijn eigen voordeel?!

Ik ben het met @darkfiber eens, een (vrijwillig) energiecoach, zoals ik er ook 1 van ben, zou helemaal geen voordelen moeten hebben?

Ik deel de ervaring(en) en kennis die ik heb op basis van de vragen die mensen hebben.
Leg uit wat ik zelf heb gedaan, waarom en wat daarbij dingen zijn om op te letten.
Hoogstens dat ik aangeef wat ik zou doen als ik in hun situatie was, maar ik zou zo niet weten hoe ik een advies zou geven waar ik iets aan voordeel aan heb…

Ook hier op het forum zijn veel zogenaamde ervaringsdeskundigen.
Dus als je een specifieke vraag hebt is de kans groot dat iemand daar wat (eigen) informatie over kan delen.

Anne.

Beste Anne,

Natuurlijk wil ik bijdrage aan de stelling " iedereen van het gas af". Ook ik wil voor onze kinderen en volgende generaties een schonere wereld achterlaten. Zelf hebben we spouwmuurisolatie-zonnepanelen-driedubbele beglazing in een bestaand huis uit 1970 aangebracht. Nu de Russische situatie ons dwingt versneld van het gas af te gaan wordt de vraag voor mij en vele anderen steeds nijpender wat te doen voor de toekomst op korte en langere termijn. Niet iedereen beschikt over een budget om dat te realiseren! Bij onze oosterburen worden juist gasleidingen gelegd om van de bruinkool afscheid te nemen. In Frankrijk wordt het aantal kerncentrales uitgebreid, waarschijnlijk ook in België!

Tijd, geld, milieu  speelt altijd een rol. Maar de afhankelijkheid van politiek en industrie draagt er niet toe bij om de juiste keuze te maken. Je wordt enigszins confuus van alle opties die er momenteel zijn. 

Bijvoorbeeld je oude verwarmingsketel vervangen door ?.....? Meer zonnepanelen plaatsen, kan ik nog wel terugleveren? Netwerkcapaciteit? Subidieregelingen? Afbouwen saldering wanneer? Politieke keuzes worden gemaakt en werken niet in jouw voordeel? Moet ik electrische (partuculier) gaan rijden? Wordt waterstof de toekomst?

Ik begrijp volkomen dat deze huidige wereld gered MOET worden maar maak dan duidelijk als overheid of instantie wat je MOET doen om dat te verwezenlijken en laat mensen niet zwemmen van de ene naar de andere oplossing. Ik ben NIET de enige roepende in deze woestijn. 

Reputatie 7
Badge +2

Er is geen antwoord dat voor iedereen past.
Juist daarom is het zo belangrijk dat mensen informatie krijgen die bij hen past.

En er zijn ook verschillende termijnen.
Wat je de komende 10-15 jaar doet en wat er over 30 jaar gedaan moet zijn.

Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat het al een hele goede stap zou zijn als iedereen zijn gas verbruik aanzienlijk zou kunnen verminderen in plaats van meteen probeert helemaal van het gas af te gaan. Tegen de tijd dat er warmtenetten liggen heeft iedereen wrs al minimaal 1 keer zijn CV (moeten) vervangen.

Kijken naar wat anderen wel of niet doen is over het algemeen niet zo zinvol.
Er zal altijd iemand zijn die minder doet.
Overigens staan we in NL vaker onderaan de lijstjes dan boven aan.

Het zou mij overigens verbazen als de nucleaire capaciteit in .fr of .be wordt uitgebreid.
Die hebben al serieuze moeite om op tijd de bestaande capaciteit te vervangen, die vervolgens 30% van de tijd niet bruikbaar is omdat het bijvoorbeeld te warm is.
Ook als ze in .de zouden kunnen overstappen van bruinkool naar gas is dat wel een stap in de goede richting. Die stap hoeven wij niet meer te maken omdat we al jaar en dag gas gebruiken.

Zonepanelen zullen de komende jaren volgens mij nooit een desinvestering zijn.
Ook niet als de salderingsregeling is afgeschaft. Waar best iets voor en iets tegen te zeggen is.
Maar zelf gebruiken is ook altijd een weer beter idee.

Het helpt om keuzes te maken die niet afhankelijk zijn van een langerlopend (klimaat)beleid, want ook daar zijn we in NL vrij slecht in.

Elektrisch rijden heeft als direct voordeel dat de uitstoot wordt geconcentreerd of zelfs via groene energie kan worden opgewekt. Als ik op de fiets voor het stoplicht sta, sta ik liever naast een Tesla dan een 15 jaar oude diesel. Probleem is alleen dat juist de mensen die in oude auto’s rijden het vaak niet kunnen betalen om over te stappen. En zich nu dus blauw betalen terwijl de prijs aan de laadpaal  voor windenergie uit Zeeland hier nog niet is veranderd.

Waterstof heeft weer zijn eigen problemen. Wij hebben nog lang niet het overschot aan groene energie om dat relevant te maken. En veel van de plekken waar dat wel zou kunnen zijn van die onstabiele regio’s waar we nu net (ook) vanaf probeerden te komen.

Anne.

Reputatie 1

Wij verwarmen nu ook sinds een jaar met een MHI Airco warmtepomp. 
Daardoor hebben we nu geen gasverbruik meer voor verwarming.

Omdat we in een appartement wonen was een gewone warmtepomp erg lastig en duur. 
Dat verwarmen met een Airco goedkoper zou zijn wisten we al, maar dat het zo goed zou bevallen hadden we niet gedacht.

Nu gebruiken we de CV ketel alleen nog voor warm water met een gasverbruik van zo’n 50m3 per jaar. Een Warmtepompboiler daarvoor is ook erg lastig en duur in een appartement, dus we zijn nog op zoek naar een goede oplossing daarvoor, zodat we helemaal van het gas af kunnen.

 

@Pierre Waarom probeer je ook geen Airco warmtepomp voor de beneden verdieping om mee te verwarmen?
Als je genoeg zonnepanelen kwijt kan heb je daarvan ‘gratis’ stroom om mee te verwarming, voor warm water zou je dan een Warmtepompboiler kunnen nemen.

Reputatie 7
Badge +2

@HereIsTom Als je gas verbruik 50m3 per jaar is, zou dat equivalent moeten zijn aan 500kWu per jaar. Als je dan een puur elektrische boiler zou hebben zou dat zo’n € 250,=/jaar aan elektriciteit kosten?

Dat lijkt me nog wel te overzien.
Als je geen bad hebt dan zou mss een doorstroom boiler nog een optie zijn?

Of maak ik hier ergens een denk fout?

Anne.

Reputatie 1

@Anne Ja zo had ik het ook ongeveer berekent. We hebben geen bad. Een doorstromer is lasting omdat je dan een extra krachtstroom aansluiting moet hebben.

We denken aan een gewone 50L boiler met laag vermogen. Dit omdat ik nog bezig ben om ook zonnepanelen hier op het dak van de VvE te krijgen. 
Als het salderen er dan af gaat kunnen we de boiler op laten warmen als de zon schijnt.

Nu hebben we nog goedkoop energiecontract voor gas, dus is het met gas verwarmen nog net iets goedkoper, dan met gewone boiler.

Reageer