Vraag

Airco of warmtepomp?

  • 8 November 2021
  • 6 reacties
  • 4834 Bekeken

Beste leden,

We zitten momenteel met een hoge gasprijs, het verwarmen met een HR ketel is dan nu ook niet zo gunstig. Helaas ben ik ook slachtoffer geworden bij Welkom Energie en zit ik nu met de gebakken peren. Persoonlijk denk ik dat ik met een airco mijn huis goedkoper kan verwarmen, maar ik snap niet alles van die formules dus daarom ga ik jullie van wat informatie voorzien, hopelijk kan iemand een mooie berekening voor me maken.

Huidige CV en instelling:

Nefit Proline CW3

Instelling 5.5KW (23%)  en pomp max 50% en temperatuur op maximaal 60 graden.

Huis wordt muv master bedroom volledig verwarmd, temperatuur meestal ongeveer 21 graden, nacht 19 graden. Jaarverbruik laatste 2 jaren 1200m3 

Met de huidige instelling ben ik de afgelopen winter goed doorgekomen, met de sneeuwstorm stond de CV op 22 graden, dat werd dan ook wel gehaald maar wel met de CV die zowat de hele dag aan het verwarmen was. 

Huisje is overigens niet zo groot, 80m2 .

 

Zou het wat schelen als ik een airco zou nemen en dan met zo'n hoog mogelijke COP? Of een hybride warmtepomp?

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Mijn doel is een lagere energierekening.

 

Alvast dank voor de reacties,

Mvg Michiel

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Weird duck  Heb je al wat informatie ingewonnen over de voor/nadelen van een airco & een wp? - Bij jouw verhaal mis ik trouwens minimaal nog de verdeling tussen cv en warm water (sww), dit hangt sterk van de gezinssamenstelling af, verder ontbreken nog bouwjaar en isolatiestandaard.
Welke kamers worden nog verwarmd?

Zonder deze minimale informatie kan ik alleen maar wat gissen:

Op het eerste gezicht verblijven bij veronderstelde 200 m³ voor sww ongeveer 1000 m³ voor een tussenwoning? van 80 m², waarvan ca. 65 m² verwarmd worden. Het geschatte verbruik zou bijvoorbeeld voor een jaren 80 woning vrij hoog zijn. Oorzaken?

 

Beste Darkfiber,

Dank voor je reactie. Ik heb nog niet geïnformeerd, wel veel opgezocht.

Aandeel warm water is 20a30 m3 gas per maand. Het bouwjaar is 1997 , verder niks extra geïsoleerd. Van de 80m2 wordt ongeveer 68m2 verwarmd en het gaat om een hoekwoning. 

 

Mvg Michiel

Reputatie 7
Badge +1

Beste @Weird duck Met ca. 68 m² verwarmd op ca. 21°C en een nachtverlaging? van ca. 2°C tussen 22 en 6 uur zou ik met bj 1997 een gemiddeld verbruik tussen de 550 m³ en 650m³ voor verwarming verwachten en geen ca. 900 m³. Ook een op 5,5 kW begrensde ketel zou bij -5°C niet continu mogen branden. Iets klopt hier niet. - Hoe zit het trouwens met de ventilatie?

 

Beste Darkfiber,

 

Goed om te horen dat ik mogelijk teveel gas verbruik voor het bouwjaar woning, zo kan ik op zoek gaan naar het probleem. Een paar dagen geleden heb ik het expansievat vervangen, deze zat helemaal vol met water. Feenstra komt eens in de 2 jaar langs en die zeiden 4 jaar geleden al dat het expansievat nog goed was, terwijl ik toen al met een drukverschil zat, expansievat op begane grond, daar lag het aan volgens de monteur, nu ik een nieuw expansievat heb is het drukverschil nog maar max 0.4 bar .

Een maand geleden heb ik radiator ventilatoren geplaatst in de woonkamer, ook ben ik nog bezig met radiatorfolie. 

Zou het hoger verbruik met een vol expansievat te maken kunnen hebben? 

Oja, en de ventilatie in huis werkt dmv mechanische ventilatie met luchtroosters. RV in huis was ook altijd erg laag, kort geleden een luchtbevochtiger aangeschaft. Een hoge RV schijnt ook weer voor een hoger gasverbruik te zorgen maar gezondheid boven alles hè 😛

Mvg Michiel

Reputatie 7
Badge +2

Met airco verwarmen is wel heel anders dan met heet water via radiatoren.
Of iets minder heet water al dan niet via lage temperatuur radiatoren.

Ik heb de combinatie.
Zowel Airco’s (lucht - lucht WP) om te verwarmen, als een lucht -water wp in hybride opstelling met en CV ketel.

Bijvoorbeeld een 5kW (verwarming) airco die de woon- en eetkamer in een mum van tijd heeft opgewarmd.

Ondanks dat alle ramen HR+ glas hebben voel je toch nog wel dat die kouder zijn.
Om dat te voorkomen is een ‘warmte deken’ voor het glas wel prettig.
Dat lukt met een airco moeilijk. Met een radiator (al dan niet een LTV) gaat dat een stuk beter.

Ik ben in mijn huis, redelijk geïsoleerd intussen, van ca 1800m3 naar 720m3 gas gegaan, 
met ca 2600kWu aan stroom verbruik als ik de Lucht - Water WP niet onder 4C het door de CV laat over nemen maar gewoon door laat werken. (anders was het ca 1200m3 gas en 1300kWu)

Kwa geld is dat nog niet een hele grote besparing op jaarbasis.
 

Reputatie 7
Badge +3

Als u een (hybride) warmtepomp overweegt, zou ik eerst maar testen of de radiatortemperatuur omlaag kan. Vooral u nu radiatorventilatoren heeft. Deze week zijn ze nog in de reclame bij de Praxis. Misschien kan u nog een uitbreidingsset scoren. Met twee ventilatoren per radiator werken ze echt beter.

Uiteraard heeft u al gecontroleerd of de retourtemperatuur van alle radiatoren gelijk is (waterzijdig inregelen).

Reageer