Vraag

alternatief voor warmtepomp

  • 5 August 2022
  • 1 reactie
  • 281 Bekeken

Beste lezers,

Wij zijn voornemens een passiefhuis te bouwen. Een van onze uitgangspunten is dat het huis eenvoudig moet worden met zo min mogelijk technische apparaten. Op deze manier willen we de kosten drukken van zowel de aanschaf, het onderhoud als de aansluitingskosten. 

Een warmtepomp is overkill voor het verwarmen van een passiefhuis (als ik dit goed heb begrepen), heeft vaak krachtstroom nodig, is onderhoudsgevoelig, neemt veel ruimte in beslag en maakt lawaai. Onnodig duur dus.

Een zonneboiler trekt ons ook niet. Deze is duur in aanschaf, neemt veel ruimte in beslag, schijnt op zichzelf niet heel rendabel te zijn, zal ook onderhouden en afgesteld moeten worden.

 

Ik heb moeite om alternatieven te vinden, willen jullie je ideeën eens plaatsen? Ik ben benieuwd naar andere gedachten. Bij voorbaat dank!

 

Onze gedachten:

  • tapwater verwarmen met een elektronisch doorstroomverwarmer. (eenvoudig, goedkoop in aanschaf, geen onderhoud), klein en lokaal te plaatsen in keuken en badkamer).
  • verwarming? speksteenkachel. Hier kan weinig aan stuk gaan, is eenvoudig en zal lang mee gaan. Ook nog eens betaalbaar. Je schijnt met een blok hout de hele woning te verwarmen voor een dag. Je bent onafhankelijk maar moet wel een schoorsteen aanleggen en het is en blijft vuur. We zijn niet heel enthousiast. 
  • Bestaat er een laag vermogen elektrisch systeem dat een passief huis kan verwarmen? wellicht een wand met leidingen die verwarmd worden. 
  • We zullen er niet aan ontkomen een balansventilatie te plaatsen. of wel? we willen geen natuurlijke ventilatie. 
  • De koeling in de zomer zou met een airco kunnen, de zonnepanelen leveren dan toch maximaal. En/of we kunnen s; avonds spuien door een dakraam in de nok te plaatsen. 

Ik heb gehoord dat er ook een systeem is dat alles combineert, een compact systeem even groot als een koelkast. Ik kan het echter nergens vinden. 

 

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +1

Eerst een warmteverlies(winst)berekening (WVB) met alle genoemde eigenschappen van het passiefhuis, dan de warmteafgifte (afgifte temperatuur!)  en de koeling?! plannen.
Airco's zijn vermoedelijk ook in staat om een passief huis te verwarmen.
Warmwater met een elektr. doorstromer?? - Hoeveel liter/min bij welke temperatuur maximaal?
Reken maar op een (forse) 3-fase aansluiting!

Reageer