Skip to main content

Collectieve inkoop warmtepomp => warmtepompcheck = altijd hybride?

• September 18, 2025
  • 6 reacties
  • 49 Bekeken

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb de warmtepompcheck de afgelopen jaren regelmatig gedaan.
Ondertussen is mijn huis en cv-installatie meer dan wp-ready, maar de warmtepompcheck komt steevast alleen met een hybride warmtepomp installatie, ook als ik een all-electric wp aangeef.

800 m³ gas nu - gasbesparing na installatie wp 350 - 650 m³ en verhoging elektraverbruik 300 - 950 kWh => benodigd vermogen wp 4 kW - en ik zou nog een nieuwe cv-ketel nodig hebben?

Dit is zo onrealistisch en met het resterende gasverbruik van  450 - 150 m3 zo onrendabel dat ik de warmtepompcheck niet meer doe en ook niet meer kan aanbevelen.

P.S.: Hier nu een full-electric wp + wpb en compleet gasloos.

6 reacties

Hi ​@darkfiber, je geeft aan dat je na het invullen van de warmtepompcheck enkel een aanbod voor een hybride warmtepomp hebt ontvangen. Bij eerdere rondes de afgelopen jaren boden wij enkel een hybride/all-electric ready warmtepomp aan. Tijdens de huidige actie krijg je wel ook een all-electric warmtepomp getoond. Dit mits je voldoet aan de voorwaarden, bijvoorbeeld een maximaal gasverbruik en de juiste wijze van verwarming. 

Ik begrijp dat je inmiddels gasloos bent gegaan en een warmtepomp hebt. Veel besparing gewenst! Als je toch nog een keer ons aanbod zou willen ontvangen, wil ik je vragen telefonisch contact met ons op te nemen om te kijken of de inschrijving goed gaat. Op onze website vind je de contactmogelijkheden: https://www.eigenhuis.nl/contact

Groet, Willem 

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • September 22, 2025

@Willem van Eigen Huis  Bedankt voor de algemene toelichting, maar de warmtepompcheck lijkt altijd een hybride wp als eerste/enige optie te laten zien in het laatste scherm. Dit is waarschijnlijk de voorkeursoptie van de installatiebedrijven die aan de actie deelnemen.

Dit is op zich begrijpelijk en ontzorgt de installateur (net zoals een buffervat), maar is vaak niet de meest efficiënte oplossing met de laagste (bedrijfs)kosten. Een basale all-electric oplossing als alternatief met bijbehorende verbruiken zie ik niet, helaas.

Zelfs met 600 m³ gas verbruik i.c.m. lage temperatuurverwarming en zonder keuze voor een nieuwe gasketel wordt als eerste en enige optie in het laatste scherm een totaal onzinnige hybride wp “aangeboden”. 

En een nieuw offertetraject in te gaan is natuurlijk met een idd zeer zuinige all-electric warmtepomp tijd- en energieverspilling.

@darkfiber bedankt voor de reactie en toelichting. De ervaring is dat alle inschrijvers die aan de voorwaarden van een all-electric warmtepomp voldoen, deze ook direct te zien krijgen in het persoonlijk aanbod. Dat de hybride variant de voorkeursoptie is van installatiebedrijven is dan ook incorrect.

Waarom de all-electric variant bij jou niet wordt getoond, is dan ook gissen. Wellicht door een laag gasverbruik en hiermee hoge terugverdientijd. Binnen de actie is het overigens altijd mogelijk om na acceptatie van de voorlopige offerte in contact te komen met de installateur. Een alternatieve warmtepomp wordt besproken en kan worden opgenomen in de definitieve offerte. Meer over het aanbod is te lezen op: https://www.eigenhuis.nl/diensten/diensten-verduurzamen/collectieve-inkoop-warmtepomp/aanbod-warmtepompen. Groet, Willem

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 5, 2025

@darkfiber bedankt voor de reactie en toelichting. De ervaring is dat alle inschrijvers die aan de voorwaarden van een all-electric warmtepomp voldoen, deze ook direct te zien krijgen in het persoonlijk aanbod. Dat de hybride variant de voorkeursoptie is van installatiebedrijven is dan ook incorrect.

Waarom de all-electric variant bij jou niet wordt getoond, is dan ook gissen. Wellicht door een laag gasverbruik en hiermee hoge terugverdientijd. Binnen de actie is het overigens altijd mogelijk om na acceptatie van de voorlopige offerte in contact te komen met de installateur. Een alternatieve warmtepomp wordt besproken en kan worden opgenomen in de definitieve offerte. Meer over het aanbod is te lezen op: https://www.eigenhuis.nl/diensten/diensten-verduurzamen/collectieve-inkoop-warmtepomp/aanbod-warmtepompen. Groet, Willem

De voorwaarden” voor een all-electric warmtepomp? - Helaas is niet bekend welke voorwaarden met welk gewicht in de “warmtepompcheck”van de VEH ingebakken zitten. 

Met voorkeursoptie van installatiebedrijven voor hybride bedoel ik ook dat dit altijd de veiligste terugvaloptie is (beter safe met de cv-ketel than sorry). De meeste wp-installaties voor cv worden trouwens (fors) overgedimensioneerd. (Installatiemonitor IM 3.0)

Een laag gasverbruik maakt juist een all-electric warmtepomp voordeliger t.o.v. een hybride installatie. De terugverdientijd is dan namelijk lager. Hangt samen met de relatief hoge vaste lasten voor gas bij laag gasverbruik.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 5, 2025

Dat better safe than sorry zit er goed ingebakken. Zo ook bij de huurwoningen in mijn woonplaats waar bij een renovatietraject een warmtepomp op het dak wordt gemonteerd. Allemaal om niet de telefoontjes te krijgen dat het niet warm wordt. Het is velen niet uit te leggen dat als je een weekend niet thuis bent en het huis afkoelt naar 10 graden of minder, het daarna niet binnen een halve dag weer 23 graden kan worden.

Gezien jouw lage gasverbruik is het wel begrijpelijk dat je op hybride uitkomt. De terugverdientijd wordt anders langer dan de levensduur van de WP.

Zelf heb ik een nog lager verbruik en krijg je heel lange TVT. Zeker gezien de wat moeilijke installatie zonder vloerverwarming en een lastig leidingstelsel.

Nu maar een simpel aircootje die mits 24/7 gebruik het huis prima warm houdt.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 5, 2025

@Rakker Met mijn huidige all-electric wp installatie voor cv is de t.v.t. waarschijnlijk duidelijk korter dan de “levensduur”.  Een hybride wp paste  bij mij kostentechnisch gewoon niet meer.
Ik had een nieuwe warmteopwekker nodig en een cv-ketel is vandaag ook duur (nieuwe rookgasafvoer bijvoorbeeld)

De “levensduur” van een wp in een hybride opstelling is volgens mij niet langer.

Een aparte airco heb ik niet meer overwogen omdat ik met de wp ook kan koelen.

Ik krijg het niet voor elkaar om met de “warmtepompcheck” op een all-electric uit te komen,
misschien weet iemand wat je moet invullen om geen hybride wp voorgeschoteld te krijgen?