Vraag

Combinatie LT radiatoren, infrarood panelen en een zonneboiler

  • 25 September 2022
  • 4 reacties
  • 206 Bekeken

Beste mede-leden,

Al een geruime tijd zijn wij bezig met het compleet verbouwen en verduurzamen van ons huis. We vinden het lastig om te bepalen wat nu de beste manier is om het huis te verwarmen en van energie te voorzien. Aangezien we er over 3 maanden in willen/ moeten, en de levertijden op warmtepompen langer zijn, zijn we op zoek naar slimme manieren van verwarmen die leverbaar zijn op korte termijn.

De feiten:

  • Een tussenwoning uit 1936 van 125 m2 met 4 slaapkamers; wij zijn met 4 personen ( 2 kleine kinderen).
  • De muren zijn geïsoleerd met PIR platen.
  • Plafonds geïsoleerd met Steenwol.
  • Zonnepanelen worden geïnstalleerd op het dak aan de zuidkant en op de dakkapel aan de noordkant (zonnepanelen schuin gericht op het zuiden).

Wij denken aan de volgende combinatie:

De vloer van de begane grond isoleren we met Tonzon. Aan het plafond op de begane grond plaatsen we infraroodpanelen. In de keuken hebben we een Quooker.

Op de 1e en 2e verdieping plaatsen we LT radiatoren of infraroodpanelen en de badkamer heeft elektrische vloerverwarming en een handdoekradiator. 

De woning willen we voorzien van energie en warm water d.m.v. zonnepanelen en een zonneboiler gekoppeld aan PVT panelen.

Onze vragen:

  • Is deze combinatie een goed idee? 
  • Kan een zonneboiler de LT radiatoren verwarmen en daarnaast ook warm water voor de douche geven?
  • Zo ja, hoe groot moet de zonneboiler dan zijn?
  • Of is het beter om LT radiatoren op de 1e en 2e verdieping te plaatsen of infraroodpanelen aan het plafond?
  • Hoeveel PVT panelen en zonnepanelen hebben we dan nodig?
  • Kunnen we zo van het gas af en hoeven we geen CV ketel meer te installeren?

We zijn benieuwd naar andermans ervaringen die ook een soortgelijke combinatie hebben gemaakt. En natuurlijk ook naar mogelijke alternatieven. 

Hartelijk dank alvast!


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Stef en Sophie   Als ik zou kunnen kiezen tussen zonnepanelen en zonneboiler zou ik naar mogelijkheid voor uitsluitend zonnepanelen kiezen. Veel makkelijker te installeren  en flexibeler in gebruik. Over hoeveel Wp op zuid praten we trouwens?

Als alternatief voor een L/W-warmtepomp komen misschien L/L-warmtepompen (Airco's) nu in beeld?
Voordelen: koelen in de zomer en verwarmen in de winter, goed met zonnepanelen te combineren. Er zijn natuurlijk ook nadelen. (tocht, geluid, meestal geen centrale opwek)

Ik ga er van uit dat de warmtebehoefte voor verwarming bij strenge vorst na de renovatie c.q. na-isolatie per kamer/vertrek enigszins bekend is. Dan is het mogelijk het te installeren verwarmingsvermogen correct te dimensioneren.

Passende LT-radiatoren/convectoren - ja, prima.  - Welke maximale aanvoertemperaturen?
Voor eventueel later een warmtepomp mogelijkst laag!

Infrarood-panelen zou ik hooguit voor heel plaatselijke verwarming gebruiken, als ruimteverwarming absoluut onbruikbaar en te duur in gebruik.

Voor warm water is de keuze bij alleen zonnepanelen beperkt tot een oplossing met een warmtepomp of warmtepompboiler (beschikbaarheid?).

Mijn motto: KISS - keep it simple, stupid! Daarom vallen voor mij PVT-panelen en zonneboiler installaties eigenlijk af.

P.S.: Huidige verwarmingsbron cv-ketel?

Reputatie 6
Badge

Eens met @darkfiber , ik zou daar nog aan toe willen voegen dat in de winter periode, wanneer je de meeste energie nodig hebt om te verwarmen, de zonneboiler nooit voldoende energie gaat bevatten om je huis warm te houden.

Het is niet duidelijk wat straks de warmte behoefte van het huis gaat zijn, maar tenzij dat extreem laag wordt, zal je als je van het Gas af wilt, toch echt naar een warmtepomp oplossing moeten kijken om niet een onbetaalbaar hoge electra rekening te krijgen.

Reputatie 7
Badge +2

Zoals anderen al aangaven zijn IR panelen niet heel erg geschikt voor hoofd verwarming.
Hebben ook een slechte COP, namelijk 1.

Ik zou waar mogelijk voor LVT radiatoren kiezen, daar ben je flexibel mee.
Of idd voor airco’s. Als je een type kiest dat ontworpen is om ook te verwarmen,
dan kan de tocht het het geluid erg mee vallen.
@Dekker-Lochem heeft daar volgens mij intussen wel enige ervaring mee :)

Ik las geen vloerverwarming.
Dat is nl ook een vrij logische keuze als het gaat om verwarmen met lage temperatuur.

Een zonneboiler kan je helpen bij warm water voor douche,
maar zeker in de winter haalt hij bij mij ‘maar’ zo rond de 20C.

Ik zou zeker alles voorbereiden op toch iets als een warmte pomp.
Zodat als die wel weer leverbaar zijn je in ieder geval die ook kunt inzetten.

Tot die tijd mss een kleine CV ketel gebruiken,
die later ook nog als reserve kan worden gebruikt mochten we ooit nog eens een echte winter krijgen?

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Een huis van 1936 heeft meestal een houten vloer. Dan zou je voor vloerverwarming het wrap systeem kunnen kiezen of zou je een betonnen vloer moeten storten? Compleet met minstens een halve meter piepschuim als isolatie. En uiteraard de lussen er in voor vloerverwarming.

Een huis uit 1936 heeft meestal sowieso houten etage vloeren. IR-panelen aan het plafond lijkt mij geen veilig gevoel.

Ik behoor niet tot diegenen die zeggen dat IR-panelen géén goede optie zou zijn. Heb ze zelf ook. Ze hebben een COP van 1 maar leveren een twee of drie graden hogere gevoelstemperatuur. Ik zou voorbereiden op een warmtepomp. Dus LT-radiatoren boven en dus vloerverwarming. Tot die tijd overbruggen met alleen infrarood (aan de muren, niet onder een houtenplafond (vraag sowieso wat de brandverzekering er van denkt).

Als u zich in de winter vaak op een bank bevindt schaf dan een daarvoor geschikte elektrische bankdeken aan van hooguit 140 Watt.

Een quooker en energiezuinigheid gaan niet samen. met een elektrische boiler kan je nog een voorraad warm water maken met stroom van de daluren.

Reageer