Skip to main content

Hoi,

Ik heb deze zomer een warmtepomp laten plaatsen zodat ik een hybride installatie heb.
Deze pomp kan bij een normale winter in 100% van de warmte voorzien. Alleen het water gaat nu nog via de CV installatie.

Mijn CV monteur heeft nu doodleuk gezegd geen onderhoud meer te willen doen omdat hij geen voorstander is van warmtepompen. En ik krijg ook niet zo een andere monteur gevonden die tijd heeft.

Hier baal ik best wel van, ondanks dat voor mij een paar dagen geen CV nu niet kritisch is is het voor de veiligheid wel belangrijk dat er onderhoud gepleegd wordt.

En sinds de nieuwe regelgeving mag dit ook alleen maar gedaan worden door een gecertificeerd persoon.

Hoe denken jullie erover? wat is jullie ervaing of hebben jullie tips of trucs?

Mijn gevoel zegt dat de nieuwe regelgeving alleen maar averechts werkt qua veiligheid omdat veel mensen nu geen monteur kunnen vinden en het onderhoud daarom nu maar helemaal niet doen.

@Bart.K  Dus niet helemaal waar wat veel installateurs van (hybride) warmtepompen en fabrikanten beloven - goedkoper met de wp stoken onder behoud van de capaciteit van de cv-ketel o.a. voor warm water en als het kouder wordt?

Als de oude cv-installateur de hybride wp niet kent (en er zijn al zoveel verschillende merken) en geïnstalleerd heeft kan ik me wel iets bij de weigering voorstellen om de gehele cv-installatie inclusief de wp te onderhouden. En 2 onderhoudscontracten bij 2 verschillende installateurs lukt waarschijnlijk niet en wordt sowieso duurder.

Op deze manier prijzen zich veel hybride warmtepompen uit de markt.

Welke hybride wp heb je trouwens?

Ik ging eerst uit van een all-electric warmtepomp (zie het andere topic).

Dit was eigenlijk de vraag waarom ik op dit forum kwam, maar zag toen eerst dat andere topic dat mijn aandacht trok.

ik heb een "Midea Arctic Monoblok 6 warmtepomp (6kW)” voor een (3 laags woning van 174m3 uit 1992)
als het goed is hoeft ik in een normale winter niet met gas bij te stoken. tijdens de eerste defrost wrodt soms mijn CV aangestuurd(AHS), maar dat kan ik met dipswitches op de buitenunit omzetten naar IBH.

Mijn CV ketel is een Nefit Excelent uit 2006 in prima conditie(werd me vorig jaar verteld) de vorige eigenaar van de woning heeft deze bijna niet gebruikt(hij stookte de kachel die ik nu niet meer heb en douchte in de stoomcabine)

Maar of ik de CV ketel nu wel of niet gebruik en of deze dan met de waterflow wel of niet naar behoren werkt staat wat mij betreft los van het feit dat deze jaarlijks of 2 jaarlijk schoongemaakt moet worden ivm rookgas en roet en dergelijke.
Dus zelf als de monteur geen garanties af kan geven wil ik uiteraard wel dat het veilig is. Maar omdat er een WP naast staat wil mijn oude monteur ook niet meer kijken naar de CV.
(eigenlijk denk ik dat dit een excuus is om personeelstekort te verbloemen maar intussen zit ik zonder onderhoud)

bij mij een vergelijkbare situatie. Mijn WP monteur (installatie en onderhoud) heeft een hybride installatie aangelegd, een paar jaar geleden en deed sindsdien het onderhoud van beide (cv en WP). Onlangs gaf ie aan niet de cv certificering te gaan halen want hij had maar een handvol cv installaties aangelegd, niet de moeite waard dus. Dus ik moet ook op zoek naar een nieuwe gecertificeerde cv onderhouder.

Ik verwacht dat de grotere, in NL vertegenwoordigde, cv-ketelproducenten  hun eigen hybride warmtepomp oplossingen via de “merkgebonden” installateurs promoten & ondersteunen (opleidingen/trainingen).

Remeha, Vaillant, Nefit/Bosch etc. pp.

Voor andere onafhankelijke, hybride! warmtepompleveranciers (WeHeat, Quatt, Midea, DeWarmtepomp AO etc.) wordt de spoeling steeds dunner want zij kunnen geen service met ondersteuning van de grotere cv-ketel fabrikanten voor de cv-ketels aanbieden.
Binnenkort is de hybride! markt dan verdeeld/opgeruimd is mijn vermoeden.

De full-electric wp (of ook de all-electric ready wp) is een iets ander verhaal wat dat betreft.
Hier speelt de beschikbaarheid van getraind personeel een grotere rol.

@Bart.K De Midea wp was via een inkoopactie van de VEH?

@darkfiber 
Deze is niet via inkoopactie VEH.
Zo kwam ik wel op dit merk, en de modbus mogelijkheden waar ik meer mee kon dan andere merken.
Maar heattransformers wilde deze pomp niet aan de muur monteren alleen op het dak en wilde ook niet monteren ivm zonecontrol. Dus toen heb ik een partij gezogd die dit wel deden, maar ik had toen niet verwacht dat mijn CV monteur zichzelf terug zou trekken.

Reageer