Beantwoord

Dikkere leiding bij aanschaf van warmtepomp.

  • 11 June 2020
  • 7 reacties
  • 4399 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Ons huis een tussen woning uit 1968 is nu volledig geïsoleerd dat we toe zijn aan de volgende stap een luchtwater wp. De installateur wil ook alle cv leidingen vervangen door geïsoleerde kunststof leidingen met een grotere diameter. Dit zou nodig zijn voor een goede werking samen net een voorraad vat van 150 liter. Door deze beide maatregelen zou het pendelen  van de buitenunit voorkomen worden en zo de levensduur verlengd worden. 

icon

Beste antwoord door Anne 11 June 2020, 16:09

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Een eenduidig antwoord is niet zo maar te geven, daarvoor is van belang wat de huidige situatie is, maar vooral ook wat de nieuwe situatie is.

Het gaat om een op zich staande l/w warmtepomp begrijp ik, dus geen gas CV meer?
Het voorraad vat is ook voor de CV bedoeld en niet als voorraad vat voor warm water voor douchen oid?

Hoe zal de verwarming van de verschillende ruimen plaats gaan vinden?
Standaard radiatoren, vloerverwarming, laag temperatuur radiatoren?

Even heel algemeen gezegd kan het handig zijn leidingen met grotere binnenmaat te gebruiken als er vloerverwarming als hoofdverwarming gaat worden gebruikt. Dan kan de warmte ook wat beter getransporteerd worden. Je kunt (laten) berekenen welke diameter echt nodig is om een bepaald vermogen te kunnen leveren. In de meeste gevallen is het gebruik van een maatje grotere diameter geen slecht idee volgens mij, maar je moet het natuurlijk ook weer niet gaan overdrijven: meer water verplaatsen kost ook meer energie.
http://www.atho.nl/leidingdiameters

Het toevoegen van een buffer aan de CV installatie bij een warmtepomp kan een goed idee zijn om er voor te zorgen dat die op momenten dat er geen warmte vraag is en er wel warmte wordt geproduceerd hij die kan opslaan en dus idd de kans op ‘pendelen’ wordt verkleind.
Maar dit is geen wet van meden en perzen. 
https://www.vakbladwarmtepompen.nl/sector/artikel/2019/08/buffervat-bij-warmtepomp-verstandig-of-niet-1015052

 

Anne dank voor je reactie. Het gaat om een 8kW lucht/warmtepomp van Fujitsu. Ik krijg binnenkort de offerte en ben benieuwd naar de motivatie hoe de installatie uitgevoerd gaat worden. 

Reputatie 6
Badge

Je warmte pomp zal op lage temperatuur met een klein verschil (~ 3C tot 5C) tussen de aanvoer en de retour temperatuur gaan werken. Om dan toch veel vermogen kwijt te kunnen zal stroom snelheid van het water hoog moeten zijn. (Hoger dan nu met een Gas CV Ketel op hogere temperaturen)

Bij een delta t van 5C tussen aanvoer en retour temperatuur betekend dat als je WP 8kW vermogen kwijt wil in het water er een stroom snelheid nodig is van (60s * 8000 J/s) / (4187 J/kg*K * 5 K) = 22.93 liter per minuut.

 

Met te dunne buizen zal je dat niet kunnen realiseren en zal je het water ook door je buizen horen suizen, dus als deze nu te dun zijn voor een flow van 23 liter per minuut dan is het zeker aan te bevelen om buizen met een dikkere diameter te laten installeren.

 

Een buffervat kan je gebruiken om de flow van je WP te ontkoppelen van de flow door de rest van je CV systeem (Ten koste van een extra pomp). Echter, als de rest van je CV systeem het vermogen van de WP niet kwijt kan, dan zal je buffervat van 150l redelijk snel in temperatuur oplopen en zal de WP alsnog uit gaan op de retour temperatuur en simpelweg minder vaak aan en uit gaan dan zonder buffervat.

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Is het voorraadvat voor kraanwater, een buffervat voor de verwarming of beide? 

Als het voor warm water is, heeft de warmtepomp of het buffervat ook naverwarming?

 

Ter referentie:

Ik heb een grondgebonden warmtepomp met buffervat van 180L en mogelijkheid tot naverwarming.  De warmtepomp houdt het buffervat constant op 62 graden. De naverwarming heb ik op het ogenblik uit staan, maar mochten er meer mensen bij komen zou het nodig kunnen zijn.

Ik heb vloerverwarming met 1 buis van 14mm per 10m2.

 

Reputatie 7
Badge +2

Ter referentie:

Ik heb een grondgebonden warmtepomp met buffervat van 180L en mogelijkheid tot naverwarming.  De warmtepomp houdt het buffervat constant op 62 graden. De naverwarming heb ik op het ogenblik uit staan, maar mochten er meer mensen bij komen zou het nodig kunnen zijn.

Ik heb vloerverwarming met 1 buis van 14mm per 10m2.

 


De vraag van @BHu ging over de diameter van de aanvoer leidingen als ik het goed begreep,
niet over de die van de buizen in de vloerverwarming?

De grond - water warmte pomp kan de water temperatuur op constant 62C houden?
Dat is neem ik aan ook voor de warm water voorziening zoals een douche etc?
Want een vloerverwarming zou met lagere temperatuur wel af kunnen zou ik verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou goed zijn als u zich laat voorlichten door een installateur zelf beschikt over enige basiskennis. Klinkt onaardig maar als u met een warmtepomp en vloerverwarming het buffervat op 62 graden houdt bent u, met uw installateur, echt verkeerd bezig. Voor vloerverwarming is een temperatuur van 35 graden echt voldoende. Dat scheelt in het rendement. Ik schat van 100 % naar 500 %. @Anne verwacht logischerwijs dat die 62 graden over het tapwater gaat ((noodzakelijk ter voorkoming van legionella) maar ik lees dat u een 8 kW warmtepomp heeft. Zo'n hoog vermogen is dus een cv warmtepomp. En nu we toch bezig zijn maak dan ook onderscheid tussen kW vermogen elektrisch  (kWe) en thermisch vermogen (kWth).

Reputatie 4
Badge +1

Het zou goed zijn als u zich laat voorlichten door een installateur zelf beschikt over enige basiskennis. Klinkt onaardig maar als u met een warmtepomp en vloerverwarming het buffervat op 62 graden houdt bent u, met uw installateur, echt verkeerd bezig. Voor vloerverwarming is een temperatuur van 35 graden echt voldoende. Dat scheelt in het rendement. Ik schat van 100 % naar 500 %. @Anne verwacht logischerwijs dat die 62 graden over het tapwater gaat ((noodzakelijk ter voorkoming van legionella) maar ik lees dat u een 8 kW warmtepomp heeft. Zo'n hoog vermogen is dus een cv warmtepomp. En nu we toch bezig zijn maak dan ook onderscheid tussen kW vermogen elektrisch  (kWe) en thermisch vermogen (kWth).

 

Ik beschouw mezelf en onze installateur goed geïnformeerd en op de hoogte en de (onaardige) opmerking is waar, maar overbodig.

Mijn terminologie was inderdaad een beetje kort door de bocht. Ik probeer zo min mogelijk af te wijken van de gangbare termen om verwarring te voorkomen. Waar mogelijk hou ik de terminologie aan van Milieu Centraal, warmtepomp weetjes of de leverancier van mijn warmtepomp. Voor het buffervat had ik moeten specificeren dat het om tapwater gaat. De overige termen zijn redelijk standaard en vereisen geen nadere specificatie.

Reageer