Een grijs water systeem gebruiken voor verwarming en ww bereiding als alternatief voor het slaan van een bron.


Reputatie 3
Vind u het slaan van een bron of het maken van een vlakke collector voor een Water/Water WP ook zo'n gedoe en een tamelijke dure aangelegenheid? Kijk dan eens op de site van Klimarain https://regenwaterexpert.nl/regenwater-verwarming-klimarain/
Ik zou hier een heel verhaal kunnen gaan schrijven, maar ik nodig u uit om alle informatie op de site te gaan bekijken en te oordelen of dit iets voor u is.

Ik ben hier in 2010 al eens mee bezig geweest maar omdat wij toen midden in de crises zaten heb ik er uiteindelijk niets mee gedaan.
Maar mocht ik toch nog eens een nieuw huis gaan bouwen, dan maakt dit systeem er zeker onderdeel van uit.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Regenwater een extra bestemming geven, behalve het riool dan, ja zeker.
(doe ik ook)

De verlinkte website heeft het in 2016 over een experimentele fase,
tot nu toe is er niet veel meer over gepubliceerd (zoeken met "klimaRain").
Helaas ook geen data van een experimentele opzet.
Reputatie 3
In 2010 is dit systeem ontwikkeld door Iwan Fransen uit Weesp https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2010/08/waterzak-kan-grondboring-voor-warmtepomp-vervangen-101133469.

Helaas is dit toen niet van de grond gekomen mede vanwege de crises.

Het consept is overgenomen door https://www.heaps.eu/kr-systeem

Misschien kun je hier iets mee.
Reputatie 7
Badge +1
@JanSch Dank je voor de nieuwe links!
De cobouw "informatie" (persbericht) is van 2010??
Hiermee en met de andere link kan ik helaas ook niet veel beginnen,
eigenlijk nog steeds geen belastbare informatie en slecht leesbaar,
de mini Flash animatie voegt ook niets toe.
Ik zie (na 4 jaar) nog steeds geen product, of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 3
Dit is de link naar de pagina van Iwan Fransen. Bij "contact" staat ook zijn 06 nummer.
https://regenwaterexpert.nl/category/regenwatersystemen/

Met hem heb ik contact gehad in 2010.
Hij moet je alle informatie kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +1
Wederom geen product (of beschrijving) op de regenwaterexpert website.
Voor mijn part haak ik hier af.
Reputatie 3
Ik weet niet waarom jij niet de informatie krijgt die ik wel krijg.
Ik heb Ivo Fransen een mail gestuurd.
Zal hem morgen bellen.
Reputatie 3
Voor diegenen die nog niet afgehaakt zijn, hier een update over het klimarain systeem.

Ik heb vanmorgen gesproken met Iwan Fransen, maar helaas had hij slecht nieuws.
Het systeem is door de jaren heen wel verder ontwikkeld, maar door diverse redenen is het niet op de markt gekomen. Ondanks dat proeven goede resultaten hebben opgeleverd bleek het namelijk niet overal toepasbaar. De belangrijkste reden hiervoor was dat de warmteoverdracht tussen de kruipruimtebodem en de waterzak, door verschil in het grondwaterniveau, niet overal gelijk is.
Daardoor kan niet gegarandeerd worden dat het regenwater tijdens koude perioden voldoende kan worden opgewarmd. Hierdoor bestaat het risico op een warmtetekort in de waterzak. Door de retourleiding van de zonneboiler door de zak te laten lopen kan er extra warmte worden toegevoerd, maar zoals wij weten is deze warmtebron ook niet altijd gegarandeerd. Omdat hiermee het bedrijfrisico voor Klimarain te groot is geworden heeft men moeten besluiten om het product (voorlopig) niet in de markt te zetten.

Conclusie: Het Klimrain systeem wordt helaas niet bedrijfsmatig aangeboden, maar............
Als u de uitdaging aan wil gaan om te onderzoeken of het systeem wel toepasbaar is in uw situatie, innovatie is vooruitgang, dan kunt u contact opnemen met Iwan Fransen via de hiervoor genoemde link https://regenwaterexpert.nl/category/regenwatersystemen/

De klimarain websites worden verwijderd door Iwan.
Reputatie 7
Badge +1
Mijn persoonlijke mening:
(Regen)water als warmtebron en dan "opgewarmd" via een zak op de (natte) kruipruimtebodem.
ik kan me daarbij geen duidelijk beeld vormen, laat staan dat ik me kan voorstellen dat dit verder is gekomen of ontwikkelt dan als proef-of-concept onder optimale randvoorwaarden.

Herinnert me een beetje aan de ijszak in de kruipruimte om warmte compact (PCM) op te slaan.
Theoretisch superieur, maar in de praktijk niet als bedrijfszeker en economisch bewezen. (SolarFreezer).
Jus my 2 cts
Reputatie 3
Als pioniers in b.v. de industrie, de scheep- lucht- en ruimtevaart, de auto en motor techniek, de (woning) bouw en in de weg en waterbouw, de op hun pad komende uitdagingen niet waren aangegaan en de gerezen problemen niet hadden opgelost, dan hadden wij nu nog in grotten gewoond, dieren huiden gedragen, elkaar met knotsen de hersens ingeslagen en op mammoeten gejaagd.

Alle gekheid op een stokje, maar volgens mij kun je gerezen problemen en uitdagingen alleen maar met een positieve instelling te lijf gaan. Het heeft geen zin om alleen maar achterom te kijken, daarmee los je problemen niet op. Natuurlijk spelen kosten een zeer grote rol, maar door zelf tijd te investeren, te praten met anderen over je uitdagingen en ideeën, zul je uiteindelijk succes hebben. Natuurlijk spelen diverse omstandigheden een rol. Ik kan mij voorstellen dat als je in een rivieren- of merengebied woont dat de grondwaterstand dan zodanig hoog is dat er water in de kruipruimte staat. Ja in dat geval zou het Klimarain systeem bijzonder geschikt zijn wat betreft de warmte overdracht, maar dat het door de natte omstandigheden technisch niet uitvoerbaar is. Gelukkig zijn er ook diverse kruipruimtes in Nederland die wel goed toegankelijk zijn en waar de grondwaterstand niet al te diep is. En wat het bevriezen van de waterzakken betreft, door innovatief te denken moet hier een oplossing voor te vinden zijn, net zoals onze illustere voorgangers hebben gedaan. Door zelf werkzaamheden uit te voeren kun je heel veel doen tegen geringe kosten. Door alleen maar te wachten tot anderen met een oplossing komen.............. gaat volgens mij niet werken en is vaak ook veel te duur. Ik denk dat je de waterzakken moet zien als een accu, een medium om energie (warmte) in op te slaan als het mogelijk is en om er energie (warmte) uit te halen als het nodig is.

Ik ben 40 jaar werkzaam geweest in de luchtvaart en heb daar constant moeten dealen met technische problemen. Dit was tevens ook de uitdaging en het gaf voldoening als je er voor had gezorgt dat een vliegtuig weer veilig de lucht in kon. Met deze instelling ben ik ook de uitdaging aangegaan om mijn huis van energielabel F via C naar A te verduurzamen. Ik mag wel stellen dat ik daar behoorlijk in ben geslaagd. Wij wonen inmiddels in een gasloos, energie leverend huis met energie label A++++. Ja u leest het goed, 4 plusjes, dit is een zeer energiezuinige (lees: energie leverende) woning geworden. Met een lucht/water All Electric Warmtepomp met een boiler van 180 ltr, een zonneboiler systeem met een boiler van 180 ltr en 3 collectoren en 29 zonnepanelen waarmee wij afgelopen jaar 8000 kWh hebben opgewekt. Omdat ons verbruik "maar" 4200 kWh was en wij maar €5,00 p/m energiekosten betalen (dit omdat je iets moet betalen) kunnen wij volgende maand voor de verandering een credet nota van de energiemaatschappij verwachten!

Dan de moraal van het verhaal.
Volgens mij is dit forum opgezet om het mogelijk te maken om ideeën uit te wisselen tussen mensen die duurzamer door het leven willen gaan. Het is dan van belang om zodanig informatie uit te wisselen dat anderen, dus ook de mensen die nog niet zo bedreven zijn in de materie, begrijpen waar het om gaat. Elkaar bestoken met dure termen en formules werkt dus niet altijd. Elkaar afbranden en naar beneden halen werkt zeer zeker contra productief. Door je zeer negatief op te stellen geef je volgens mij aan dat je op het verkeerde forum zit.
Ik verbeeld nij niets, maar ik denk dat ik een redelijke prestatie heb neergezet en enigszins weet hoe je kunt verduurzamen.

Het is niet mijn bedoeling om anderen te beschadigen, maar ik denk dat wij allen productiever kunnen zijn op dit forum.
Iwan Fransen gaat achter de schermen ook gewoon door met de ontwikkeling van het Klimarain consept. Ik ben ervan overtuigd dat de tijd eens rijp zal zijn voor dit systeem. Zoals ik al eerder heb gezegd, als ik ooit nog eens een nieuw huis ga bouwen en de risico's en de omstandigheden voor mij aanvaardbaar zijn, dan zal ik de uitdaging aangaan door het Klimarain of soortgelijk systeem te installeren. De onderdelen ervoor zijn namelijk gewoon verkrijgbaar voor de betere klussers en installateurs.
Reputatie 7
Badge +1
@JanSch Nou ja, ik ben niet negatief, eerder kritisch & realistisch. Op zich een fantastisch idee, het klimarain systeem - ik zal de verdere ontwikkeling ook blijven volgen zoals ook bij andere vergelijkbare systemen.
En hoe je het forum wilt gebruiken mag je zelf weten (binnen bepaalde spelregels vermoedelijk).

Presentatie van nieuwe concepten? Natuurlijk! - Uitwisseling van ideeën, zeker.
Maar op een gegeven moment moet je in concurrentie treden met andere concepten,
overtuigen moet je niet alleen jezelf, maar vooral anderen. Met enthousiasme lukt dit waarschijnlijk eerder, maar feiten en harde cijfers helpen ook.

Jouw succesverhaal met pv-installatie, zonneboiler, uiteindelijk gasloos gaan en misschien helemaal autark worden zou ik dus hier wat uitgebreider presenteren, zoiets vind ik weer zeer interessant.

Ik zelf ben eerst een klein stukje op dit energiezuinige pad vooruit gekomen - nieuwe inzichten zijn altijd welkom. Fiat LUX!
Reputatie 3
Kijk op de topic "Stel je zelf voor". Zoek mijn bijdrage daarin op en volg de link zoals beschreven.
Rest wijst zichzelf.

Reageer