Nieuwleusen, 23 april 2020.
Geachte VEH-er,
Een hete douche of…….
Klaas heeft drie jaar geleden een nieuwe woning gebouwd in ons dorp. Hij had een luchtwarmte pomp plus een buffervat van 800 liter aangeschaft. Klaas vertelde me, dat hij al drie jaar problemen had met zijn douche. Of het was loeiheet of de temperatuur van het douchewater daalde binnen twee minuten ver onder de op de mengkraan ingestelde waarde. In beide situaties vluchtte hij voortijdig uit de douchecabine. Hij ging in ieder geval kritisch om met energie, vond hij zelf.
De installateur had inmiddels vijf maal gezocht naar de oorzaak of oorzaken, maar kwam niet verder dan te constateren – met de tekeningen in de hand - dat het aan de instellingen moest liggen.
Klaas had niet veel vertrouwen meer in zijn installatiebedrijf en dat was wel te begrijpen. Na zijn verhaal belde ik “ons” installatiebedrijf – helemaal in de provincie Groningen – en legde het een en ander voor aan Marten.
“Zijn er Chinese kranen in de douche gemonteerd? Vroeg Marten.
“En eh …ging hij verder, Ik heb dit in het verleden drie keer meegemaakt en toen bleek dat de mengstiften in die mengkranen van slechte kwaliteit waren”.
“Vraag aan Klaas, zie Marten, of hij hetzelfde probleem heeft in de keuken”.
Klaas is een niet technisch geschoolde vijftiger en hij snapte, evenals veel andere consumenten, niet veel van al die energie zaken. Ik belde Klaas met de vraag over de kraan in de keuken. Toen bleek even later, dat zowel in de keuken als in de douches de temperatuur van het warme water terugliep.
“En wat nu gezongen” vroeg Klaas. Ik stelde hem voor om mijn energievriend Jan, een selfmade man op het gebied van energie, te vragen om hulp. Jan heeft toegezegd te helpen en nam snel telefonisch contact op met Klaas. Vanwege Corona moet Jan even extra voorzichtig zijn, maar hij is inmiddels begonnen met nadenken en dat is hoopvol. De Chinese kranen blijven in beeld bij Jan, maar misschien ligt het ergens anders aan. Wordt vervolgd dus.
De moraal van dit verhaal: We zijn niet altijd gelukkig met Chinese producten of invloeden, maar gelukkig zijn er mensen als Jan, lekker dichtbij in onze eigen, niet digitale community.