Beantwoord

Elektrische geiser een goed alternatief voor een geiser op gas?

  • 7 April 2019
  • 18 reacties
  • 15324 Bekeken

Wij hebben heteluchtverwarming en voor de douche/bad een geiser op gas. Deze geiser is oud en willen wij vervangen. Is een elektrische geiser een goed alternatief? Andere oplossingen?
icon

Beste antwoord door tolve 17 November 2019, 00:25

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Neem dan in elk geval een elektrische geiser boiler waarvan de 'brand'tijd ingesteld kan worden a.h.v. de pieken in het stroomoverschot op het landelijke elektriciteitsnet (dus op zonnige dagen in de zomer rond het middaguur en in de winter 's nachts). Het aanbod en derhalve prijs van stroom gaat met het toenemen van zonne- en windenergie immers toenemen.
Reputatie 1
neem een warmtepomp boiler die aangesloten is op je centrale afzuiging.
Gebruik je de warme uit je centrale afzuiging en haal je een hoog rendement.
Nadeel is wel dat ze niet goedkoop zijn. Mogelijk kun je nog subsidie krijgen.
Reputatie 1
Wahlbach 85 Ltr bij firma Polarheat Lelystad. Genoeg voor 3 personen. Verbruik 1285 kWh is EUR 22/mnd. Kost niet zo veel. Zie website.
Reputatie 7
Badge +1
Als er a) een (afgesloten) ruimte is waar het geluid van een wpb niet stoort en een mogelijkheid voor in- en uitblaas aansluiting bestaat, is het rekensommetjes zo gemaakt (ca. € 1700 incl. montage, min. € 1250,- subsidie= ca. € 500 netto).
Just my 2 cts
Ik heb een zogenaamde elektrische doorstroomgeiser. Je hebt hier wel krachtstroom voor nodig. Je kan verschillende douche temperaturen programmeren en zo doende hoef je dus geen koud bij te mengen. Het is comfortabel douchen, geen verschil met een geiser op gas.
Reputatie 6
Badge
Ik denk dat je eerst een overwogen keuze moet maken of je een duurzame oplossing wil of dat je koste wat het kost onmiddellijk pisheet water wil hebben.
Belangrijk is ook of het alleen om douchen/badderen gaat of ook om heet tapwater in de keuken.
In alle gevallen lijkt me het opsparen van gratis zonne-energie in warmwater (boiler-oplossing) het meest van deze tijd. Een normale zonneboiler met een (slimme) elektrische (na/bij)verwarming ligt dan het meest voor de hand (subsidie).
Om alleen maar warmte uit af te blazen ventilatie lucht te onttrekken lijkt me echt verspilling.
Die warmte moet allemaal gewoon weer terug het huis in (WTW) en niet alleen maar naar warmwateropslag voor tapwater
Wij hebben net een doorstroomboiler aangeschaft, een van de kleinste catagorie voor in de keuken. Wij hadden een close in boiler van 10 liter, maar wilden die vervangen door een energie zuiniger exemplaar, die niet de hele dag het water op 80 graden houdt.
Onze woning is al 2,5 jaar van het gas af en energie neutraal, dus gebruiken al veel electriciteit, dus met deze doorstroomboiler erbij moet onze elctra aansluiting worden verzwaard naar 3 x 40A. De doorstroomboiler vraagt 3 x 20A. Warmtepomp, inductie kookplaat, oven en vaatwasser zijn ook energie slurpers. Jaarlijkse extra netwerk kosten worden dan 1100 Euro. We zijn ook van plan een electrische auto aan te schaffen, met eigen laadpaal erbij dan ontkom je niet aan deze verzwaring.
Kortom energie besparen is leuk maar wel een dure hobby.
Reputatie 6
Badge
Dat lijkt me toch echt het paard achter de wagen spannen. Elk normaal huishouden moet met de 3x25 A uit de voeten kunnen en de veel hogere vastrechtkosten van 3x35 en hoger kunnen vermijden.
Je kunt dan ook niet meer spreken van een "zuinig exemplaar close in boiler"
Ik neem aan dat je (energie neutraal) een flink aantal zonnepanelen het liggen.
Kun je aangeven wat nu je jaarlijkse afname en teruglevering van kWh is ?
Ja je hebt helemaal gelijk, ik had hier ook niet op gerekend, je komt het ook nergens tegen. Er wordt alleen maar gesproken dat je geld bespaard met dit soort investeringen.
Ik heb 56 zonnepanelen, 18 op eigen dak (4000 kWh per jaar) en 38 op het dak van de brandweer via een zonnecoöperatie (10.000 kWh).
De doorstroom boiler is de kleinste in zijn soort (11/13 kW Stiebel Eltron) en zou volgens de beschrijving voldoende hebben aan een 3 x 25A aansluiting. Er zijn zwaardere uitvoeringen (waaronder CV ketels), daarbij wordt wel vermeld dat ze 3 x 35A nodig hebben.
We hebben een 5 pits inductie kookplaat, deze heeft 4 x 1600 Watt en een 2000 Watt wok plaat (op de boost stand). De lucht/water warmtepomp (7 kW) heeft om salmonella infectie te voorkomen een 2000 Watt element in het boiler vat die een keer in de week aan staat. De oven is ook 2000 Watt, de vaatwasser wasdroger en wasmachine zullen ook in die orde zijn. We hebben ook nog een infrarood paneel van 600 Watt. Een Tesla oplaad station vraagt ook een drie fase aansluiting.
Als je de aansluiting niet verzwaard loop je dus het risico dat de hoofd zekering eruit knalt, deze kun je niet zelf weer aanzetten, dan moet Liander langs komen, dan zit je dus in de kou. Dit is wat de elektricien mij heeft verteld, als jij hier meer verstand van denkt te hebben hoor ik het graag, zou veel geld besparen.
Reputatie 6
Badge
Geef me even wat rekentijd, ik kom erop terug.
Ik ga ervanuit dat de zonnepanelen op het brandweerdak niet via jouw kWh meter lopen.
Of loopt alle brandweer zonnestroom over jouw kWh meter, dat zou een verklaring kunnen zijn ?
Reputatie 6
Badge
Ik weet niet hoe jouw groepen/verdeelkast nu is ingericht maar er zijn een paar zaken om goed rekening mee te houden. Alles moet natuurlijk netjes conform NEN 1010 spelregels geïnstalleerd zijn en je moet bij de verdeling goed rekening houden met de gelijktijdigheid in gebruik van apparaten. Met 3x25A heb je ruim 17kW tot je beschikking, een normaal huishouden komt daarmee uit.
Pas als mensen met sauna’s en Jacuzzi’s beginnen moet er meer vermogen beschikbaar komen. Het lijkt erop dat doorstroomboilers toch ook in deze buitencategorie zitten.

Groepsautomaten bij een hoofdzekering van 25A/fase zijn 16A. Ik veronderstel dat je voor je fornuis een 2 fase aansluiting hebt met een beschikbaar vermogen van 7,3kW, de Warmtepomp zal wel 3 fasen zijn en de legionella spiraal lijkt me binnen de elektrische aansluitspecificatie te vallen (Ik weet niet of die 7kW elektrisch vermogen is of Warmteafgifte). Er zijn te veel open vragen om echt concrete uitspraken te doen maar het lijkt er toch sterk op dat je samen met je gangbare HH-apparaten en die extra 11kW boiler inderdaad tegen de capaciteitsgrenzen van je aansluiting oploopt.
Als alle 56 PV panelen over jouw meterkast lopen heb je daar ook nog een risico, afhankelijk van de Wp waarde kan dat ook nog dicht bij de 3x25A uitkomen. Als je dit allemaal binnen de 3x25 A wil houden moet er een hoop Domotica bij komen om de belasting in de tijd te spreiden en gelijktijdigheid te vermijden.

Ik heb bij mijn installatie altijd de 3x25 A als max. grens gehanteerd (met name vanwege de vastrechtkosten) en mijn besparingsplannen daar ook op aangepast.
Ik ben ook van het gas af, ik heb op eigen dak 52 PV panelen, kook op inductie, heb een warmtepomp (10kW warmte) en mijn eigen laadpaal. De laadpaal staat wel zo geschakeld dat hij met name zonnestroom pakt (slim laden).
En..... ik heb een gewoon close in boilertje van 1500W die op de ECO stand staat met op het aanrecht een simpele waterkoker voor het boost werk
Reputatie 4
Badge +3

@tolve Heb je hier een antwoord gekregen op je vraag? Zo ja, welk antwoord gaf de doorslag voor jou? Ik ben heel erg benieuwd. 

Dag Pieter V en alle personen die gereageerd hebben. Ik heb nog geen besluit genomen. Blijkbaar is het niet eenvoudig en zijn de antwoorden niet eenduidig. Op dit moment wordt er in ons dorp een plan voor de energievoorziening in de toekomst opgesteld. Ons dorp is een pilot. Samen met andere bewoners/energiecollectief en ondersteund door de gemeente, adviesbureau en Liander wordt er een plan opgesteld. Deze is in december gereed. Voor nu, allen bedankt.

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor je reactie, @tolve. Ik wens je voor nu veel succes en ben altijd benieuwd naar je vorderingen. :) 

Elektrische geiser heeft COP van 1. Bij afzuiging uit huis overdag zal de luchttemperatuur ~ 18C zijn en kan je met een warmtepompboiler een COP van tegen de 4 bereiken. Standverlies schat ik in op iets minder dan 1 KWh/24uur

Ons vrijstaande huis heeft een Brink 16HRD luchtverwarming en een Atlantic V3 270L warmtepompboiler. De ISDE geeft Euro 1250 subsidie en deze warmtepompboiler kost in België bij Esanico ongeveer Euro 1900. Transport vanuit Belgie Euro 12.

Het gemiddelde verbruik (5 personen die 3 keer per week douchen en afwaswater) is net iets minder dan 2KWh/dag. In de zomer blijkt het verbruik bij hogere buitentemperatuur zelfs nog iets beter.

Zie Tweakers.net voor ervaringen met deze warmtepompboiler.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799

Ik had een 20 jaar oude 200L NIBE Fighter 100P (die tijdklok geregeld 10uu en 3,5KWh/dag) en na vervanging door V3 Atlantic dus slechts gemiddeld 4 uur draait en verbruik meer dan heeft gehalveerd.

Plaatsing heb ik zelf gedaan en kostte me ~200 Euro aan onderdelen.

Reputatie 7
Badge +1

@JR Een warmtepompboiler i.c.m. een gewone,  mechanische ventilatie - waarom niet? - Zo haal je de (anders weggegooide) warmte energie uit de afgevoerde lucht.
Trouwens nu is er de Atlantic V4 versie welke bijvoorbeeld een stuk stiller is (helaas ook weer wat duurder). De stilstandverliezen bij een warmwatertemperatuur van 55°C liggen waarschijnlijk iets boven de 1 kWh/24h. -  Ik schat iets van 1,2 - 1,4 kWh/24h

De gemiddelde COP (seizoensCOP = sCOP) voor warmwaterbereiding zal zeker geen 4 zijn,
eerder iets van rond de 3 imho.

Voorbeeld:
Als je nu met een wat oudere HR-ketel ca. 200 m³ gas voor warm water nodig hebt zal je met een wpb iets tussen de 750 en 1000 kWh nodig hebben. - YMMV

@darkfiber 

Zoals je mogelijk gezien had, had ik al de prijs van de V4 vermeld. Voor die V3 betaalde ik vorig jaar bij Esanico 1638 +12 transport.

Mijn oude Nibe Fighter 100P was tevens de ventilatie, maar blies als de boiler op temperatuur was de warme lucht naar buiten. Gelet op het idioot hoge verbruik had ik er maar een tijdklok tussen gezet.

Ik ben het volledig met je eens dat ventileren echt een deel van je oplossing moet zijn.

We hadden in de keuken al een afzuigkap met directe afvoer naar buiten. Al die mechanische ventilatieoplossingen gaan vaak uit van het ongunstigste geval: winter alles potdicht. Dat geldt eigenlijk maar voor maximaal 2-3 maanden in het jaar, daarbuiten zullen de meeste mensen gewoon natuurlijk ventileren. Je mechanische ventilatie laten doordraaien is dan meestal onzin zeker in de zomer.

Ik heb dus bedrijfstijd voor de Atlantic ingesteld tussen 9.30 en 21.30. Binnen die tijd zal de Atlantic opwarmen en afzuigen. Dat betekent dat de Atlantic slechts 2-3 uur draait als er de vorige dag niet gedouched is en 4-6 als bijvoorbeeld de vorige dag laat door 4 personen is gedouched. Buiten deze tijden is er geen afzuiging en staat de Atlantic ventilator en warmtepomp stil.

Ingesteld op 50C zal de Atlantic dan gaan opwarmen als de temperatuur onder de 46C daalt. Echter  bij douchen duurt het dan wel 20-30 minuten voordat de boilertemperatuur is gedaald tot onder 46C  en de afzuiging en warmtepomp start. Dus werd de badkamer te mistig. Daarom heb ik daarnaast met een Sonoff humidity/temperature sensor en een Raspberry Pi in Node Red  het zo geprogrammeerd dat binnen 3 minuten na start douche de Atlantic via een Sonoff Relay wordt geactiveerd. De Atlantic draait dan in elk geval 1.5 uur en binnen bedrijfstijd tot 50C.

We hebben luchtverwarming. Kids slapen vrijwel altijd met raam open en luchtverwarmingskanaal op hun kamer dicht.

Met 5 personen wordt de boiler toch zeker iedere 3 dagen leeg getrokken en is een legionella run overbodig.

Ik heb nog zo’n Itho ventilatiebox staan, maar ga niet meer de moeite nemen om die aan te sluiten. Vermeld moet worden dat ons huis al echt goed geïsoleerd is (vorig seizoen <850 m3).

Reputatie 5
Badge +1

Hebben voor keuken gebruik (dat zijn de meeste ‘kleine’ hoeveelheden), bijkeuken (bij-vullen wasautomaat via ingebouwd mengventie) een electrische 50 liter boiler (A-label, import uit Portugal). Via het Home-bus (WiFi) systeem opwarmen vanaf het moment dat er voldoende opbrengst op de zonnepanelen is. En als rond 15h00 de temperatuur nog onder de 65 graden is, alsnog gewoon aan het net  (halen we in de zomer wel weer in)

Enne douche? willen geen legionella risico, dus gewoon vanaf de HR107 CV-ketel.

Hebben vele mogelijkheden naast elkaar gezet, maar voor ons is dit de meest veilige (legionella risico) en economische oplossing. Sinds okt 2019 een CW4 CV ketel met een A+ warmwater E-label.

Reageer