Vraag

Ervaring met hoge watertemperatuur warmtepompen

  • 8 August 2021
  • 15 reacties
  • 8636 Bekeken

Er is nu een warmtepomp van bijvoorbeeld Daikin op de markt die een hoge watertemperatuur levert gelijk aan die van een HR gasketel. Heeft iemand ervaring met zo’n pomp? Je hoeft dan geen verdere bouwkundige ingrepen te doen.


15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@GerardS   Spontane vraag: Met welke temperaturen kan/wil je in toekomst verwarmen?

Wat is je huidig temperatuurregime qua aanvoertemperatuur?

Bij hoge aanvoertemperaturen (>50°C?): Zet je alvast schrap wat de elektrarekening aangaat
(als je dat nog niet wist).

Er komen waarschijnlijk nog meer vragen.

Huidige instelling hr ketel is 80 grad C voor verwarming. De woning is gelijkvloers en zonder drempels. De cv leidingen zijn in de betonnen dekvloer gelegd met een vast verlijmd parket. De deuren hangen dus net boven de vloer. Totale vloeroppervlakte is ca 130 m2. Vloerverwarming aanleggen , met een nieuwe cementdekvloer, betekent dan een geweldige bouwkundige ingreep; dus lt warmtepomp zonder vloerverwarming levert onvoldoende warmte op. misschien wel met grotere radiatoren  I.g.v hybride heb je nog gas nodig. Wat betreft jaarlijkse kWh voor een ht warmtepomp zal dit hoog zijn; moet nog een juiste rekenmethode zien te vinden. Opbrengst huidige zonnepanelen is slechts ca 4000 kWh.

Reputatie 7
Badge +1

@GerardS Ik hoop dat je die 80°C nooit nodig hebt, ook bij -10°C niet.

Hoeveel gas verbruik je nu per jaar voor verwarming, dus zonder warmwater? - Het liefst ook het dagverbruik tijdens de koudste dagen afgelopen februari (met bijbehorende gemeten! aanvoertemperaturen - de instelling van de hr-ketel is eigenlijk irrelevant, het gaat om de werkelijke temperatuur.

Als je het in het komende stookseizoen met aanvoertemperaturen <60°C warm kan houden behoort een (hybride) warmtepomp tot de mogelijkheden. All-electric is waarschijnlijk geen reële optie.

Opbrengst zonnepanelen is vermoedelijk niet het overschot?

Dank je wel voor je reactie. Jaarverbruik verwarming is nu 1400m3 ( 1 ps huishouding) Heb alleen maandverbruik beschikbaar( half Jan- half feb 286 m3)Zal t.z.t. aanvoertemperatuur meten en deze ook verlagen. Setpoint is inderdaad 80 grad C maar ik weet niet hoe nauwkeurig de regelkring van de Remeha Calenta ketel is. Zal eens informeren.Opbrengst zonnepanelen is totale opbrengst.

Reputatie 6
Badge

@GerardS 

Met 1400 m3 gas verbruik voor verwarmen (of is dat incl. warmwater ?) zal je als je echt hoge temperaturen gebruikt, 70C aanvoer, 50C retour, een warmte vraag hebben van 1400m3  * 31.65MJ/m3 * 93% rendement / 3.6 kWh/MJ = 11447 kWh warmte per jaar.

Bij een warmtepomp zal het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur wat kleiner zijn, ik schat dat als je werkelijk met 60C-55C gaat verwarmen de SCOP rond de 1.7 zal liggen, wat betekend dat je dan zo’n 6700 kWh stroom nodig hebt.

Het feit dat de echte COP waarden vs water temperatuur niet zo maar op internet te vinden zijn is geen goed teken, en misschien is de 1.7 SCOP nog aan de optimistische kant.

Zoals @darkfiber zal zeggen: YMMV.

Reputatie 6
Badge

@GerardS 

Ik heb een Daikin Installers Product Manual gevonden waar ook iets in staat over de SCOP van de Altherma HT, bij gebruik met 35C/30C en bij gebruik met 50C/45C.

Bij die laatste beweren ze een SCOP van 3.58 wat je electra verbruik voor verwarmen dan op 3200 kWh zou brengen als je het huis met die temperatuur warm krijgt.

Persoonlijk lijkt me dat verbruik erg optimistisch maar dat is wat ze daar beweren:

 

In een ander leaflet van Daikan wordt een SCOP van 2,61 genoemd. Het verbruik bepalen wordt steeds ondoorzichtiger. Zie ook de eerder genoemde 1.7

Vattenfall zegt over de warmtebehoefte: gasverbruik voor verwarming x 10 = 1400 x 10 = 14000 kWh.

Heeft iemand een tip voor een  (betaalbare) pijpwandtemperatuur meting. Voor de doe-het-zelfver dan. Professioneel ken ik ze wel.

Reputatie 7
Badge +1

@GerardSIk dacht dat de 1400 m³ voor cv + sww waren?
(De sCOPs voor cv en sww zijn meestal verschillend i.v.m. afwijkende temperatuurniveaus.)

Wat rekent Vattenfall daar uit? - Ik speculeer dat ze met hoogcalorisch gas gerekend hebben.

Uit het Groninger gas haal je never nooit 10 kWh/m³ in je cv-installatie, ook niet bij optimale HR-condities. Theoretisch/nominaal is 9,769 kWh/m³ mogelijk (zonder verlies!).

Temperatuurmetingen van een pijp (buitenkant)? Ik gebruik een goedkope IR-thermometer (€ 15,-) welke ik regelmatig (voor/na een meetserie) met een geijkte Pt500 thermometer vergelijk en voor eventuele afwijkingen corrigeer. Beter dan +/-0,3°C hoef je niet te verwachten.

Reputatie 7
Badge +1

@GerardS   Heb je nog vragen over HOGE temperatuur warmtepompen? - Blijkbaar zijn er geen ervaringsdeskundigen onder de VEH-leden of ze zijn allemaal met vakantie.

Het product is pas 2 jaar op de markt dus er zullen weinig ervaringen zijn. Ook is het energetisch niet een echt optimale oplossing met ook nog veel onzekere parameters. Navraag heeft geleerd dat er geen garantie wordt gegeven op na-isolatie en het vervangen van gewoon dubbelglas naar hr++ is helemaal onrendabel. Een veel voorkomende situatie in een 90-jaren gebouwde wijk.Eind van dit jaar moet op wijkniveau bekend zijn welke oplossing gekozen wordt. Wacht dus maar even af.

Reputatie 6
Badge

Ja, die 10 kWh uit 1 kuub gas, is een beetje optimistisch van Vattenfall. Hoeveel warmte je CV ketel uit een kuub gas haalt is afhankelijk van de retour temperatuur van je CV water.

Ik heb in het verleden ooit een interpolatie gedaan van een aantal waarden die ik gevonden had en er een grafiekje van gemaakt, ik heb voor de grap je 1400 kuub erbij gezet, dan kan je zien hoeveel warmte de CV ketel daar ongeveer van maakt bij welke retour temperaturen.

Als je toch even afwacht, zou ik van de winter eens gaan meten wat nu echt de aanvoer en retour temperaturen zijn die je nodig hebt om je huis warm te houden.

Opties om dan de verbeteren zijn meer isoleren → minder warmte behoefte, meer afgifte vermogen creeren in je verwarmingssysteem → zelfde warmte afgifte bij lagere temperaturen.

Reputatie 7
Badge +2

Geen ervaring met hoge temperatuur warmtepomp.

Je HR ketel CV temperatuur kun je wrs wel een stuk terugschroeven.
Ik heb hem op 60C staan, 65C als het koud wordt.
Maar de meeste tijd is het de lucht -water warmte pomp  die de boel hier verwarmt (hybride opstelling, redelijke isolatie, standaard radiatoren).

Ik gebruik dit soort temperatuur loggers om de temperatuur van de aan- en afvoer buizen in beeld te brengen 
Elitech RC-4 Temperature Data Logger Recorder with External Temperature Sensor: Amazon.com: Industrial & Scientific
IR temperatuurmeters kunnen nl erg gevoelig zijn om op de juiste manier gebruikt te worden.

Ik neem trouwens aan dat de hoge temperatuur vooral voor de warm water voorziening is?

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Er bestaan hoge temperatuur warmtepompen. Die met propaan als werkmiddel (dat vanwege ontploffingsgevaar bij lekkage voor particulieren dus niet verkrijgbaar is) of met CO2 als werkmiddel. Het rendement daarvan is echter slechts 200 %. Dat levert dus een heel hoog kWh verbruik op.

Reputatie 7
Badge +1

Er bestaan hoge temperatuur warmtepompen. Die met propaan als werkmiddel (dat vanwege ontploffingsgevaar bij lekkage voor particulieren dus niet verkrijgbaar is) of met CO2 als werkmiddel. Het rendement daarvan is echter slechts 200 %. Dat levert dus een heel hoog kWh verbruik op.

Natuurlijk zijn er warmtepompen met R290 als werkmiddel voor particulieren verkrijgbaar!

En het rendement hangt in principe alleen van de gebruikte/gekozen aanvoertemperatuur af, dus  een HT-geschikte wp levert bij lage aanvoertemperaturen wel een bruikbaar (s)cop=rendement.

Just my 2 cts

Reputatie 1

Zoals uit voorgaande reacties blijkt is een hoge temperatuur warmtepomp een stuk minder rendabel tov een gangbare lage temperatuur warmtepomp! Heb je al onderzocht of je de schil (isolatie) van je huis nog kan verbeteren? Als die mogelijkheid er is dan eerst dit aanpakken, dat is een eerste gewin en min of meer een vereiste. Vervolgens een aantal cv radiatoren (voornamelijk in de leefruimtes) vervangen voor lage temperatuur types eventueel nog beter, gelijk met booster ventilatoren Vervolgens de combi ketel een tijdje op 50 gr voor cv water instellen, liefst in een koude wintermaand en testen of de woning    normaal verwarmt kan worden! Gelijk over die periode het gasverbruik bijhouden (minus gasverbruik voor warm sanitair water en eventueel koken op gas). Als het huis goed verwarmt kan worden met 50 gr. cv water dan kan succesvol een lage temperatuur warmtepomp toegepast worden zonder verdere aanpassingen aan het afgifte systeem. Het gasverbruik in de test periode is de opmaat voor het bepalen van de nodige capaciteit van de warmtepomp. Op die wijze heb ik zelf succesvol mijn cv ketel vervangen voor een monoblock lucht/water warmtepomp incl binnenunit met warmwaterboiler die, als het nodig is opgewarmd wordt door de warmtepomp. Na 2 jaar haal ik een gemiddelde COP over die2 jaar van 4,27 en dat is incl de warmwater productie. In mijn geval een echt succes verhaal.

Reageer