Vraag

Ervaring met ombouwen van warmtepompboiler

  • 4 November 2023
  • 12 reacties
  • 203 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Hallo, ik ben Teun en nieuw op dit forum

mijn vraag is of er iemand al eens een warmtepompboiler omgebouwd heeft om deze te gebruiken als verwarming 

 


12 reacties

Reputatie 4

Die is daar niet voor bedoeld en er zijn al ivm klachten daar over zaken voor de rechter geweest en die vond ook dat ze niet geschikt zijn voor verwarming in dat geval vloerverwarming, maar dan ligt het voor de hand om dat ook voor andere soorten woningverwarming dat te vinden.

https://www.installatie.nl/nieuws/niet-verwarmen-met-warmtepompboiler/

In 2020 besteedde consumentenprogramma Radar aandacht aan het probleem en daar stelde ISSO-expert Jos de Leeuw vast dat de (ventilatie)warmtepompboiler de boosdoener was: die is alleen bedoeld voor de bereiding van warmtapwater en niet ook nog eens voor de vloerverwarming.

Handleiding is duidelijk

De rechter gaat mee in die conclusie: uit de handleiding bij de Tesy-warmtepompboiler zou duidelijk blijken dat de vloerverwarming er niet op aangesloten kan worden.

Ik begrijp dat je de boiler niet voor beide kunt gebruiken, maar ik heb er al een staan voor warm water.  Ik wilde er een tweede kleinere (ong 150 liter) bij plaatsen voor alleen verwarming. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je hem wilt gebruiken voor verwarming heeft die een buitenunit neem ik aan ?

Nee.  De pomp staat bovenop de boiler gemonteerd 

Reputatie 4

Binnen dus: En als dus die warmtepompboiler gaat werken en die moet hard werken bij gebruik als verwarming, dan zal de ruimte waar die warmtepompboiler staat steenkoud worden, want de warmtepompboiler trekt alle warmte uit die ruimte. En omdat binnenshuis deuren een hele lage isolatie graad heeft en er daar ook naden/kieren zijn bij die binnendeuren “trekt “ die warmtepompboiler dus ook warmte uit die ruimtes die aan de ruimte grenst waar de warmtepompboiler staat/hangt.  

Het is logisch: Die warmte moet ergens vandaan komen. Als men vervolgens de verwarming in deze en de andere (koude) ruimtes aan moet zetten….. dan is er wel een heel vreemd systeem opgezet. 

Die warmte/energie moet ergens vandaan komen. En een warmtepompboiler heeft lang niet de capaciteit als een normale warmtepomp om als een goede verwarming te dienen, bovendien geeft de boiler vaak een hoge temperatuur water af. Zet je die temperatuur om een of andere reden lager, lager, dan duurt het wel heel lang eer het huis warm is, want bij lagere  werk temperaturen v/d is capaciteit nog lager dan bij hogere werk temperatuur.

Bij hoger temperatuur schiet die “omgebouwde” warmtepompboiler zeker ca een factor 3 tekort t.o.v. een normale warmtepomp en dat wordt nog slechter als de water temperatuur lager wordt in gesteld.

 

 

Reputatie 6
Badge

Nee.  De pomp staat bovenop de boiler gemonteerd 

En haalt hij de lucht van buiten of zuigt hij die van binnen aan ?

hij haalt het van binnen weg 

Reputatie 6
Badge

hij haalt het van binnen weg 

En hoe komt die warmte die hij gebruikt dan binnen ?

Hij staat in het washok , hierdoor onttrekt hij tevens het vocht uit de was . Ik merk geen echt verschil in temp hierin 

Reputatie 6
Badge

Een warmtepomp is geen toverdoos die warmte uit het niets tovert, hij haalt de warmte uit de lucht en geeft die af aan het water, je kan een WP boiler voor CV ondersteuning gebruiken door er 1 te nemen met een spiraal erin waar je dan je CV water doorheen laat stromen, maar als de bron voor de warmte pomp de zelfde ruimte is die je probeerd te verwarmen gaat dat niet zo heel veel opleveren en wordt het een energetisch vrij nutteloze en dure exercitie.

Ok.  Bedankt voor de reacties 

Reputatie 4

De toverdoos die er niet is, das exact wat ik 4 dagen geleden al schreef. Dat zoiets nog subsidiabel is, als deze binnen staat en warmte aan het huis onttrekt, is bizar. 

 

Reageer