Ervaringen met Solarfreezer?

  • 23 December 2019
  • 60 reacties
  • 10791 Bekeken

Reputatie 3

Mensen,

Ik heb jullie vragen en opmerkingen over de Solarfreezer gelezen. All die vragen heb ik ook gehad. En de antwoorden bleven ook uit. Ik heb toch besloten om het systeem te nemen. De gaskookplaat in de keuken is al vervangen voor een inductie plaat. Nu nog de verwarming vervangen door een Nibe 1255 8 kw systeem en een solarfreezer zak van 5 x 7 m (dus ongeveer 17 m3) onder het huis en de warmtewisselaar achter 10 van mijn bestaande panelen. Deze worden als het goed is op 20 Januari geïnstalleerd. Daarna zijn wij van het gas af. Ik neem een sprong in het diepe. Iemand moet de eerste zijn. Met een kosten van rond de €25,000 (exclusief subside en zonnepanelen) is het inderdaad een duur systeem en zal zich pas na 30 jaar uit betalen. Hopelijk eerder als het systeem minder stoom kost dan verwacht (3800 kWh per jaar) en de gasprijs verder stijgt en de saldering wordt afgeschaft. De installatie had ik het liefst voor de winter geïnstalleerd maar de installateur had het te druk met het vervangen van bestaande ketels voor nieuwe gas ketels dat dit er een beetje bij in schoot. Hopelijk wordt het nog koud na 25 januari zodat ik kan voelen of het huis warm genoeg wordt. Ik draai al met een warmteafgifte temperatuur van de ketel van 45 graden. Op mijn radiatoren heb ik ventilatoren gezet om hun afgifte capaciteit te verhogen. Ik vertel in Aprilk wel hoe het afgelopen is. Nog iemand ook ervaring?

Ruud

RuudWelling 3 jaar geleden

Zoals belooft zou ik in April terug rapporteren hoe het gegaan is met mijn Solarfreezer installatie.

Ga naar de bijlage en je kunt er alles over te weet komen.

Na wat problemen werkt het systeem goed. Hij is echter nog niet in de winter getest omdat in Januari en Februari 2020 het systeem niet goed was aangesloten.

Het grootste nadeel van dit systeem is dat naast de dure Nibe water-water warmtepomp (€7,000) het Solarfreezer packet (PVT panelen, Bufferzak en meng+sturing’s paneel) erg duur is (€10,000). De terugverdien tijd is daardoor ruim meer dan 20 jaar.  Gelukkig is het stroomverbruik acceptabel (rond de 4500 kWh/jaar) in vergelijking met andere systemen.

 

Ik zal volgend jaar om deze tijd de cijfers van een jaargebruik met jullie delen.

Je kunt gerust contact met me opnemen als je nog specifieke vragen hebt.

 

mvg

Ruud Welling

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Mooi dat er een nieuwe en verbeterde versie van de "Solarfreezer” is. Uit vouten kan je leren zeggen ze.  Het “freezer” gedeelte is waarschijnlijk bij de thermogen aanpak niet meer van toepassing.

Het ontgaat mij trouwens wat de efficiëntie van de warmteoverdracht met de capaciteit van de warmteopslag (= inhoud "bufferzak”) te maken heeft.


Volgens mij heeft dit wel invloed op de laad- en ontlaadsnelheid van de “bufferzak”.
Ik zou graag willen weten hoeveel kW de "sandwich” warmtewisselaar (m²?) bij welk temperatuurverschil in de bufferzak en uit de bufferzak kan pompen. Wat zijn de bedrijfstemperaturen van het systeem? - Toegestane/gebruikelijke bufferzaktemperaturen?

Wat levert de warmtewisselaar onder de panelen aan bruikbare warmte tijdens een stookseizoen (schuin dak 45°/pal zuid) en met welk temperatuurbereik?

Als ik van water als medium in de bufferzak uitga met een minimale temperatuur van 5°C en een maximale temperatuur van 25°C-30°C kom ik op een buffercapaciteit van
ca. 7,000 x 20(25) x 1,16 = ca. 162 (ca. 203) kWh. Dit komt overeen met max. 22 m³ aan gas.


Om de afgekoelde inhoud van de bufferzak  binnen 12 uur om 5K op te warmen (= 41 kWh = 4,4 m³ aan gas) moet de warmtewisselaar continu ca. 3,4 kW de zak in kunnen pompen en de panelen moeten dit dan ook kunnen leveren.

Het e.e.a. hangt ook nog van de temperatuurverdeling in de bufferzak af, vermoedelijk is de temperatuurverdeling niet homogeen.

Voorbeeld berekeningen zie o.a. hier
 

Reputatie 2

@Floris Wolters 

als eerst dank voor je snelle reactie.

Wij hebben een eigen software ontwikkeld die volledig stand alone werkt. Updates over the air doet en communiceert met de KWh prijs per minuut. Het systeem werkt zo goed, dat de klant er echt absoluut geen omkijken naar heeft. Hij kan eenvoudig zelf bespalen welke bronnen geraadpleegt worden. Tegelijkertijd of een enkele bron bij elke temperatuur zijn getackeld. Mijn dagelijkse verbruik in kWh is rond de 10 door deze aansturing, en in de winter rond de 17. Let wel, dit is voor een vrijstaand huis met een gezin van 5. Het Thermogen systeem zelf doet aanzienlijk minder. Reken de helft.

 

Dit verbruik is idd een verbetering.

Is dit op de besturing van de regeling of op de NIBE? IVM de KWh prijs

Geachte heer J.M.V.,

 

Ik zie dat ,vanwege het installatiegemak, het SF systeem een makkelijker systeem is  om op te zetten dan met de “sandwich” die ik in uw promo-filmpje zie

Nee dat is het niet. Uit ervaring met SolarFreezer installateurs en omdat ik het zelf bedacht heb, weet ik dat Thermogen velen malen sneller en makkelijker te installeren is, plus minder materialen.
Onze installatietijd is meestal 1 a maximaal 2 dagen voor het hele systeem. Plus het neemt veel minder ruimte in beslag.

Er is geen vervanging voor ervaring. Als alle materialen(lees warmtepomp) voorhanden waren tijdens mijn plaatsing was het ook binnen twee dagen gelukt. maar sws goed dat er ook aan de techneut ter plaatste wordt gedacht en niet alleen aan de techniek.


Jullie systeem is zogenaamd gratis omdat er een lening voor te krijgen is (🤔?). En vanwege de hoge gasprijzen. Maar wat zou ik echt kwijt zijn aan een geinstalleerd systeem? En verkoop je die dakcollector ook los?

 

Gratis is het natuurlijk zeker niet. De zon is gratis ;).
Een geinstalleerd systeem op basis van 6kW, met twee bufferzakken, en 8 wisselaars op het dak kost je ongveer 20.000 Euro inclusief BTW en installatie maar exclusief subsidie. Dus 15800 netto.

Dit is erg netjes. Al was de prijs bij mij niet zo zeer de drempel maar zo veel minder is wel een game changer. ik was bijna 12000 meer kwijt

 

Verder zie ik dat qua aantallen op het dak je nog wel 8 stuks nodig hebt en koelen is meer een dingetje van de NIBE dan een Thermogen optie, net als bij de SF.

Erg duidelijk en  dank voor je tijd om de vragen even te beantwoorden .

 

mvg

 

J.M.V.

 

Reputatie 2

Het ontgaat mij trouwens wat de efficiëntie van de warmteoverdracht met de capaciteit van de warmteopslag (= inhoud "bufferzak”) te maken heeft.


Volgens mij heeft dit wel invloed op de laad- en ontlaadsnelheid van de “bufferzak”.

@darkfiber

ik weet niet of jij doelt op mijn vraag over efficientie, maar ik had het meer over het scop van het systeem, niet over de efficientie van de overdracht.Zonder buffer geen opslag voor koudere dagen dat bedoelde ik.

Ik ben op het moment bezig mijn buffer op te warmen, Overdag tijdens het moment dat de zon op de collectoren schijnt. Hoeveel energie ik hiervoor gebruik weet ik niet. maar ik stijg met de huidige temperatuur van de collector 2 graden in 8 uur en dan sluit ik de buffer af en draai ik verder op de collectoren. ik wil kijken hoe lang de buffer de warmte vast houdt zonder het aan te spreken.

temperatuur bufferzak
temp daling

Voor nu nog een beetje testen en kijken, Net pas om twee uur weer begonnen tot de temp van de buffer buiten bereikt wordt door de aanvoer van het dak. Dan stoppen. Was gisteren  tegen 19u40.

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.V     Nee - het gaat om onderstaande alinea uit deze bijdrage van @Floris Wolters:
“ Ik lees buffer formaten van 12 M3. Dit is echt absurt veel maar begrijpelijk omdat kunststof niet geleid, en je hier dus extreem veel van nodig hebt om een beetje effect te krijgen.”

Lijkt mij minimaal zeer onduidelijk geformuleerd en eigenlijk niet te kloppen.

Goed idee trouwens om te kijken hoe lang de zak de warmte weet vast te houden.

De “temperatuurdaling” van de bufferzak is dus ca. 0,6-0,7 °C tussen 00 en 14 uur, klopt dit?
Wat is nu het temperatuurverschil tussen zakinhoud en de kruipruimte?

 

Bij een deltaT van ca. 2,0K pomp je ca. 27,8 kWh de bufferzak in (met de veronderstelling dat de hele 12 m³ 2 graden warmer zijn geworden) - Dit komt overeen met ca. 3,0 m³ aan gas.
Hoeveel panelen (m²?) heb je hiervoor nodig en hoe liggen deze?

 

Reputatie 2

@darkfiber

@J.M.V     Nee - het gaat om onderstaande alinea uit deze bijdrage van @Floris Wolters:
“ Ik lees buffer formaten van 12 M3. Dit is echt absurt veel maar begrijpelijk omdat kunststof niet geleid, en je hier dus extreem veel van nodig hebt om een beetje effect te krijgen.”

Lijkt mij minimaal zeer onduidelijk geformuleerd en eigenlijk niet te kloppen.

 

De afgifte van energie gaat m.i. op zich best ok. Zouden ze beter presteren dan is er idd minder nodig. Maar zo slecht als hier beweerd wordt, ben ik het niet mee eens. De buffer gebruik je om te bufferen hoe groter hoe beter, lijkt mij. Als je dezelfde opslag hebt in een kleinere zak, kies ik nog voor de ruimtevullende zak want dan heb ik dus nog meer energie.

Goed idee trouwens om te kijken hoe lang de zak de warmte weet vast te houden.

De “temperatuurdaling” van de bufferzak is dus ca. 0,6-0,7 °C tussen 00 en 14 uur, klopt dit?
Wat is nu het temperatuurverschil tussen zakinhoud en de kruipruimte?

 

Het klopt idd dat de buffer tegen de 0.7 verliest nu. Ik heb geen thermometer is de kruipruimte. Als het goed is komt SolarFreezer 9 september langs om die voor mij aan te sluiten. Ik speel al langer hiermee idd. Ik ben er al even niet geweest. Maar de laatste keer was een maand geleden en toen was het heerlijk koel beneden. En aangezien er een waterlichaam van 10m³ ligt van ongeveer 20°C leek het mij aannemelijk dat de zak zorgde voor een hogere temperatuur. Hij verwarmt de ruimte dus. Maar meer meetapparatuur zal dat uitwijzen. Ik krijg ook een thermometer om de temp van het omliggende beetje water te meten. Ik heb gemerkt dat er na de herfst er meer water in de kruipruimte ligt. Ik denk dat dit het grondwater niveau is. Ik heb mijn drain afgesloten om het water vast te houden maar tegen de lente zakt het toch weer weg. Iets met boeren en tractoren geloof ik🙊.

Bij een deltaT van ca. 2,0K pomp je ca. 27,8 kWh de bufferzak in (met de veronderstelling dat de hele 12 m³ 2 graden warmer zijn geworden) - Dit komt overeen met ca. 3,0 m³ aan gas.
Hoeveel panelen (m²?) heb je hiervoor nodig en hoe liggen deze?

 

Ik heb het idee dat net als in een buffervat de energie in de vorm van warmte opstijgt. En door de toevoeging van energie, denk ik dat er een opwaartse stroom ontstaat. Denk ik he .Zodra de toevoeging van energie stopt, stopt ook die opwaartse stroming en zal het warme water pas gaan mengen. Denk ik nogmaals. De thermometer hangt via een ingang in de zak. Hoever en hoe "hoog" in het water hij hangt weet ik niet.

Ik heb de zak met 10m³ gevuld omdat ik eerst het uitzetten bij het invriezen wil meemaken. Dit jaar is de zak niet ingevroren, dus ik moet hier nog een keertje naar kijken als het dit jaar weer niet invriest. 

Ik heb 8 collectoren op het dak op West (255 azimuth) (want jij bent vd details🤭). 6  ervan op 42° en 2 onder de zonnepanelen op de dakkapel, de hoek ervan zal jij beter weten dan mij want ik weet niet onder welke hoek die frames gemaakt worden. iig plat. Het gaat hier om collectoren van 1x1,7m , 1,7m²x 8 is 13,6m²

Warmte oogsten is niet het probleem met die dingen en metalen PVT zal je een hogere temp naar de buffer geven. Een metalen wisselaar in de kruipruimte zal ook meer warmte afgeven dan de kunststof variant. 

Het gaat meer om het koelen in de zomer. Ik kan de SolarFreezer zo instellen dat de warmte van m'n vloerverwarming tijdens koelbedrijf niet naar de buffer gaat maar naar de collectoren op het dak. Ik heb dit jaar zo'n 730 KWh aan warmte uit de woning getrokken. Volgens de warmtepomp. Deels naar de zak gedurende de dag omdat de collectoren op dat moment 65°C waren. En zodra de collectoren afgekoeld waren schakelde ik alles om. Je zou verwachten dat de regeling dit zelf zou doen. Maar die deed dit pas vanaf 0300. Toen had je maar twee uur "affakkelen". Ik kon het alleen doen als ik thuis was. En als ik nachtdienst had moest ik uit huis voor de collectoren waren afgekoeld. Die nachten zag ik dat de regeling zelf alles omgooide om de dakcollectoren te gebruiken om temp af te fakkelen. Het concept van een koeltoren wordt dan nagebootst. Met mijn opstelling niet erg effectief. Graag zou ik op Oost nog eens negen panelen hebben. Om zo de affakkel capaciteit te vergroten.

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.V   De solarfreezer zak als overdagbuffer voor de warmtepomp in koelbedrijf gebruiken - interessante toepassing. Als je in de nacht de gebufferde warmte maar via de panelen weer kwijtkan raken. En als de bufferzak maar niet te warm blijft voor de volgende cyclus in een hitteperiode.
Het dak is in de nacht wel tijdelijk wat warmer dan anders of niet?

 

De “proof of the pudding” is natuurlijk de prestatie in het stookseizoen in verwarmingsmodus.
Jouw ervaringen zijn zeker zeer gewenst.

Ik ga er van uit dat je de solarfreezer installatie net zo lang hebt als de zonnepanelen dus sinds 21 februari 2022.

Reputatie 2

@J.M.V   De solarfreezer zak als overdagbuffer voor de warmtepomp in koelbedrijf gebruiken - interessante toepassing. Als je in de nacht de gebufferde warmte maar via de panelen weer kwijtkan raken. En als de bufferzak maar niet te warm blijft voor de volgende cyclus in een hitteperiode.
Het dak is in de nacht wel tijdelijk wat warmer dan anders of niet?

hieronder zie je het verloop van temperatuur in de woning, de rode leiding is de temp-in van de vloerverwarming. je kan zien wanneer wij terug kwamen van vakantie. Toen kon ik pas energie eruit trekken. Veel door af te fakkelen maar ook zwembad verwarmen met warm water om de zak te koelen.

 

overzicht juli met hittegolf​​​​
​​​​​

De “proof of the pudding” is natuurlijk de prestatie in het stookseizoen in verwarmingsmodus.
Jouw ervaringen zijn zeker zeer gewenst.

Ik ga er van uit dat je de solarfreezer installatie net zo lang hebt als de zonnepanelen dus sinds 21 februari 2022.

Ik weet niet hoe jij aan die datum komt🕵🏻, maar ik heb mijn solar werkend sinds 5nov22 en de SF sinds 1dec22. In eerdere berichten heb ik de winter ervaring al verteld. Maar voor jou heb ik een leuk verslagje in beeld.

start koeling
aanvang systeem
kwakkelwinter

enjoy

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.V   De installatiedatum heb ik, blijkbaar iets te voorbarig, uit je pvoutput geschiedenis afgeleid.
Mijn pvoutput begint namelijk met de installatiedatum.

De plaatjes ga ik zeker bekijken - waarschijnlijk komen er nog een paar vragen - misschien ook van SF-gebruikers hier?

Reputatie 2

hahah pvoutput idd.. ja 

Waarschijnlijk heb ik toen pas alles proper ingevuld op de site. Tot daarvoor stond het niet goed.

Nog twee foto's mbt de energieafgifte verhoudingen en verbruik.

energie afgegeven aan de woning 

 

opbrengst tegenover verbruik energie

 

Reputatie 3

In mijn vorige update gaf ik aan dat ik extra PVT panelen heb geplaatst. Dat is een jaar gelenden gebeurt. Nu hier de update. Zie bijlage. De plaatsing is mislukt. Er was geen zichtbare verbetering omdat de extra panelen half vol lucht waren en geen goed contact maakten met de zonnepanelen. Ze zijn opnieuw gelegd en hopelijk is er nu wel een verbetering te zien.

 

Zoals al eerder gemeld zie ik verbeter mogelijkheden voor het systeem. Een verbetering is oma de drieweg klep van de PVT panelen naar de bufferzak regelbaar te maken. Nu wordt alle warmte van de PVT panelen gebruikt om de bufferzak te ontdooien. Hierdoor is de hele winter de Brine-in van de warmtepomp erg laag (tussen -1 en -6 graden). Het opvoeren van deze temperatuur naar de afgifte temperatuur van de verwarming is daardoor hoog (van -6 naar 4∓ graden op de koudste dagen) en kost dus veel energie. Als de warmte van de PVT panelen direct naar de pomp gaat dan is de brine-in vaak hoger over dag (1-8 graden) en kost het verwarmen van de woning dus veel minder energie. Als het buiten vries dan is het efficiënter om de warmte uit de buffer te halen. Er moet dus ergens een balans zijn tussen het ontdooien en warmte opslaan in de bufferzak en het direct gebruiken van de PVT warmte door de warmtepomp. Waar dit optimum ligt weet ik niet. Het zou een prachtig project kunnen zijn voor een student. Helaas heb ik niet gemerkt dat Solarfreezer hiet interesse voor heeft. Jammer want ik geloof nog steeds dat hun systeem goed-beter kan werken.

Ik lees graag uw reacties hierop en op de bijgaande update.

mvg

Ruud Welling 

Reageer