Ervaringen met warmtepomp en vorst?

  • 27 February 2021
  • 3 reacties
  • 3255 Bekeken

Reputatie 1

Wie heeft er ervaringen met warmtepomp en vorst?

Mijn ervaringen zijn op zich heel goed, ik heb tot -7 graden buiten kunnen meten aan mijn warmtepomp. Lager dan -7 is niet gelukt, maar dat was niet omdat de warmtepomp het niet meer trok. De buren konden niet meer slapen door het geluid dat de warmtepomp produceert bij vrieskou, daarom ben ik daarna gaan stoken met gas.

Dat kan ook nog gebeuren :wink:

Warmtepomp en convectoren hadden bij -7 nog genoeg reserve capaciteit om door te gaan tot voorbij -10 graden. Dus dat kan het systeem doen :wink:

Mijn warmtepompsysteem heb ik hier beschreven: https://www.adelaar-innovatie.nl/

Het verhaal is bedoeld als een demonstratie van een warmtepomp die een oude woning verwarmt.


3 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Lager dan -7 is niet gelukt, maar dat was niet omdat de warmtepomp het niet meer trok. De buren konden niet meer slapen door het geluid dat de warmtepomp produceert bij vrieskou, daarom ben ik daarna gaan stoken met gas.

Hebben dezelfde ervaring met onze buren (!). Zij hebben een Daikin-Intergas hybride systeem. En ondanks de (slecht gemonteerde, dat wel) geluidskap, gaat onder de -3 de geluidsproductie hinderlijk omhoog. Volgens Intergas, zou daarom bij -1 á -2 daarom de buitenunit ook moeten afslaan en de gas CV ketel de verwarming moeten overnemen. Werkt daar nog niet echt goed.

Wij hebben een Mitsubishi L/L warmtepomp (inmiddels !) als hoofd verwarming draaien. Tot rond 0 gaat het goed. Wat we vooral ervaren, dat niet de buitentemperatuur alleen, maar met name de RV van de buitenlucht een forse rol speelt. 

Ervaren:  bij + 4 graden en mist ( RV + 95% ) ging de buitenunit regelmatig in de ‘defrost'-modus. En dan is de COP waarde flink aan het terug lopen. Dan zetten we de L/L WP uit. 

Maar ook; met -4 en een RV van 25 % draaide de buitenunit zonder problemen door en bleef de warmte productie prima !

 

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem@KlausD “Defrostmania” - met name bij temperaturen enkele graden boven het vriespunt en hoge luchtvochtigheid (mist!), is eigenlijk niets nieuws onder de zon. Alleen een water/water warmtepomp:money_mouth: heeft er geen last van.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem@KlausD “Defrostmania” - Alleen een water/water warmtepomp:money_mouth: heeft er geen last van.

Aangezien zowel een L/L warmtepomp (Lucht is het binnen deel !) als een L/W (binnen met water aan de CV gekoppeld)  dezelfde buitenpomp gebruiken, hebben deze er beide evenveel last van. Inderdaad, een W/W heeft dit niet, maar dan praat je toch over een geheel ander investeringsplaatje. 

En daar gaat deze vraag ook niet over !

Reageer