"extrusie "

  • 21 July 2023
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Als je de boven zijde van de spouw voorziet van schuifroosters kun je in de zomer genieten van een koele muur door de confectie die ontstaat in de spouw {via het staal en het fundament}

 

Zonzijde van een ruimte, gering geopend, geeft in de kamer ‘extrusie’ naar de geopende schaduwzijde, dat geeft verkoeling     -eveneens-.

reflextie gordijnen zijn ook rendabel.

 

Kornelius

 

 


2 reacties

Reputatie 4

extrusie betekent volgens mij wat anders, iets met kunststof persen in een mal.

 

Volgens mij is je idee op zich wel natuurkundig uitlegbaar, maar heeft het volstorten van diezelfde spouwmuur met isolatie materiaal veel meer effect op energiebesparing. 

Reputatie 7
Badge +1

@Kornelius “convectie” via de lege spouwmuur om te koelen? Ik heb nog nooit zoiets gezien of überhaupt van gehoord en ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat zoiets werkt. Meer dan “een druppel op een gloeiende plaat” zal het vermoedelijk niet zijn.

[Met hete lucht de vloer verwarmen dat kan wel en is al sinds de Romeinen (en voeger) bekend.]

“Reflectie” van IR-straling via buiten! jaloezieën uit aluminium (of met screens) is ook niets nieuws.

Leesvoer voor diverse praktische maatregelen en gedragsaanpassing om het hoofd (en meer) koel te houden (18.07.2023):

Passiver Hitzeschutz: So halten Sie Ihr Haus im Sommer ohne Klimaanlage kühl

Reageer