Gasbesparen met een klokthermostaat bij opstart cv-ketel (radiatoren 10 min. af laten koelen).

  • 21 November 2022
  • 9 reacties
  • 188 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Een hr-ketel (rookgascondenserende ketel) verliest zijn hoge rendement vooral door het oplopen van de retourtemperatuur naar de ketel waardoor de waterdamp in het rookgas dus amper condenseert (de bekende witte condenswolkjes uit de rookgasafvoer). Daarom zou wanneer de radiatoren warm zijn geworden en de retourleidingen warm beginnen te worden de cv-ketel (brander én cv-pomp wat de heren van Nefit ect hebben vertikt) tijdelijk uit moeten vallen. Dat kan handmatig met de huiskamerthermostaat maar natuurlijk ook door het programeren van de klokthermostaat. (Als je op een vast moment de huiskamer warm wil hebben).

 Dus als je de huiskamer rond 07:00 h warm wil hebben laat je de cv-ketel dus wat eerder opstarten en programmeer je dus een stoptijd van ca 10 minuten in, laat je cv weer een tijdje branden om vervolgens weer zo'n 10 minuten af te laten koelen. Zodat er alleen maar koud retourwater terug naar de ketel gaat.

 Daarmee zijn we ook gelijk af van de discussie of de cv 's nachts wel of niet helemaal uit moet omdat het opwarmen 's morgens dan juist extra gas zou kosten. Dat extra verlies (dat dan meer zou zijn dat je door de lagere temperatuur 's nachts bespaart) is er namelijk alleen doordat bij het extra hard moeten branden van de ketel de retour temperatuur harder dan anders oploopt. Dat heb je door extra pauzes in te programeren van de klokthermostaat dus niet.


9 reacties

Reputatie 6
Badge

Het oplopen van de retour temperatuur komt omdat het verwarmings systeem (radiatoren + eventueel vloerverwarming) bij die temperatuur niet zoveel energie af kan geven aan het huis als dat de ketel in het water stopt.

 

Idealiter kan de ketel ver genoeg terug moduleren om het vermogen dat het in het water stopt gelijk te laten zijn als het warmte verlies, zodat de ruimte op temperatuur blijft.

De temperatuur die het water dan krijgt hangt af van het afgifte vermogen van het CV systeem, als je veel afgiftevermogen hebt, kan de temperatuur laag zijn, heb je weinig, dan wordt hij hoog.

 

Wat de wat slimmere thermostaten doen, als ze door hebben dat het warmte verlies lager is dan het minimum vermogen van de ketel, is in low load mode de ketel aansturen waarbij ze pauze’s nemen om het vermogen in de tijd te verdelen. Als gevolg daarvan krijg je automatisch het gedrag dat je beschrijft, pauzes met afkoelend retour water.

 

Alleen heb je nog steeds voldoende afgifte vermogen nodig om de retour temperatuur laag te houden. Zie plaatje hieronder, doordat de aanvoer temperatuur niet erg hoog wordt omdat er voldoende afgifte vermogen is bij een lage aanvoer temperatuur, blijft de retour onder de 23C:

 

Dit is wat er gebeurd als de low load mode niet actief is en de thermostaat continue warmte vraagt aan de ketel, de aanvoer temperatuur stabiliseerd op die temperatuur waarbij het afgifte systeem het vermogen (11kW in dit geval) kan afgeven aan het huis, retour temperatuur gaat nu richting de 30C in dit geval:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dank.

In de meeste gevallen, en waar het meeste (condensatie) winst te halen is, is de benodigde radiatortemperatuur een stuk hoger. In mijn geval zou dat 45 graden zijn, maar ik werk dus met een hogere (55 oC) én het handmatig (ik heb geen klokthermostaat) geregeld uit laten vallen van de cv-ketel voor een hogere stralingswarmte van de radiatoren die door het, na de doordraaittijd van 2 minuten, uitvallen van de cv-pomp langer aanhoudt.

Als mijn Nefit Topline 25 gaat moduleren blijft de cv-pomp wel door draaien en is, wanneer de brander weer gaat branden, de retourwater temperatuur te hoog voor een goed condensatie rendement.

Nefit had de ketel zo moeten programeren dat tijdens het moduleren de cv-pomp, na een doordraaitijd om het hete water uit de branderwarmtewisselaar te krijgen, uitvalt.

11 kW als minimum vermogen is overigens wel erg hoog voor een redelijk geísoleerd huis.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter  Citaat: “Nefit had de ketel zo moeten programmeren dat tijdens het moduleren de cv-pomp, na een doordraaitijd om het hete water uit de branderwarmtewisselaar te krijgen, uitvalt.

Dit snap ik niet. Hoeveel water zit in de branderwisselaar en waarom moet de pomp precies stoppen als dat warme water eruit is?

Je wil ons toch niet vertellen dat je er in gelooft dat het (beetje) stilstaande cv-water de tijd moet krijgen om zijn warmte kwijt te raken?

Reputatie 7
Badge +3

Origineel stond de doordraaitijd van de cv pomp (als de huiskamertemperatuur is bereikt, of als je deze op de thermostaat verlaagt) op 5 minuten. Het lijkt mij ook logisch dat de ketel na uit vallen brander nog moet afkoelen met kouder retourwater omdat die die warmte anders toch verliest.

Reputatie 7
Badge +2

@Driepinter Dit doet de HR ketel toch zelf al?
Die schroeft de temperatuur al terug om er voor te zorgen dat de retourtemperatuur onder de 58C blijft en hij zijn beste rendement kan halen?

Bij mij is de retour temperatuur vorig stookseizoen volgens mij niet boven de 48C gekomen.

Reputatie 6
Badge

Dank

….

11 kW als minimum vermogen is overigens wel erg hoog voor een redelijk geísoleerd huis.

Dat is het zeker, ik heb dat vermogen pas bij -15C buiten temperatuur nodig, maar helaas is met de afgifte in mijn huis het minimum vermogen van mijn ketel ~11kW (max=45kW), verder kan de ketel niet terug moduleren dus draait in princiepe altijd in low load mode, tenzij ik op de thermostaat de doel temperatuur hoog zet zoals in de situatie waar het 2de plaatje bij hoort.

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter Dit doet de HR ketel toch zelf al?
Die schroeft de temperatuur al terug om er voor te zorgen dat de retourtemperatuur onder de 58C blijft en hij zijn beste rendement kan halen?

Bij mij is de retour temperatuur vorig stookseizoen volgens mij niet boven de 48C gekomen.

Het is een misvatting dat een HR-ketel bij 58 graden retourtemperatuur zijn beste rendement kan halen. De meeste waterdamp is dan belangen na niet gecondenseerd en gaat als witte condenswolkjes de rookgasafvoer uit.

Reputatie 2

Ik begrijp je vraag niet goed. Wellicht kun je jouw ketel opzoeken in de filmpjes op YT van John Visser cv optimalisatie. Hij adviseert het vermogen van je cv ketel als startpunt op z'n laagst te zetten (onderwaarde) en de aanvoer hoog op 75 graden te houden of 60 dacht ik als je alleen vloerverwarming hebt.

Volgens hem maakt de aanvoertemp. niks uit. De thermostaat bepaalt de setpoint temp. afhankelijk van de warmtevraag. Beste volgens hem altijd dezelfde temp. aanhouden en anders niet meer dan 1 graad verschil. Wordt het niet warm genoeg dan vermogen iets omhoog.

Op mijn Nefit ketel kan ik de pomp niet inregelen. Daarom heb ik een Watts inregelkraan; 1,5 liter per kW. Ik heb alleen radiatoren.

Afgelopen dagen heb ik s’ochtends steeds met 1 graad verhoogd van 14,5 naar 15,5. Hij komt dan meestal op 16 graden uit. De aanvoertemp wordt hiermee uiteindelijk ca. 47 graden en de retourtemp. lauwwarm ongeveer. Over de dag zakt de temp. langzaam. Nu is het hier 15,5 graden en het voelt nog niet te koud.

Mijn Nefit ketel is van het type met als start kortstondig een hoge temp. en pompsnelheid. Velen krijgen als advies hun aanvoer temp. lager te zetten. Bij mij zou de ketel dan gelijk gaan pendelen. 

Voor meer warmteafgifte in de woonkamer heb ik Heatfans. Deze heeft een controller met meerdere standen voor de fans en een lage aan/uit temp van ca. 25 graden itt bekendere merken. Ik zou er ook nog mee kunnen koelen in de zomer in de bypass stand.

Reputatie 7
Badge +1

Ter illustratie (een beeld zegt soms meer) - de rendementscurve op bovenwaarde voor NL-gas bij optimale gas/lucht verhouding en ca. 90% r.v..
Het vaak geclaimde 107% rendement (op onderwaarde) haalt een HR-ketel  pas bij een retourtemperatuur  van onder de 30°C!

Meestal is er een luchtoverschot en de condensatie begint bij duidelijk lagere retourtemperaturen.

Mijn cv is zowel in het vermogen (10 kW) als ook in de aanvoertemperatuur (max. 45°C) begrensd.
Het laatste is nodig en houdt verband met de vloerverwarming via een niet mengende verdeler.

Een echt “pendelende” ketel🤓 zie ik hooguit 1-2 uur lang als de cv naar langere afwezigheid de boel weer moet opwarmen van ca. 15°C → 19,5-20,0°C.
YMMV

Reageer