Gasloos maken; wat gaat het jou kosten?

  • 27 September 2021
  • 17 reacties
  • 1103 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Het leek me interessant de dialoog te starten over wat het gasloos maken van je woning jou ongeveer gaat kosten. Zo las ik onlangs met veel interesse het verhaal van forumlid GeertN.

Al is het om te leren van elkaar, te lezen over de overwegingen van anderen en de do’s en don’ts te leren kennen. Maar net zo interessant; wat denk je er mee te kunnen besparen en wegen de kosten op tegen de baten?

- - - - -

Om alvast een voorzetje te geven:
Ik woon in een vrijstaande woning uit 1994. Netto zo’n 160 m2. De woning wordt momenteel verwarmd door een gasketel van 15 jaar oud, een Vaillant. In 2019 hebben we vloerverwarming aan laten leggen op de benedenverdieping (infrezen). Verder hebben we toen 5120kWh aan zonnepanelen laten leggen.
Na een gesprek met een isolatiebedrijf en wat vooronderzoek is de isolatie hier redelijk tot goed voor elkaar. Met name de beglazing (nog dubbel glas) en de vloerisolatie kunnen nog iets verbeterd worden. Dak- en spouwmuur isolatie is nauwelijks verbetering in aan te brengen of is de moeite niet waard.

Isolatie
De eerste stap voor ons zal zijn om dat op orde te brengen. Een korte kostenraming:

HR++ glas laten plaatsen € 3.700,-
Vloer isolatie uitbreiden met laag PUR € 2.100,-
(Tonzon bodemisolatie en thermozakken had ik liever gehad, maar het grondwater komt hier in de winter structureel zo’n 30cm omhoog in de kruipruimte. M.a.w. dat is in ons geval geen optie)
 

Warmtepomp
Als de isolatie klaar is en er zijn geen bijkomende kosten, overweeg ik een bron te laten boren in de tuin en een brine/water warmtepomp met boiler te laten installeren. Ik heb nog geen concrete offerte, maar schat dat de totale installatie zo’n 20.000-25.000€ gaat kosten. Om de efficiëntie in huis op te waarderen, vermoed ik dat de bovenverdieping ook voorzien moet worden van vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar vloerverwarming, wederom zo’n 5.000€. Ik ga nu niet in op de afwerking, want goedkoper zal waarschijnlijk zijn te kiezen voor radiatoren (mede omdat de bestaande vloer dan in tact kan blijven). Dat is een keuze. 
 

Gelukkig is het afsluiten van de gasleiding tijdelijk gratis. Maar als ik het sommetje zo maak; dan kom ik op het volgende uit:

Isolatie verbeteren, opgeteld: € 5.800,-

Isolatie subsidie, geschat: €-750,-

Warmtepomp: € 25.000,-
Warmtepomp subsidie, geschat: €-2.500,-

Vloerverwarming: € 5.000,-

Totaalplaatje: € 35.800,-
Totaalplaatje na geschatte subsidie: € 32.550,-

Uiteraard gaat het hier om alleen kosten voor het gasloos maken. Er is dus nog een flinke post aan afwerking etc. want bij het glas vervangen moet o.a. ook het schilderwerk opnieuw gedaan worden. Het zelfde geldt voor het afwerken van de vloer, maar dat zou in mijn geval mijn eigen keuze zijn door te kiezen voor vloerverwarming. In elk geval schat ik in dat de totaalkosten nog zeker zo’n € 5.000,-  tot €7.500,- met zich mee brengen. Dat brengt het totaal (in het gunstigste geval) op een slordige € 37.550,-, na aftrek subsidie en geen rekening houden met onvoorziene kosten. Bovendien zal het gebruik van stroom behoorlijk toenemen, dus zouden we er nog voor kunnen kiezen een uitbreiding te doen voor zo’n € 3.500,- aan zonnepanelen. (dakoppervlak voldoende).

Eindconclusie:  + € 40.000,- verwachten wij dus zo kwijt te zijn. Dat is voor ons enorm veel geld, maar is het de moeite waard? Wij blijven nog even rekenen, uitzoeken en overwegen.

Ik ben benieuwd naar welke overwegingen jullie maken, of misschien al hebben gemaakt. 


17 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Als je 40k zou financieren met een lineaire hypotheek over 20 jaar,
heb je bruto maandlasten van ca 190,= aflopend naar ca 160,=

Mijn ambitie is niet helemaal van het gas af, maar gewoon interessante projecten uitvoeren die me uiteindelijk niet te veel geld kosten.

Het begint idd altijd met minder energie gebruiken.

Bij mij was comfort verlies ook geen optie.
Ik zal dus wrs altijd iets van radiatoren onder de ramen houden, om te zorgen dat er een warmte deken voor blijft en er geen kou van af kan komen.

Maar de snelle verwarming kan ik intussen grotendeels doen met de lucht-lucht warmte pompen (ook airco’s dei verwarmen genoemd).
Als het een optie was zou ik ook vloerverwarming in de leefruimte hebben genomen, maar dan moet zowat het hele huis gesloopt :)

Ik zou niet snel vloerverwarming in een ruimte wat geen leefruimte is laten aanleggen denk ik.
Dan idd eerder de ‘snelle’ LTV radiatoren.

Ik ben met glas, vloer en dak isolatie en de omschakeling naar een hybride warmte pomp van ca 2000m3 naar ca 720m3 gegaan. Dat is minder dan 1m3 per m3 huisinhoud.

Helemaal van het gas af zie ik mij voorlopig nog niet gaan.
En mede energie coach hier in DH heeft toen hij zijn nwe huis kocht de boel wel in 1 keer aangepakt en is van het gas af gegaan. De kosten daarvoor had hij in een jaar of 6 terug verdiend geloof ik.

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 29 september 2021.

 

Geachte Etiennevan H,

Los van de hierboven door Anne en Darkfiber gemaakte opmerkingen zou ik je graag willen attenderen op de onderstaande publicatie van het PBL over de energiekosten en -consumptie tot 2030. Ondanks een grote mate van terughoudendheid constateert het PBL dat er sprake zal zijn van aanzienlijke kostenstijgingen voor de gasverbruikers en dat nog los van de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt. ik zou me kunnen voorstellen dat je deze informatie meeweegt in je besluitvorming omtrent het doen van investeringen.

https://www.pbl.nl/sites/default/files/downloads/pbl-2020-ontwikkelingen-in-de-energierekening-tot-en-met-2030-4306.pdf

Groeten

 

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat het aannemelijk is dat de gasprijs de komende jaren - al dan niet ‘kunstmatig’ door extra belastingen - meer zal stijgen dan de prijs van elektriciteit.

Reputatie 7
Badge +2

De meest bekende LTV radiatoren die ik kan zijn van Jaga.
Dat zijn vaak convector radiatoren met ingebouwde ‘boosters’ waardoor de energie sneller verspreid zou moeten worden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel mensen die er positief over zijn.

Jaga heeft ook wat zij H2O radiatoren noemen: radiatoren die minder water volume bevatten en daardoor sneller reageren (beide kanten op neem ik aan).

Vloerverwarming is idd prettig.
Maar voor ruimten die eigenlijk niet de hele tijd verwarmd hoeven worden zou ik daar zelf niet snel voor kiezen.

Lage temperatuur verwarming (ltv) | Milieu Centraal

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 2 oktober 2021.

 

Geachte VEH-er,

Misschien helpt de onderstaande stelling bij het beslissen over investeringen met betrekking tot energie:

“Het gaat er niet om wat het kost, het gaat er om wat het oplevert”

Geert Nap

Reputatie 3

Overal waar ventilatoren in zitten maakt geluid. Als je voor de ventilatoren zelf een regeling maakt  dan kun je die zo terug regelen dat je ze niet hoort. Je moet dan al snel terug naar 15% van de capaciteit en dan is het afhankelijk van de ventilator grootte.

Wat je zoekt zijn grote ventilatoren die op een lage snelheid draaien.

De commercieel verkrijgbare apparaten met ventilatoren draaien allemaal met een hogere snelheid.

Ik zou nog eens goed naar lage temperatuur radiatoren kijken.

Reputatie 7
Badge +1

@EtiennevanH   Wat ik in het hele verhaal niet terug kan vinden is het huidige energieverbruik (dus voor verwarmen en warm water = gezinssamenstelling) met wat achtergrondinfo m.b.t. kamertemperaturen, aanvoer- en retourtemperaturen.

Verder misschien nog een schatting van het energieverbruik na de nieuwe isolatiemaatregelen?

Zonder deze harde info is het lastig te beoordelen wat de rentabiliteit van de geschatte? investeringen is.

@Anne heeft al een voorzet gegeven wat de nodige? besparing bij een hypothecaire lening betreft.

Reputatie 1

Wij zijn met een soort gelijk plan begonnen. Na het plaatsen van de zonnepanelen, spouw en vloer isolatie en de aanschaf van een pelletkachel. Zakte ons energie verbruik van € 185 naar € 45 per maand. Hier willen wij wel een kanttekening plaatsen, aan de voorzijde van ons huis zat een overkapping die wij hebben dicht gemaakt, deze ruimte is niet geïsoleerd en hier stoken wij met een gaskachel met fles uit de caravan. Wij hebben de kosten van de pellets en van de gasflessen bij gehouden en dit heeft ons ervan overtuigd dat het stoken op gas voor als nog zo duur niet is. Daarom dat wij hebben besloten terug te gaan op gas met echter wel wat aanpassingen. Zo is de bedoeling om volgend jaar vloerverwarming aan te brengen met vinyl vloer zowel boven als beneden want in het vorige was ik vergeten te vertellen dat wij boven vrijwel nooit de verwarming aan hebben staan. Inmiddels de proefopstelling bij de gamma bekeken hoe te isoleren. Dit is ook op hun site terug te vinden met duidelijke filmpjes en materiaal lijsten. Inmiddels natuurlijk veel gelezen en gebeld, want van vragen wordt je wijs. De spouwisolatie is volgens de uitleg niet afdoende, wij hebben een spouw van 7 cm en optimaal zou 13 zijn. Wij gaan daarom de buitenmuur, hebben een hoekwoning, na isoleren aan de binnenzijde. Na het na isoleren en vloer verwarming de ketel opnieuw laten af regelen. De volgende logische stap zou dan een warmtepomp zijn. De vloerisolatie is ook een twijfel of deze afdoende is. Er is pur aangebracht maar wij vroegen ons af of tonzon nog een optie is, de vloerverwarming zal echter ook al op noppen vloer gelegd worden met hier een laag tempex aan de onderzijde. Dus plannen genoeg en kosten bij benadering tot nu toe € 3600,00 na btw teruggave voor de zonnepanelen, de pelletkachel € 750,00 na terugbetaling subsidie van € 550,00  De spouw en vloerisolatie € 2400,00 na aftrek subsidie. Benieuwd naar het verloop van dit topic zullen het blijven volgen en zodra wij van deze kant weer gaan bouwen uiteraard een update van de materialen en de kosten.

@EtiennevanH   Wat ik in het hele verhaal niet terug kan vinden is het huidige energieverbruik (dus voor verwarmen en warm water = gezinssamenstelling) met wat achtergrondinfo m.b.t. kamertemperaturen, aanvoer- en retourtemperaturen.

Verder misschien nog een schatting van het energieverbruik na de nieuwe isolatiemaatregelen?

Zonder deze harde info is het lastig te beoordelen wat de rentabiliteit van de geschatte? investeringen is.

@Anneheeft al een voorzet gegeven wat de nodige? besparing bij een hypothecaire lening betreft.

Ons huidige energieverbruik ligt op zo’n 1.800m3 gas per jaar. Gezinssamenstelling 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Ketel staat al op 58 graden voor warm water als ik het goed heb. Aanvoer / retour temp zou ik niet durven zeggen. 

Qua elektra kan ik het moeilijk inschatten, recent is er een elektrische auto gekomen. Vorig jaar konden we onze elektra volledig salderen in elk geval, met 5.400 kWh opgewekt vanuit de panelen. Dit jaar is de opbrengst echter best wel significant minder, ik verwacht rond de 4.700 kWh uit te komen. 

Ons voorschot qua energie zat op 230 per maand, dat heb ik na plaatsing panelen terug kunnen schroeven naar 170. Als dat grotendeels zou wegvallen met de uit te voeren investeringen, zou ik redelijk spekkoper zijn voor mijn gevoel :grinning:


@Anne over snelle LTV radiatoren heb ik nog te weinig gelezen. Wat mij vooral tegen valt is dat de radiatoren die er nu staan op de bovenverdieping de ruimtes maar moeilijk warm krijgen. Een van de redenen waardoor ik vloerverwarming prefereer, zodat het oppervlak van de vloer verandert in een radiator.

En net zo goed geldt dan: “zonder te weten wat het kost, weet je ook niet wat het oplevert”.

Niettemin is wat het oplevert in allerlei variabelen uit te drukken en daarom zeker belangrijk. Ik denk dat veel mensen niet op comfort willen inleveren, terwijl ze best bereid zijn te investeren om dat te bereiken. Als het het huidige comfort of meer comfort oplevert, is dat al grote winst. Als de huidige kosten bovendien ook nog redelijk gelijk blijven, (energierekening daalt/bijv. hypotheeklast neemt wat toe om duurzaamheid te financieren) is dat op de lange termijn winst. Als je nu een investering in duurzaamheid voor 20 jaar kunt vast zetten, terwijl de gasprijzen jaarlijks alleen maar toenemen is dat zeker een voordeel. 

Reputatie 6
Badge

@EtiennevanH , @Anne Ik heb nu 2 winters met de CV op warmte pomp temperaturen (30C-35C) verwarmd, en beneden waar ik ook vloer verwarming heb gaat dat prima, boven zijn de bestaande T22  radiatoren  aan de krappe kant, ik zou ze voor T33 kunnen vervangen, maar dat zal niet heel veel extra afgifte vermogen geven, dus ik heb verder gekeken.

Mijn oog is gevallen op FanCoils, dit zijn radiatoren die een zelfde soort binnenwerk hebben als een airco binnen unit, alleen gaat er dan CV water door de warmte wisselaar i.p.v. koelvloeistof en zit er uiteraard geen expansie ventiel.

Er bestaan dunne modellen waar de wisselaar schuin in is gemonteerd die net als een radiator er uit zien, maar veel vermogen (2-3 kW) kunnen leveren bij extreem lage temperaturen (30C) afhankelijk van de snelheid van de ventilator rol en het formaat.

Innova heeft wel een mooi model, de Airleaf SL, deze is met verschillende thermostaat opties te krijgen, ook via WiFi bestuurbaar.

Innova Airleaf 600 SL

 

Binnen Werk Innova Airleaf

Een ander voordeel van Fancoils is dat ze een lekbak hebben om een condens afvoer op aan te sluiten en zo kan je ze ook gebruiken om te koelen met de WP in de zomer. (Het kan ook zonder afvoer, maar dan zal je water niet kouder dan ~18C moeten zijn om condensatie te voorkomen.)

Als je op Fancoil zoekt zal je meer merken vinden. Ze zijn helaas niet goedkoop, en aangezien ik er een stuk of 6-7 nodig denk te gaan hebben tikt dat met zo’n €1100,- per stuk flink aan.

In Italie waar ze veel meer gebruikt worden zijn ze een stuk goedkoper, ik zit er over te denken om ze daar maar te bestellen, zelfs met 1 extra als reserve voor als er iets stuk gaat, is het nog steeds duizenden euro’s goedkoper dan in Nederland.

Reputatie 7
Badge +2

Idd interessant

Ik heb zelf nog geen ervaring met LTV radiatoren.
Denk wel dat ik in mijn leefruimte over enige tijd wat custom spul zal (laten) maken.

Een beetje zoals bij een mede energiecoach:
 

 

Reputatie 7
Badge +2

@DolfS Ik dacht dat veel LTV radiatoren juist ook geforceerde luchtcirculatie,
oftewel ventilatoren hebben?

Reputatie 3

@Anne

@EtiennevanH gaat nog meer isolatie plaatsen (onder zijn vloer). De verdeling van de warmteafgifte in zijn huis is dus nog niet stabiel.

Voorbeeld: als er veel warmte weglekt langs zijn vloer en hij gaat deze isoleren dan slaat zijn thermostaat daarna veel minder aan. Zijn andere kamers blijven dan relatief kouder.

 

Als hij save wil gaan zitten, zou ik radiatoren nemen met een zo groot mogelijk capaciteit die je kwijt kan op die plek. Met een thermostatische radiator knop er op houd je de maximale temperatuur dan onder controle.

Het plaatsen van betere ramen heeft waarschijnlijk minder invloed omdat dat in alle kamers gebeurt.

 

Een alternatief is natuurlijk zone regeling. Dan maak je van alle kamers een zone met als centrale aanvoer de ketel.

Dat geeft zodra hij een warmtepomp heeft ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld overdag alles gecontroleerd warmer te stoken en ‘s avonds de warmtepomp uit te zetten (dan is het buiten kouder en werkt de pomp minder effectief). Dat geldt natuurlijk niet als hij een put laat slaan met altijd dezelfde temp water aanvoer.

 

Reputatie 6
Badge

Overal waar ventilatoren in zitten maakt geluid. Als je voor de ventilatoren zelf een regeling maakt  dan kun je die zo terug regelen dat je ze niet hoort. Je moet dan al snel terug naar 15% van de capaciteit en dan is het afhankelijk van de ventilator grootte.

Wat je zoekt zijn grote ventilatoren die op een lage snelheid draaien.

De commercieel verkrijgbare apparaten met ventilatoren draaien allemaal met een hogere snelheid.

Ik zou nog eens goed naar lage temperatuur radiatoren kijken.

 

Vandaar dat ik naar de door mij genoemde Fancoils kijk, hier zit 1 grote radiaal ventilator onderin die traploos geregeld wordt om minimaal geluid te produceren. 

Uiteraard is dat niet stil op max vermogen, maar nog altijd veel stiller dan een serie kleine fans die op de Jaga worden gezet.

Als ik kijk naar de vermogens afgifte van die fancoils bij ~35C (~2kW voor een SL600) en wat ik nodig heb (~500W), denk ik dat ze met 25% van hun vermogen voloende afgifte hebben voor mij op de wat koudere dagen (-10C) en kunnen ze dus altijd rustig draaien.

 

Reputatie 3

Ik heb CIAT fan coils zitten van 16 jaar oud. Als deze aanschakelen gaan ze eerst naar een hoger toerental en worden naar de laagste stand terug geregeld. Zij zitten op de slaapkamer en je hoort dit  heel duidelijk. Ik word hier soms wakker van. Als ze eenmaal draaien dan hoor je ze wel maar ik heb er geen last van.

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 5 november 2021.

Geachte @EtiennevanH,

In lijn met mijn eerdere opmerkingen over kosten en opbrengsten van het gasloos maken van je woning nog het volgende:

We zijn geswitcht van energieleverancier. De contractperiode liep van 1/8/20 tot 31/7/21. In dat jaar betaalden we in totaal € 28,- aan Pure. Ondanks een relatief koude winter en een fris voorjaar kwamen we toch op deze lage kosten.

Geert Nap

 

Reageer