Beantwoord

Hebben er mensen ervaring met muurverwarming?


Reputatie 6
Badge
Ik zie dat veel mensen de drempel naar een een warmtepompinstallatie niet overkomen omdat ze geen vloerverwarming hebben of in dat in bestaande bouw niet meer kunnen aanleggen.
Er bestaat echter naast de vloerverwarming echter nog een andere methode met warmte afgifte op lagere temparatuur namelijk muur verwarming.
Het lijkt me ook voor oudere bestaande bouw een methode die wellicht goede mogelijkheden voor verduurzaming biedt.
Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben en wat zijn daar de ervaringen mee ?
icon

Beste antwoord door jvdleeuw 9 July 2019, 17:09

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

In principe heb je gelijk en is wandverwarming een goed alternatief. De aanleg hiervan kan geschieden door buizen in de muurt te frezen, die aangesloten worden op een warmtepomp. Maar deze buizen zullen in de praktijk meestal door een vloer moeten lopen, zodat deze weggewerkt kunnen worden. Dus als je de vloer toch open moet breken is dit een goed alternatief. Zo ook als de mogelijkheid om slangen aan te sluiten in de nabijheid van de verdeler (warmtepomp) een optie is.
Maar heb je ook al eens gedacht aan elektrische radiatoren: deze geven een behaaglijke warmte, en kunnen direct met de opbrengst van zonnepanelen worden verwarmd (je hebt alleen een stekker nodig, en ze kunnen daar verwarmen waar je de warmte wilt hebben). Er zijn ook elektrische systemen, die je op de muur aan kunt brengen (er komt dan een plaat met daarin kanaaltjes tegen de muur aan).
Reputatie 6
Badge
Maar heb je ook al eens gedacht aan elektrische radiatoren: deze geven een behaaglijke warmte, en kunnen direct met de opbrengst van zonnepanelen worden verwarmd (je hebt alleen een stekker nodig, en ze kunnen daar verwarmen waar je de warmte wilt hebben). Er zijn ook elektrische systemen, die je op de muur aan kunt brengen (er komt dan een plaat met daarin kanaaltjes tegen de muur aan).

Natuurlijk is dat een optie, maar het gaat me juist om het betere rendement (COP) van een warmtepomp.
Reputatie 1
Een andere mogelijkheid van verwarmen zijn convectoren. Hier heb je verschillende types van bv van het fabricaat JAGA en Radson. Convectoren zonder ventilatoren zijn goed te gebruiken in een goed geĆÆsoleerd huis, is het huis slecht geĆÆsoleerd zul je convectoren met een ventilator moeten gebruiken,Het zachte gezoem van een ventilator in de winter vind ik best irritant. Convectoren met ventilator zijn ook geschikt voor koelen in de zomer - dan heb je wel een installatie nodig die ook kan koelen,bv een omkeerbare warmtepomp of bodemwisselaars
Reputatie 6
Badge
Dank voor jullie commentaren, ze gaan alleen een beetje voorbij aan de probleemstelling.
Ik hoor mensen die een warmtepomp als niet haalbaar beschouwen omdat het technisch niet mogelijk of heel kostbaar is achteraf een vloerverwarming (afgifte systeem met lagere temperatuur) aan te brengen.
Juist als aan de binnenzijde van de woning ook nog een isolatiewand geplaatst moet worden lijkt mij het aanbrengen van verwarmingsbuizen in de wand een zeer voor de hand liggende optie.
Reputatie 1
jdeleeuw - net zoals vloerverwarming is ook wandverwarming een kostbare zaak. Als het in de wand of op de vloer is, de benodigde oppervlakte voor warmteafgifte blijft nodig. Het lijkt me dat het verschil in kosten gering is.
Reputatie 4
Badge +1
@jdeleeuw
Ik denk dat wandverwarming bijna net zo moeilijk is aan te leggen als vloerverwarming.

Maar het werkt wel.
Ik heb zowel vloer, wand als plafond verwarming
De plafond verwarming werkt het beste, vanwege het zichtbare oppervlak, want het gaat om stralingsverwarming

De voorzetwanden zijn van gipsvezelplaat.
Met op de achterkant koperen buizen elke ca 12 cm, en dik aluminium folie er overheen geschroefd, om de warmte breder over de plaat te verdelen, want warmte geleiden doet gipsplaat niet goed.
Het zijn voorzet wanden, dus vrij van de buitenmuur, om onnodig warmteverlies te voorkomen.
De panelen zijn net als radiatoren aangesloten op de CV ketel
De warme afgifte is vooral te voelen als stralingswarmte, maar alleen als het water redelijk heet is, 60 graden en meer.
Het mooie is dat de panelen on zichtbaar zijn, want het is gewoon binnen wand.
Maar het was betaalbaar door het DHZ

Nadeel is dat het niet meer werkt als er een kast voor staat, of de gordijnen naast de ramen de panelen bedekken.
Ook schilderijen blokkeren de stralingswarmte grotendeels en convectie, afgifte aan de lucht werkt dan ook niet.

Het voordeel van vloerverwarming is het grote oppervlak, waardoor een lage watertemperatuur toch voldoende warmte afgeeft
Bij muurverwarming moet je ook een groot oppervlak hebben, voor dat voordeel.
Bij kleine panelen moet de watertemperatuur toch redelijk hoog zijn. Vooral als de muur isolatie niet goed is, is er veel warmtevermogen nodig, en dus een hoge watertemperatuur

Plafond verwarming is dan een beter alternatief.
Dan is dat meteen vloerverwarming voor de bovenverdieping.
Maar daar zijn dan wel handige montage systemen voor nodig, en stukadoors die het netjes afwerken.
Er zijn wel warmte verdeel systemen die hier geschikt voor zijn, en nu aangeboden als wand verwarming.
Zie bijvoorbeeld https://www.debouwmarktshop.nl/Wandverwarming-gefreesd-1000x600x18mm?gclid=EAIaIQobChMIzu_VtLSO4wIVE853Ch3M9wB5EAYYASABEgKHJ_D_BwE
Maar of dit ook echt goed geschikt is als plafondverwarming, weet ik niet
De platen moeten met voldende schroeven bevestigd worden o m doorhangen te voorkomen. En het doorlussen van de slangen van de platen, vergt ook ruimte

Of een product met netjes aansluitende panelen die meteen mooi afgewerkt zijn.
De huidige elektrische IR panelen zijn daar veel te duur voor, vind ik, technisch zouden die veel goedkoper kunnen zijn

Gezien de trend naar elektrisch verwarmen zou dit een mooie innovatie oproep van de VEH kunnen zijn.
Kom met kosteneffectieve plafond verwarmings producten voor na inbouw

Nieuwbouw huizen die goed zijn ontworpen, hebben al plafond-verdiepingsvloer verwarming voor de warmte pomp.

Voor oudere huizen blijf ik goedkope zelf opgewekte stroom, en een elektrische CV-ketel de beste oplossing vinden
Dan is er geen dwingende dure verbouwing nodig.

Zie deze kosten vergelijking, niet om het onderwerp van de discussie te veranderen, maar om te laten zien dat de prijs van energie heel belangrijk is voor de keuze van de verwarming


Huishoudens kunnen een koopkracht winst van 6000 EUR krijgen in de energie transitie
Nu koopt een huishouden energie voor ca 7000 EUR
Straks wekken we die zelf op, voor ca 1000 EUR

Nu:
Stroom 770 EUR
Autobrandstof 5500 EUR 20.000 km benzine
Verwarming 1440 EUR 1800 m3 aardgas
Totaal 7710 EUR

Als dat huishouden zelf goedkope stroom opwekt met een kavel windpark op het land, en saldeert, ziet dat er zo uit:
Stroom voor de kostprijs 4 cent per kWh, op basis van de jaarlijkse SDE subsidie tarief adviezen van ECN

Straks 3 x zelf opgewekte stroom:
Huishouden 138 EUR
Autorijden 128 EUR verbruik 0,16 kWh per km
Verwarmen 720 EUR 18.000 kWh a 4 cent voor een equivalent van 1800 m3 aardgas
Totaal 986 EUR

Natuurlijk zit hier een deel belasting bij die de overheid ergens vandaan wil blijven halen, maar ook overbodige commerciƫle marge in de stroom handel, overbodige financiering door banken, winst in de olie industrie en gas handel
Reputatie 4
Badge +3
@pakdewind Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Reputatie 5
Badge
@jdeleeuw
Ik denk dat wandverwarming bijna net zo moeilijk is aan te leggen als vloerverwarming.

Maar het werkt wel.
Ik heb zowel vloer, wand als plafond verwarming
De plafond verwarming werkt het beste, vanwege het zichtbare oppervlak, want het gaat om stralingsverwarming

De voorzetwanden zijn van gipsvezelplaat.
Met op de achterkant koperen buizen elke ca 12 cm, en dik aluminium folie er overheen geschroefd, om de warmte breder over de plaat te verdelen, want warmte geleiden doet gipsplaat niet goed.
Het zijn voorzet wanden, dus vrij van de buitenmuur, om onnodig warmteverlies te voorkomen.
De panelen zijn net als radiatoren aangesloten op de CV ketel
De warme afgifte is vooral te voelen als stralingswarmte, maar alleen als het water redelijk heet is, 60 graden en meer.
..............................
Het voordeel van vloerverwarming is het grote oppervlak, waardoor een lage watertemperatuur toch voldoende warmte afgeeft
Bij muurverwarming moet je ook een groot oppervlak hebben, voor dat voordeel.
Bij kleine panelen moet de watertemperatuur toch redelijk hoog zijn. Vooral als de muur isolatie niet goed is, is er veel warmtevermogen nodig, en dus een hoge watertemperatuur

Wanneer een warmtepomp de warmtebron is, is een lage verwarmingstemperatuur essentieel voor een hoog rendement. Denk aan 30 Ć  35 grC. Bij de genoemde 60 grC is een warmtepomp duur in gebruik.
Reputatie 6
Badge
Zie deze kosten vergelijking, niet om het onderwerp van de discussie te veranderen, maar om te laten zien dat de prijs van energie heel belangrijk is voor de keuze van de verwarming

Huishoudens kunnen een koopkracht winst van 6000 EUR krijgen in de energie transitieNu koopt een huishouden energie voor ca 7000 EUR
Straks wekken we die zelf op, voor ca 1000 EUR

Nu:Stroom 770 EUR
Autobrandstof 5500 EUR 20.000 km benzine
Verwarming 1440 EUR 1800 m3 aardgas
Totaal 7710 EUR

Als dat huishouden zelf goedkope stroom opwekt met een kavel windpark op het land, en saldeert, ziet dat er zo uit:
Stroom voor de kostprijs 4 cent per kWh, op basis van de jaarlijkse SDE subsidie tarief adviezen van ECN

Straks 3 x zelf opgewekte stroom:Huishouden 138 EUR
Autorijden 128 EUR verbruik 0,16 kWh per km
Verwarmen 720 EUR 18.000 kWh a 4 cent voor een equivalent van 1800 m3 aardgas
Totaal 986 EUR

Natuurlijk zit hier een deel belasting bij die de overheid ergens vandaan wil blijven halen, maar ook overbodige commerciƫle marge in de stroom handel, overbodige financiering door banken, winst in de olie industrie en gas handel


Bovenstaand verhaal heeft inderdaad niet met het onderwerp te maken maar laat zoveel foutieve veronderstellingen zien dat een reactie echt nodig is.
De uitgangspunten zijn heel erg persoonlijk en verre van algemeen gangbaar, hieraan conclusies verbinden leidt dus tot zeer misleidend informatie.

  • Autobrandstof 5500 EUR 20.000 km benzine
Dit betekent een benzine verbruik van ca nog geen 6 km/liter (Humvee ?)
  • Als dat huishouden zelf goedkope stroom opwekt met een kavel windpark op het land, en saldeert, ziet dat er zo uit:
De opbrengst van een windpark kavel kan niet gesaldeerd worden.
Opbrengst vanuit eigen zonnepanelen wel. die opbrengst is op de lange termijn gratis.
  • Autorijden 128 EUR verbruik 0,16 kWh per km
Zelf laden vanuit eigen zonnepanelen kost niets en is de manier om heel snel je investering terug te verdienen.
  • Verwarmen 720 EUR 18.000 kWh a 4 cent voor een equivalent van 1800 m3 aardgas
Elektrische verwarmen voor 18.000 kWh is hoe groen die stroom ook is crimineel. Duurzaam is niet alleen groen en klimaattechnisch verantwoord maar ook "niet verspillen". Ik verwarm een 700m3 huis van 30 jaar oud met nog geen 25% van die hoeveelheid energie.
Reputatie 6
Badge
Dank voor alle reacties
Mijn verwachting dat ik met een echt LT afgifte systeem zou kunnen werken is hiermee niet bevestigend beantwoord.
Ik het concrete geval gaat het om een open kap constructie waarin plafond verwarming niet mogelijk is.
Stralingswarmte was ook niet het beoogde effect; ik had mijn hoop gevestigd op convectie warmte via de ventilatie met WTW.
Ik ga verder op zoek naar concrete voorbeelden en/of alternatieven.

Van mij mag dit Topic gesloten worden.
jvdleeuw