Ah, kijk zo’n presentatie (met een mix-and-match van Engels en Italiaans)
maakt het al een stukje duidelijker - dacht ik toen ik begon.
Tja , Google Translate over de presentatie gegooid denk ik. De info staat in de afbeeldingen en daar kom ik wel uit. T geeft idd een slechte eerste indruk, maar daar moet je even door heen kijken. Dat de presentatie slecht vertaald is, zegt wat over degene die het heeft willen vertalen.
Het gaat dus om ‘radiatoren’ die worden opgenomen in een laag temperatuur verwarming (LTV) systeem die met 20C tot 30C warm water werkt.
Ik heb de fout gemaakt om de units te vergelijken of te zien als een actieve radiator. Nu is de term radiator gevallen en is er dus ook een fout beeld ontstaan merk ik. Daarvoor mijn excuses. Ik neem de term radiator terug. Ik doelde hiermee meer op de bouwvorm.
Hoe dat water op 20C a 30C wordt gebracht/gehouden wordt in het midden gelaten.
Ik haal het uit het midden . De bron voor de unit is de warmtepomp, en om meer onduidelijkheid te voorkomen, specifiek het cv-zijdig buffervat. Mijn vraag over de ervaringen ging ook over hoe anderen deze koppeling gemaakt hebben.
Dat wordt op pagina 7 ‘thermally balanced’ genoemd, waarvoor bijvoorbeeld
“Groundwater
Nogmaals, geen grondwater nodig
Air / water heat pump”
kunnen worden gebruikt.
Oftewel een grondwater warmtepomp (pagina 11) of een warmte pomp zoals de Elga etc (pagina 12).
Wel een beetje verwarrend dat ze schrijven dat er geen gaten in muren gemaakt hoeven te worden voor buiten units.
Dit apparaat is een monoblock, dus geen buitenunit nodig
En ook vreemd dat ze stellen dat de efficiëntie niet beïnvloed wordt door de buiten temperatuur.
Dit is gedaan om onderscheid te maken tussen de verschillende versies van de unit. Zoals aangegeven in de documentatie waar u naar refereerd. Er is een deel van het assortiment dat dus geen gaten gebruikt door de wand naar buiten omdat ze hun warmte van binnen het huis geleverd krijgen.(warmtepomp) .
Niet als je er van uit gaat dat het water al op 20C a 30C is gebracht nee. Maar dat is wel een hele aparte manier van er tegen aan kijken.
Als ik het goed volg dan zijn de binnenunits meer te vergelijken met de binnenunit van een airco.
Je zou ze kunnen vergelijken met de H2O LTV radiatoren van Jaga?
Ik heb de Jaga even bekeken. En ze gebruiken beiden water als medium idd maar daar stopt de vergelijking. Ik heb de term radiator verkeerd gebruikt in een eerdere post.
Wat ik nog niet volg is dat hij blijkbaar naast de 20C a 30C warm water ook nog een serieus stuk stroom verbruikt? Zo’n 900W als ik het goed zie?
..2.0 (innovaenergie.com)
Dit is een andere variant dan waar ik mee zou willen werken. Deze heeft dus wel de luchtgaten naar buiten. Maar ook een elektrisch verwarmings element vandaar zn naam 2.0 Elec
Er staat ook een condenswaterafvoer slang bij, wat weer past bij een soort airco.
Maar dat past weer niet bij het verhaal dat hij gewoon aan te sluiten is op bestaande CV leidingen en er verder geen gaten nodig zijn…
(punt 2.5 op pagina 10 heeft het idd over het aansluiten van de condensafvoer)
Er is een kit bestelbaar om de condenswaterafvoer zo te koppelen dat het via het bron water wordt afgepompt. Hier komen bij mijn setup dus de vragen over hoe het aan te sluiten.
...oh er zijn wel meer gaten nodig.
De units moeten blijkbaar aan een buitenmuur hangen waarin 2 x 162mm (dus 16cm) grote gaten moeten komen?…
(zie p11 210415_innova_catalogo__2_0_en_dimensioni_minime.pdf (innovaenergie.com))
Er is dus een versie die dat niet hoeft. De water lucht variant, aangesloten op de warmtepomp
...kortom, het roept allemaal toch weer meer vragen op dan dat het antwoorden oplevert.
IK hoop jouw vragen beantwoord te hebben.
Anne.