Vraag

Heeft iemand ervaring met de Hydrotop van Dutch Heat Pump?

  • 30 October 2019
  • 6 reacties
  • 2388 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Hoi, 

Heeft iemand ervaring met de Hydrotop van Dutch Heat Pump. We willen graag een warmtepomp en dit lijkt een hele mooie oplossing.

 

Vriendelijke groet,

Jos


6 reacties

Reputatie 1

PS heb nu meldingen aangezet dus mocht je nog meer willen weten hoef je niet een maand te wachten op een reactie 😉 

Reputatie 1

@Winnieandbuzz ik ben erg benieuwd,

heb je toegang tot de buitenunit via zolder? Is de dakconstructie en zolder van hout of beton?
 

ik krijg steeds te horen dat de zolder mogelijk als klankkast werkt bij deze toepassing. 
is dat ook jullie ervaring?
de vorstperiode van kort geleden was wel een testcase lijkt me. 


 

 

@G.R.G de buitenunit is heel erg toegankelijk vanuit de zolder. Kwestie van grote klep openen en je kunt overal bij. Betreft een betonnen vloer met houten spanten dak.

Het geluid is verwaarloosbaar. Onze dochter slaapt op anderhalve meter afstand van de binnen- en buitenunit met enkel een 9 cm dik wandje (gipsplaat/7 cm steenwol/ gipsplaat) er tussen.

in dezelfde ruimte hangt de mechanische ventilatie box. Die maakt meer geluid in normale stand dan de warmtepomp op max. capaciteit.

Zolang de constructie waar de Hydrotop in hangt solide is heb je echt geen last van geluidsoverdracht. Trillingen en trillingsgeluid is ook absoluut niet van toepassing.

 

Het is echt een heel mooi uitgedacht concept en we zijn er zeer tevreden over. Hier nu sinds augustus 2022 in gebruik.

@Winnieandbuzz ik ben erg benieuwd,

heb je toegang tot de buitenunit via zolder? Is de dakconstructie en zolder van hout of beton?
 

ik krijg steeds te horen dat de zolder mogelijk als klankkast werkt bij deze toepassing. 
is dat ook jullie ervaring?
de vorstperiode van kort geleden was wel een testcase lijkt me. 


 

 

Reputatie 1

Onder het motto ‘beter laat dan nooit’: wij hebben een Hydrotop. Dus mocht je/iemand vragen hebben dan hoor ik het wel.

Reputatie 7
Badge +1

Vanaf januari 2020 gelden, voor zover ik weet, nieuwe (lagere?) geluidsnormen voor L/W-warmtepompen.

Als meet/ijkpunt geld dan het geluid op de “erfgrens”, dit mag niet meer zijn dan 40 dB(A).

Ik heb al van een lokale installateur vernomen dat dit nog wat (meet)problemen gaat opleveren.

YMMV

 

P.S.: Bij projectbouw moeten ze met deze problematiek vanaf volgend jaar dus ook rekening houden.

Reputatie 4
Badge +1

Het bedrijf doet niet veel moeite om haar producten aan consumenten aan te bieden.
https://www.dutchheatpump.nl/projecten/102-woningen-wikselaare-eng-in-voorthuizen-met-hydrocap/
 

Het gaat om en lucht-water warmtepomp voor op zolder, met de buitenunit op het dak, die er uit ziet als een schoorsteen.
Mooi is dat de ventilator unit op afstand staat, op het dak, voor de mensen in de tuin en de straat, voor het geluid dan. Onderhoud is een ander verhaal, al weet ik niet of zo'n buiten unit veel onderhoud nodig heeft.

Er zijn aannemers die ze in projecten gebruiken, dan is er een kraan die in kort tijd veel units op zijn plek kan hijsen.
Als je dit in je eentje wilt, zul de de kosten van een hijskraan er bij krijgen, al; kunnn er installateurs zijn die de buiten unit met een lift op zijn plek kunnen krijgen.

Ik denk dat deze warmtepomp zich niet veel onderscheid van andere lucht water warmtepompen.
Maar het zal je duidelijk zijn dat ik daar niets van weet.
Wel kun je een rondje door een buurt maken waar ze staan.

Aannemer Volker Wessels bouwt stenen huizen vanuit een fabriek, op de bouwplaats kunnen ze elke dag een huis monteren, inclusief een vergelijkbaar concept.
Al weet ik niet of dat dezelfde combinatie is, als  bij Dutch heatpumps.
Maar in zo’n wijk zou je deze winter een rondje kunnen maken.
In Helmond en Nuenen ken ik 2 wijkjes met deze huizen van deze aannemer
https://www.morgenwonen.nl/

Reageer