Ik heb sinds kort de Intergas Xtreme 30 en probeer deze zo energiezuinig mogelijk in te stellen. Dat valt nog niet mee en ik hoop dat er tips zijn.
We hebben enkel een reguliere CV en geen vloerverwarming of warmtepomp. We verwarmen enkel de woonkamer met reguliere (“Type 22”) radiatoren en de keuken een klein beetje (type 11 radiator). Het huis komt uit 1984 en is voorzien van HR of HR++-glas en spouwmuurisolatie en aan de Noord-kant zitten onverwarmde ruimtes als “buffer” en oost/west buren, dus redelijke isolatie denk ik.
- Maximaal CV vermogen is ingesteld op 25% = 5,1 kW, display geeft max. 4 kW aan, dus goed teruggemoduleerd richting het minimum van 3,6 kW.
- CV-pomp staat nu op 65% maximaal en 25% minimaal, met 5 minuten nadraaitijd
- Ingestelde CV-temperatuur 60 graden
Ik had eerst de CV-pomp naar min en max 15% gezet en temperatuur naar 55 graden, maar dan lijkt de CV te pendelen. Dat is overigens lastig te zien, omdat de gasmeting maar iedere 5 minuten is. Bij 4 graden Celsius (gisteren) kwam de kamer wel goed op temperatuur, vandaag bij 0 graden Celsius duurde het te lang (maar dat kan ik nog oplossen door de nachttemperatuur minder te verlagen).
Het probleem is wellicht de retourtemperatuur. De delta-T zou zo'n 10 tot 20 graden moeten zijn volgens internet, maar ik haal vaak niet meer dan een paar graden celsius. Helaas zit er geen temperatuursensor voor de retourtemperatuur op, maar als ik die zelf meet zit er dus maar 2 graden tussen of zo. Ook bij de verwarming is het temperatuurverschil maar klein, 3-4 graden. Nu kan ik de doorstroom bij de verwarming beperking door de radiatorknop dicht te draaien, maar dan wordt de retourtemperatuur naar de ketel nog groter denk ik. Ik denk dat er teveel radiatoren zijn die dicht staan (1e en 2e verdieping en andere ruimtes op de begane grond staan allemaal uit), waardoor er teveel water “ongebruikt” retour gaat. Omdat het retourwater nog zo warm is, heb ik de CV-pomp op 5 minuten nadraaien gezet.
Wat kan ik nu het beste doen in deze situatie om zo zuinig mogelijk te stoken? De kamertemperatuur staat overigens al zo laag mogelijk, 18 graden, nog lager gaat niet want dan krijg ik ruzie met mijn vrouw ;-)
En is het erg als de CV “pendelt” tussen heel weinig stoken en niet stoken?