Ik heb een eenvoudige woning, bouwjaar 1966, gekocht in 1984, met heteluchtverwarming. In 2014, toe we nog niet van het gas af moesten, heb ik een nieuwe cv-ketel aangeschaft, kosten 6500 euro, hij gaat minimaal 25 jaar mee, dus tot 2040. ( dan hoop ik 94 te worden) .
Een fabrikant van warmtepompen wist niet hoe ik van het gas af moest, de fabrikant van mij cv-ketel, Brink in Staphorst, weet het ook niet. Wie wel?
Er wordt geen subsidie gegeven op gasgestookte ketels. Of dat die nu cv water opwarmt of lucht dat de te verwarmde ruimtes in blaast. Waarom zou de overheid daar nu subsidie op moeten geven.
De enige gasgestookte ketel die subsidie krijgt is een zogenaamde HRe ketel. Dat is een ketel die als een mini warmtekrachtkoppeling (WKK) werkt. Op de verbrandingswarmte draait dan ook een eenvoudige heteluchtmotor (Stirlingmotor) die, met een laag elektrisch rendement, elektriciteit opwekt en waarvan de restwarmte gebruikt wordt om het huis te verwarmen. De modernere hebben een i.p.v een stirlingmotor een brandstofcel. Loeiduur en slechts een lage rendementswinst. Voor de opgewekte elektriciteit moet er ook extra aardgas gebruikt worden (gezien de wet van behoud van energie). Een brandstofcel vindt men ook in auto's die op waterstof rijden. Ze zijn duur.
Alleen over het feit dat er geen subsidie gegeven wordt op lucht lucht warmtepompen (de gewone airco dus die immers ook als verwarming kan gebruiken, maar niemand doet dat) zou je nog kunnen discussiëren.
Misschien dat er wel een subsidie voor lucht lucht warmtepompen gegeven kan worden als deze 'airco' gebruikers aan kunnen tonen dat ze in de zomer weinig stroom gebruiken (direkt, dus los van de huidige saldering in het geval van zonnepanelen) en in de winter weinig gas.
Als dit een mogelijk oplossing is, heeft u een heel goed punt gemaakt. Ook omdat met lucht lucht er gewerkt kan worden met een lagere condensor temperatuur en dus met een hoger rendement (in plaats van dat eerst cv water opgewarmd moet worden om vervolgens met Laat Temperatuur Radiatoren lucht opgewarmd moet worden.
- Zijn die lucht lucht warmtepompen al in de handel, ook al heb ik er pas over 20 jaar een nodig, tenzij ik gedwongen wordt?
- Bij wie moet ik zijn om de lobby te herstellen, ook inwoners met heteluchtverwarming, zonder airco, zouden recht op subsidie moeten krijgen bij omzetting naar verwarming met een warmtepomp, net zoals de inwoners met warmwaterradiatoren?
- https://www.mijnklimaatshop.nl/lg-airco-rac-prestige-inverter-v-h09mw-nmo.html
- 2. Misschien een subforum "standpunten die de Vereniging Eigen Huis zou moeten innemen". Als de energiebelasting voor stroom gedurende het stookseizoen wordt verlaagd en in de zomer wordt verhoogd heb je die subsidiëring voor airco's (dus lucht lucht warmtepompen) die uitsluitend gebruikt worden voor verwarming ook.
Het lijkt mij dan wel dat je dan wel moet kunnen aantonen dat je inderdaad extra elektriciteit gebruikt voor een warmtepomp (of een Infra Rood paneel).
Dat zie ik ook zo, maar die subsidie is hier niet relevant. Die zal nooit hoog genoeg zijn om een bijna nieuwe ketel te vervangen.
Wat mij verder opvalt en wat ik ook herken is dat de "experts" weten hoe je een cv op gas aansluit, maar dat het daarna snel ophoud.
- 2. Misschien een subforum "standpunten die de Vereniging Eigen Huis zou moeten innemen". Als de energiebelasting voor stroom gedurende het stookseizoen wordt verlaagd en in de zomer wordt verhoogd heb je die subsidiëring voor airco's (dus lucht lucht warmtepompen) die uitsluitend gebruikt worden voor verwarming ook.
Ik zie wel wat in zo'n sub-forum.
Echter zou je met wisselende energiebelasting zonnepanelen extra subsidiëren, waardoor in de zomer nog meer energie wordt opgewekt die je niet nodig hebt en andersom in de winter.
Als ik lees dat 1 m3 gas = 10 kWh dan zou ik met mijn bescheiden verbruik evengoed 5-6000 kWh stroom gaan trekken (nu 2000). Moet daar een extra groep voor worden aangelegd? Even los van het extra koper dat de grond in moet?
Betreffend een eventueel nieuw subforum 'standpunten die de VEH in zou moeten nemen' zou dit los moeten staan van het wel of niet aanvoeren van deze standpunten op de ledenvergadering daar er anders ook de statuten en huishoudelijk reglement aangepast zou moeten worden.
Het moet wel lukken hoor, als je echt subsidie wil.
Wat dacht je van een Samsung TDM, daar kan je gewoon een paar binnenunits op knopen.
Sterker nog, er is zelfs een kanaal variant verkrijgbaar, dus dat kan wel is de uitkomst zijn voor hetelucht verwarming.
Nog een voordeel, je kan je boiler er mee op warmen, datstukje vergeten we bij een lucht-lucht variant (airco)
Kost allemaal wat, maar dan heb je ook wat (en je krijgt subsidie)
Maar waarom willen we opeens subsidie op een airco ?, dat apparaat kost 1/6 van een volwaardige warmtepomp.
Nederland is verslaafd aan het woord subsidie.
En dat is inderdaad wel essentiëel. Als men hete-lucht verwarming heeft (ik neem aan dat er dan ergens een warmtebron staat en middels kanalen met hete lucht die warmte naar de te verwarmen ruimte geblazen wordt) en men overweegt de cv ketel te vervangen door een warmtepomp verlaag dan de cv-temperatuur tot 30 graden en controleer dan of je je huis daarmee warm krijgt. Dat zelfde geldt ook voor vervanging van een cv ketel door een lucht water warmtepomp. Lukt dat niet dan is een warmtepomp vooralsnog geen optie.
De “van het gas af” transitie duurt nog 30 jaar
Ik zou hier niet aan meedoen.
Tenzij het aardgas zo duur wordt, en er alternatieve oplossingen zijn die goedkoper zijn, dan aardgas, en ook betaalbaar bij het installeren
Elke 5 jaar een geschikte installateur een oplossing vragen, met prijs opgaaf, geeft en vbeeld vanwat er kan.
In dit geval, op dit moment, lijkt me een 100% elektrische oplossing het meest geschikt.
Vooral omdat de lucht buizen van het huidige systeem zijn uitgerekend op de temperatuur die de ketel geeft en de warmtebehoefte van de kamers.
Een elektrische hete lucht ketel is dan het simpelst.
Dat verandert als er bijvoorbeeld beter isolerend glas in komt.
Elektrisch verwarmen is ook goedkoop, als salderen van de stroom uit een kavel windpark wordt toegestaan.
Een artikel in het vakblad warmtepompen over lucht lucht warmtepompen voor verwarming
https://www.vakbladwarmtepompen.nl/afgifte/artikel/2019/03/verwarming-met-lucht-lucht-warmtepomp-kansen-en-valkuilen-1014481
Ook ik heb een huis met luchtverwarming, een direct gestookte luchtverwarmer. Los van het feit van subsidies, er is nog steeds geen goede oplossing voor dit soort huizen om van het gas af te kunnen (afgezien misschien de waterstof ketel welke hier en daar getest worden). Naast verwarming hebben deze huizen ook warm tapwater nodig. Het zou mooi zijn als de VEH hier aandacht aan zou besteden. Ik schat dat er toch enkele honderdduizenden woningen met luchtverwarming in Nederland zijn.
Hallo, ik pak dit al weer wat oudere “draadje” weer even op. Mijn woning is uitgerust met een 20 KW unit van Brink (B20HR Alure) en gezien de leeftijd van de woning is dit inmiddels het tweede exemplaar. De huidige unit is al weer bijna 20 jaar oud en zal op afzienbare tijd vervangen moeten worden. Er zijn namelijk geen onderdelen meer verkrijgbaar voor de B20HR.
De woning heeft isolatieklasse A/B. De woonkamer plus twee slaapkamers kan ik al vrij goed warm krijgen met een 9 KW Multisplit Mitsubishi AC.
Aanvullend denk ik in de richting de Brink20HR t.z.t. om te (laten) bouwen en te voorzien van een z.g. 9 KW in-line unit van Mitsubishi en deze zou dan via de hete lucht kanalen de rest van de woning naar behoefte kunnen (bij)verwarmen. Qua inblaas temperatuur (ca. 50 graden max.) en luchtweerstand zou dit moeten werken. Er zijn overigens inmiddels ook HT warmtepompen, Het probleem is, dat ik geen installateur kan vinden die dit experiment (overigens op mijn risico!) aandurft.
Conclusie: over afzienbare tijd zit ik in mij goed geïsoleerde huis voor de helft in de kou. En met mij nog een paar honderdduizend woning eigenaren die in de tachtiger jaren voor een hete lucht systeem hebben gekozen.
Mijn vraag dus: is er iemand die met mij mee wil denken?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.