Beantwoord

Hoe ga je van het gas af als je een heteluchtverwarming hebt?

  • 9 March 2019
  • 28 reacties
  • 17471 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties
In alle artikelen over hoe gaan we van het gas af, gaat men uit van een centrale verwarming met radiatoren met water.
Ik heb een eenvoudige woning, bouwjaar 1966, gekocht in 1984, met heteluchtverwarming. In 2014, toe we nog niet van het gas af moesten, heb ik een nieuwe cv-ketel aangeschaft, kosten 6500 euro, hij gaat minimaal 25 jaar mee, dus tot 2040. ( dan hoop ik 94 te worden) .
Een fabrikant van warmtepompen wist niet hoe ik van het gas af moest, de fabrikant van mij cv-ketel, Brink in Staphorst, weet het ook niet. Wie wel?
icon

Beste antwoord door Driepinter 10 March 2019, 14:23

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat zou dan een lucht-lucht warmtepomp moeten worden. Dus een warmtepomp met buiten de verdamper die warmte uit de buitenlucht opneemt (indien uit grondwater is de investering veel hoger) en binnen de warmte middels de condensor afgeeft aan lucht. Een gewone -omkeerbare- airco dus. Ik kan dus nu al vertellen dat je daar, met de huidige regelgeving, geen subsidie voor krijgt. (anders zou iedereen met een airco - die immers alleen zomers worden gebruikt om te koelen- ook subsidie moeten krijgen.
Reputatie 1
Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig dat we van het gas af moeten maar beseft men zich wel dat de vervangende energie ergens vandaan moet komen. Als we met z'n allen aan de warmtepomp moeten zal dat betekenen dat we over moeten naar electriciteit. En waar komt vervolgens de electricteit vandaan? Juist ja, grotendeels van centrales die fossiele brandstoffen gebruiken. "Ja maar", zal menig lezer denken, "electriciteit zal in de toekomst toch duurzaam opgewekt gaan worden met zonne- en windmolenparken?" En hier gaat het mijns inziens mis. Ook al plempen we de hele Noordzee vol met windmolenparken en plaatsen we zelfs in de achtertuin van Prins Willem Alexander zonnepanelen, dan zal dit toch in maximaal zo'n 35% van onze hele energiebehoefte kunnen gaan voorzien. 65% van alle energie zal dan ook, als we braaf allemaal om de warmtepomp zitten, afkomstig blijven van niet-duurzame energiebronnen. Kolen of gas bijvoorbeeld. Gas dat de (dan failliete) gehoorzame burger niet meer mag gebruiken. Er is dus heel wat meer nodig dan massaal blindelings overstappen naar de warmtepomp. Kernenergie misschien? Vind ik toch niet zo'n prettig idee eigenlijk. Zet dan in op Thorium zou ik zeggen. Of ijzerpoeder wellicht? Kunnen de kolen- en gascentrales hergebruikt worden en heb je gelijk de mogelijkheid energie op te slaan voor als er een duurzaam energieoverschot is. Dan is er ook nog waterstof natuurlijk. Zitten wel veel haken en ogen aan maar meer onderzoek kan geen kwaad lijkt mij. Kunnen we nog een tijdje voort met onze omgebouwde cv-ketels in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +3
Het is nog erger want ijzerpoeder is geen energiebron maar een energiedrager. Het wordt gemaakt uit roest. Daar heb je niet alleen waterstof voor nodig maar de omzetting van ijzeroxide naar ijzer verloopt ook nog eens bij een zeer hoge temperatuur.
Reputatie 1
Eén van de redenen om 30 jaar geleden lid te worden van VEH was de hoop dat ze mijn belangen zouden behartigen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd, waarom krijgt iedereen subsidie op warmtepompen, behalve mensen met heteluchtverwarming, het is gewoon een gasgestookte kachel, die de lucht verwarmd die rondgepompt wordt, dat is toch heel iets anders dan airco?
Reputatie 7
Badge +3
Eén van de redenen om 30 jaar geleden lid te worden van VEH was de hoop dat ze mijn belangen zouden behartigen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd, waarom krijgt iedereen subsidie op warmtepompen, behalve mensen met heteluchtverwarming, het is gewoon een gasgestookte kachel, die de lucht verwarmd die rondgepompt wordt, dat is toch heel iets anders dan airco?
Er wordt geen subsidie gegeven op gasgestookte ketels. Of dat die nu cv water opwarmt of lucht dat de te verwarmde ruimtes in blaast. Waarom zou de overheid daar nu subsidie op moeten geven.

De enige gasgestookte ketel die subsidie krijgt is een zogenaamde HRe ketel. Dat is een ketel die als een mini warmtekrachtkoppeling (WKK) werkt. Op de verbrandingswarmte draait dan ook een eenvoudige heteluchtmotor (Stirlingmotor) die, met een laag elektrisch rendement, elektriciteit opwekt en waarvan de restwarmte gebruikt wordt om het huis te verwarmen. De modernere hebben een i.p.v een stirlingmotor een brandstofcel. Loeiduur en slechts een lage rendementswinst. Voor de opgewekte elektriciteit moet er ook extra aardgas gebruikt worden (gezien de wet van behoud van energie). Een brandstofcel vindt men ook in auto's die op waterstof rijden. Ze zijn duur.

Alleen over het feit dat er geen subsidie gegeven wordt op lucht lucht warmtepompen (de gewone airco dus die immers ook als verwarming kan gebruiken, maar niemand doet dat) zou je nog kunnen discussiëren.
Reputatie 1
Het gaat er om dat er subsidie is om je verwarming met radiatoren om te zetten van gasgestookt in warmtepomp en er géén subsidie is voor omzetting van heteluchtverwarming van gas naar een variatie op de warmtepomp., hierin heeft VEH onze belangen niet goed behartigd.
Reputatie 7
Badge +3
Sorry ik begin u nu pas beter te begrijpen. Ik denk dat u slachtoffer bent van het feit dat vrijwel alle bezitters van lucht lucht warmtepompen (de airco dus die tegenwoordig immers omkeerbaar is en in de verwarmingsmode ook een hoog rendement geeft) deze niet voor verwarming gebruiken. En dat derhalve een subsidie voor lucht lucht warmtepompen in de praktijk neer komt op een subsidie op energieverslindende airco's die alleen voor koeling gebruikt worden.
Misschien dat er wel een subsidie voor lucht lucht warmtepompen gegeven kan worden als deze 'airco' gebruikers aan kunnen tonen dat ze in de zomer weinig stroom gebruiken (direkt, dus los van de huidige saldering in het geval van zonnepanelen) en in de winter weinig gas.
Als dit een mogelijk oplossing is, heeft u een heel goed punt gemaakt. Ook omdat met lucht lucht er gewerkt kan worden met een lagere condensor temperatuur en dus met een hoger rendement (in plaats van dat eerst cv water opgewarmd moet worden om vervolgens met Laat Temperatuur Radiatoren lucht opgewarmd moet worden.
Reputatie 1
Ik heb inderdaad géén airco. Hoewel ik een hoekwoning heb, gebruik ik na isolatie slechts 900 Kub. gas per jaar, en bij verbruik van 2600 kwh leveren mijn zonnepanelen 2000 kwh, dus ik verbruik slechts 600 kwh.
Reputatie 7
Badge +3
Ik wil ook wel een subsidie voor lucht lucht warmtepompen bepleiten. Als het verbruik voor verwarming maar bevorderd wordt en voor koeling ontmoedigd. Anders subsidieer immers alleen maar de energieverslindende airco's. Thans met de saldering en slechts een terugleververgoeding van tussen de 6 en 11 cent (als je met zuiniger verbruik kWh's over zou houden) wordt gebruik voor koeling niet echt ontmoedigd. Als de salderingsregeling op, op zijn vroegst 1 januari 2021, wordt vervangen door een terugleversubsidie (bovenop de bestaande terugleververgoeding door de energieleverancier) wordt stroomverbruik uit het net ontmoedigd.
Reputatie 1
Ok, al het bovenstaande is duidelijk. Nu resten nog 2 vragen:
  1. Zijn die lucht lucht warmtepompen al in de handel, ook al heb ik er pas over 20 jaar een nodig, tenzij ik gedwongen wordt?
  2. Bij wie moet ik zijn om de lobby te herstellen, ook inwoners met heteluchtverwarming, zonder airco, zouden recht op subsidie moeten krijgen bij omzetting naar verwarming met een warmtepomp, net zoals de inwoners met warmwaterradiatoren?
Reputatie 7
Badge +3
  1. https://www.mijnklimaatshop.nl/lg-airco-rac-prestige-inverter-v-h09mw-nmo.html
Met een thermisch vermogen van 3,3 kW moet je dan 3 uur draaien om de zelfde warmte uit 1 m3 aardgas op te wekken (1 m3 gas = 10 kWh). Je huis moet dus voldoende geïsoleerd zijn.
  1. 2. Misschien een subforum "standpunten die de Vereniging Eigen Huis zou moeten innemen". Als de energiebelasting voor stroom gedurende het stookseizoen wordt verlaagd en in de zomer wordt verhoogd heb je die subsidiëring voor airco's (dus lucht lucht warmtepompen) die uitsluitend gebruikt worden voor verwarming ook.
Het lijkt mij dan wel dat je dan wel moet kunnen aantonen dat je inderdaad extra elektriciteit gebruikt voor een warmtepomp (of een Infra Rood paneel).
Reputatie 2
Dat zou dan een lucht-lucht warmtepomp moeten worden. Dus een warmtepomp met buiten de verdamper die warmte uit de buitenlucht opneemt (indien uit grondwater is de investering veel hoger) en binnen de warmte middels de condensor afgeeft aan lucht. Een gewone -omkeerbare- airco dus. Ik kan dus nu al vertellen dat je daar, met de huidige regelgeving, geen subsidie voor krijgt. (anders zou iedereen met een airco - die immers alleen zomers worden gebruikt om te koelen- ook subsidie moeten krijgen.

Dat zie ik ook zo, maar die subsidie is hier niet relevant. Die zal nooit hoog genoeg zijn om een bijna nieuwe ketel te vervangen.
Wat mij verder opvalt en wat ik ook herken is dat de "experts" weten hoe je een cv op gas aansluit, maar dat het daarna snel ophoud.
Reputatie 2

  1. 2. Misschien een subforum "standpunten die de Vereniging Eigen Huis zou moeten innemen". Als de energiebelasting voor stroom gedurende het stookseizoen wordt verlaagd en in de zomer wordt verhoogd heb je die subsidiëring voor airco's (dus lucht lucht warmtepompen) die uitsluitend gebruikt worden voor verwarming ook.


Ik zie wel wat in zo'n sub-forum.
Echter zou je met wisselende energiebelasting zonnepanelen extra subsidiëren, waardoor in de zomer nog meer energie wordt opgewekt die je niet nodig hebt en andersom in de winter.
Reputatie 3
@driepinter @emmokae VEH is een vereniging van leden dus ik neem aan dat er plek is om als lid te agenderen over de standpunten van VEH in publieke debat.
Reputatie 7
Badge +3
@jaapd Het lijkt mij beter hier eerst (onderling) van standpunten te wisselen. Ik ga het honderden leden niet aan doen om tijdens een vergadering hier urenlang over te discussiëren aangezien er altijd nieuwe technische feiten aangevoerd gaan worden. Een apart plaats op het forum / communitie voor standpunten die de VEH in zou moeten nemen lijkt mij beter.
Reputatie 3
dank @driepinter ik ga het overleggen. Ik zie daar wel de waarde van in.
Wij hebben ook heteluchtverwarming en ik zou net als WillT ook graag zien dat VEH zich inzet voor vervangingssubsidies van dergelijke systemen. Ze zijn misschien onbekend maar je praat misschien wel over pak m beet 200.000 huizen die zo'n systeem hebben? Al waren het er maar 1000....daar moet een oplossing voor komen. Ik voel me dubbel gepakt omdat ik al veel geinvesteerd heb in een peperdure maar zeer energiezuinige heteluchtverwarming met WTW, waardoor ik al jaren slechts 500-600 m3 per jaar gebruikt (tussenwoning uit 1985 Energielabel B/C). Een direct gestookte hetelucht verwarming is het meest efficient; ik zit er niet op te wachten om over te gaan op een dubbel indirect gestookt systeem (via CV ketel die heet water levert via een warmtepomp) wat nergens op slaat als je er over nadenkt.

Als ik lees dat 1 m3 gas = 10 kWh dan zou ik met mijn bescheiden verbruik evengoed 5-6000 kWh stroom gaan trekken (nu 2000). Moet daar een extra groep voor worden aangelegd? Even los van het extra koper dat de grond in moet?
Reputatie 7
Badge +3
Een lucht lucht warmtepomp lijkt mij ook efficiënter omdat met een lucht-water warmtepomp er ook nogeens met de radiatoren een delta-T (temperatuursverschil) overbrugd moet worden van het cv-water naar de lucht in de te verwarmen ruimtes. Hoe lager de temperatuur is die een warmtepomp moet opvoeren hoe hoger het rendement. Het punt zit volgens mij in het feit dat lucht-lucht warmtepompen (airco's die tegenwoordig immers omkeerbaar zijn) alleen maar in de zomer gebruikt worden voor verkoeling. En dat er in het geval van een subsidie er dus een subsidie gegeven zou worden voor koeling in de zomer. Volgens mij is een lagere belasting op stroom in de winter en een hogere in de zomer (ook om een -extra- terugleversubsidie voor zonnepanelen mogelijk te maken) ook een mogelijkheid om lucht-lucht warmtepompen als verwarming aan te moedigen en als verkoeling (je kan immers isoleren, rolluiken plaatsen en 's morgens vroeg ventileren) te ontmoedigen. Bij mij in de wijk zie ik nu nog geen enkele (omkeerbare) airco in de winter draaien.

Betreffend een eventueel nieuw subforum 'standpunten die de VEH in zou moeten nemen' zou dit los moeten staan van het wel of niet aanvoeren van deze standpunten op de ledenvergadering daar er anders ook de statuten en huishoudelijk reglement aangepast zou moeten worden.
Reputatie 4
Dat zou dan een lucht-lucht warmtepomp moeten worden. Dus een warmtepomp met buiten de verdamper die warmte uit de buitenlucht opneemt (indien uit grondwater is de investering veel hoger) en binnen de warmte middels de condensor afgeeft aan lucht. Een gewone -omkeerbare- airco dus. Ik kan dus nu al vertellen dat je daar, met de huidige regelgeving, geen subsidie voor krijgt. (anders zou iedereen met een airco - die immers alleen zomers worden gebruikt om te koelen- ook subsidie moeten krijgen.

Het moet wel lukken hoor, als je echt subsidie wil.
Wat dacht je van een Samsung TDM, daar kan je gewoon een paar binnenunits op knopen.
Sterker nog, er is zelfs een kanaal variant verkrijgbaar, dus dat kan wel is de uitkomst zijn voor hetelucht verwarming.
Nog een voordeel, je kan je boiler er mee op warmen, datstukje vergeten we bij een lucht-lucht variant (airco)

Kost allemaal wat, maar dan heb je ook wat (en je krijgt subsidie)
Maar waarom willen we opeens subsidie op een airco ?, dat apparaat kost 1/6 van een volwaardige warmtepomp.
Nederland is verslaafd aan het woord subsidie.
Reputatie 5
Badge
Over de combinatie hete-lucht verwarming en warmtepomp kun je stellen, dat een warmtepomp alleen goed functioneert (COP 5 à 6) bij lage-temperatuurverwarming, ofwel met vloer- of wandverwarming. Dan blijft de verwarmingstemperatuur meestal in de buurt van 30 grC. Ik heb al eens geïnformeerd bij een hete-lucht monteur en dan praat je over zo'n 50 grC, hetgeen een beduidende verlaging van de COP betekent. Dat zou voor de overheid voldoende reden moeten zijn om geen subsidie te verstrekken. En het treft in elk geval de portemonnee van de betreffende consument. Meer over warmtepompen op mijn webstek: www.nautilus-educatief.nl.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb al eens geïnformeerd bij een hete-lucht monteur en dan praat je over zo'n 50 grC, hetgeen een beduidende verlaging van de COP betekent.

En dat is inderdaad wel essentiëel. Als men hete-lucht verwarming heeft (ik neem aan dat er dan ergens een warmtebron staat en middels kanalen met hete lucht die warmte naar de te verwarmen ruimte geblazen wordt) en men overweegt de cv ketel te vervangen door een warmtepomp verlaag dan de cv-temperatuur tot 30 graden en controleer dan of je je huis daarmee warm krijgt. Dat zelfde geldt ook voor vervanging van een cv ketel door een lucht water warmtepomp. Lukt dat niet dan is een warmtepomp vooralsnog geen optie.
Reputatie 4
Badge +1

De “van het gas af” transitie duurt nog 30 jaar
Ik zou hier niet aan meedoen.
Tenzij het aardgas zo duur wordt, en er alternatieve oplossingen zijn die goedkoper zijn, dan aardgas, en ook betaalbaar bij het installeren

Elke 5 jaar een geschikte installateur een oplossing vragen, met prijs opgaaf, geeft en vbeeld vanwat er kan.
In dit geval, op dit moment, lijkt me een 100% elektrische oplossing het meest geschikt.

Vooral omdat de lucht buizen van het huidige systeem zijn uitgerekend op de temperatuur die de ketel geeft en de warmtebehoefte van de kamers.
Een elektrische hete lucht ketel is dan het simpelst.

Dat verandert als er bijvoorbeeld beter isolerend glas in komt.
Elektrisch verwarmen is ook goedkoop, als salderen van de stroom uit een kavel windpark wordt toegestaan.
 

Reputatie 4
Badge +1

Een artikel in het vakblad warmtepompen over lucht lucht warmtepompen voor verwarming
https://www.vakbladwarmtepompen.nl/afgifte/artikel/2019/03/verwarming-met-lucht-lucht-warmtepomp-kansen-en-valkuilen-1014481

Ook ik heb een huis met luchtverwarming, een direct gestookte luchtverwarmer. Los van het feit van subsidies, er is nog steeds geen goede oplossing voor dit soort huizen om van het gas af te kunnen (afgezien misschien de waterstof ketel welke hier en daar getest worden). Naast verwarming hebben deze huizen ook warm tapwater nodig. Het zou mooi zijn als de VEH hier aandacht aan zou besteden. Ik schat dat er toch enkele honderdduizenden woningen met luchtverwarming in Nederland zijn.

Hallo, ik pak dit al weer wat oudere “draadje” weer even op. Mijn woning is uitgerust met een 20 KW unit van Brink (B20HR Alure) en gezien de leeftijd van de woning is dit inmiddels het tweede exemplaar. De huidige unit is al weer bijna 20 jaar oud en zal op afzienbare tijd vervangen moeten worden. Er zijn namelijk geen onderdelen meer verkrijgbaar voor de B20HR.
De woning heeft isolatieklasse A/B. De woonkamer plus twee slaapkamers kan ik al vrij goed warm krijgen met een 9 KW Multisplit Mitsubishi AC.

Aanvullend denk ik in de richting de Brink20HR t.z.t. om te (laten) bouwen en te voorzien van een z.g. 9 KW in-line unit van Mitsubishi en deze zou dan via de hete lucht kanalen de rest van de woning naar behoefte kunnen (bij)verwarmen. Qua inblaas temperatuur (ca. 50 graden max.) en luchtweerstand zou dit moeten werken. Er zijn overigens inmiddels ook HT warmtepompen, Het probleem is, dat ik geen installateur kan vinden die dit experiment (overigens op mijn risico!) aandurft.

Conclusie: over afzienbare tijd zit ik in mij goed geïsoleerde huis voor de helft in de kou. En met mij nog een paar honderdduizend woning eigenaren die in de tachtiger jaren voor een hete lucht systeem hebben gekozen.

Mijn vraag dus: is er iemand die met mij mee wil denken?

Reageer