Ik ben al een tijd bezig om me te verdiepen in hybride warmtepompen om er binnenkort 1 aan te schaffen. ik heb al heel veel info van sites als warmtepomp-weetjes.nl kunnen gebruiken en ook van verschillende communities zoals deze van Eigen Huis. Maar er is 1 onderwerp waar ik vrijwel niets over kan vinden en vandaar deze vraag aan jullie: hoe gaat de aansturing van een warmtepomp en van de bestaande cv-ketel via een kamerthermostaat ??
Ik heb een jonge Nefit cv-ketel met Moduline thermostaat (ruimteregeling) voor een goed modulerende ketel. Nefit gebruikt EMS als communicatieprotocol, geen Open Therm, hoewel dat wel te wijigen is begrijp ik, door een Nefit OT-EMS converter te plaatsen. Nu denk ik erover om een Elga Ace van Remeha aan te schaffen en Remeha wil mij wijsmaken dat ik dan een eTwist themostaat moet installeren ipv de huidige Nefit Moduline. Maar daar ben ik nog niet zo zeker van, want ik kan alles op de warmtepomp zelf programmeren/instellen (gebruikers-installateursmanual gedownload) en ook een klokprogramma bijv. en de WP werkt met een stooklijn die je zelf kunt installen/aanpassen of basis WAR met buitenvoeler, dus wat dat betreft zou de WP met een simpele aan-uit thermostaat toekunnen om alleen de ruimtetemperatuur en de wenswaarde daarvoor door te krijgen. Wat ik mij afvraag is: als ik nu de eTwist installeer en het wordt heel koud deze winter, zodanig dat beide verwarmers moeten samenwerken, of nog sterker: dat de ketel het alleen moet opknappen, hoe gaat dat dan? Die ketel moet dan aangestuurd worden door een signaal van de WP, en dat kan geen modulerend signaal zijn om goed te stoken, net als nu zonder WP. , want de etwist is een aan-uit regeling voor de Nefit ketel. Maar als ik de huidige Moduline thermostaat laat blijven, dan kan die wel de cv-ketel goed aan sturen, maar zou die dan wel goed de Elga Ace aansturen?? Ik weet trouwens vanuit allerlei brochures van de Elga Ace nog steeds niet of die modulerend werkt, wordt nergens 1 woord over gerept! Dus: moet ik nu voor een goed hybride systeem een andere thermostaat installeren (huidige is nog maar net 3 jaar oud) en wat voor type dan?
Ik ben heel benieuwd of iemand van jullie me hier meer over kan vertellen!