Vraag

Hoe is het geluid van een WTW ventilatie systeem in 1 ruimte?

  • 11 July 2020
  • 5 reacties
  • 2149 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Wij overwegen een Climarad of ander merk in de woonkamer te plaatsen maar willen eerst weten hoeveel geluid en wat voor soort geluid dit met zich mee brengt.

Is het vergelijkbaar met de mechanische ventilatiestand op 2? Of harder?

 

En nog een subvraag: als je een climarad in de woonkamer hebt, moet je dan nog ventilatieroosters in je schuifpui/raam hebben?


5 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik moest eerst opzoeken wat een Climarad was. Nu zie ik op de site zoveel verschillende systemen, dat ik mij afvraag wat jij in jouw woonkamer wilt plaatsen. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge +2

Ik weet van het bestaand van het systeem, heb er geen ervaring mee.
Ik ging er van uit dat het in ieder geval om de Climarad 2.0 gaat.

Dat is een radiator met ingebouwde ventilatie en eigen directe verbinding naar buiten die via warmte terugwinning (WTW) de lucht kan verversen. 

Op die manier zou het mogelijk moeten zijn om zonder een heel nieuw leidingen systeem aan te moeten leggen toch een vrij intelligent verwarmings- en verluchtings- systeem achteraf in een woning aan te brengen. Hij zou ook geschikt zijn voor lage temperatuur (LTV) en combinatie met vloerverwarming.

Er kan op basis van de hoeveelheid CO2 in een ruimte automatisch worden verlucht.
Dus kan het in principe ook naast normale roosters (of tochtende kozijnen) bestaan, maar het concept is er natuurlijk wel op gebaseerd dat je samenwerkende onderdelen gebruikt (en dus ook van 1 leverancier) die allemaal ook zoveel mogelijk aan warmte terug winning doen uit de lucht die naar buiten gaat om de verse lucht die naar binnen komt 

Climarad is tegenwoordig van Radson. Ik ga er van uit dat, voor zover dat er niet al is (ik heb alleen nog van Climarad gehoord), andere bedrijven ook met dit soort systemen zullen komen.
Het lijkt me een best logische oplossing waarmee je vrij eenvoudig toch weer een stap kunt maken terwijl je ook je leefomgeving optimaal kunt houden,
wat bij steeds betere isolatie ook een uitdaging wordt.

Alternatief is (LTV) radiatoren en dan apart decentrale ventilatie met WTW.
 

Anne.

Bedankt Anne en Rakker voor jullie reacties. 
Het gaat idd om een Climarad Ventura of 2.0 of vergelijkbaar.

Ik ben nog op zoek naar gebruikerservaringen. Met name het geluid wil ik weten.

Review ClimaRad 2.0

conclusies:

  1. Ventileert beroerd
  2. Maakt herrie
  3. Is buitensporig duur

Arnhem 25 april 2022

Ad 1.
Het apparaat slaagt er niet in de ingestelde waarde van maximaal 800 PPM te realiseren als er twee mensen in de kamer zijn. (De ruimte meet 100m3. De CO2-waarden zijn gemeten met een zelfcalibrerende CO2-meter.)

Met drie mensen wordt het niveau van 1200 PPM al na anderhalf uur overschreden.

Climarad-medewerker Rob olde Scholtenhuis vertelde op 31 augustus 2021 in Oldenzaal dat het apparaat een ventilatie-capaciteit heeft van 120 m3 per uur.

Dat zou, zo verzekerde hij, ruim voldoende zijn voor onze kamers en suite.

De schuifdeuren moesten dan wel open blijven. Dat begrepen mijn vrouw en ik.

De montagehandleiding vermeldt echter dat de maximum ventilatiecapaciteit vanaf de fabriek op 50 m3 per uur is ingesteld. De installateur kan dat desgewenst verhogen naar 80 m3 per uur.
Ad 2.
Zodra de ingestelde grenswaarde van 800 PPM wordt bereikt, gaat de ClimaRad aan het werk.
En dat hoor je.
Het CO2-niveau stijgt ondanks deze inspanning gestaag door en de ClimaRad doet er steeds opnieuw een schepje bovenop.
Het geluid neemt navenant toe tot het apparaat aan het eind van z’n kunnen is.
Dat brommen en suizen blijft dan zo.

Ad 3.

We – mijn vrouw en ik - besloten tot de aankoop met het argument
“Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.”

Dat gaat niet op, zo blijkt.

Maar hoe buitensporig is die prijs?
Voor een véél ingewikkelder apparaat als een CV-combiketel bijvoorbeeld betaal je bijna € 2.100,-.
Dan is € 4.496,- voor een veel eenvoudiger ClimaRad 2.0 wel héél veel geld.

Wij gunnen ieder z’n broodwinning, maar deze prijs is buitensporig.

Tot slot, waarom zie je haast nergens reviews?

 

De verklaring ligt voor de hand. De ClimaRad 2.0 wordt weinig verkocht aan particulieren. Bijna alle ClimaRad-2.0-apparaten gaan naar zorginstellingen en verhuurders.
Daar is de marketing ook op afgestemd.
De persoon die besluit tot aankoop, is dus zelden de persoon die het toestel gebruikt.
Bovendien zullen huurders en bewoners van zorginstellingen zelden over een CO2 meter beschikken.

Zo komen er geen reviews.

 

 

PPM: Parts Per Million
PPM is de eenheid waarin het CO2-niveau wordt uitgedrukt.
Goed:              tot 800
Redelijk:          van 800 tot 1200
Slecht:            vanaf 1200

 

Rob olde Scholtenhuis, ClimaRad-medewerker verkoop binnendienst op 31-08-2021 in de toonzaal van de ClimaRad-fabriek in Oldenzaal.

 

€ 3.237,44       ClimaRad 2.0 met Radson radiator 240 x 40 cm, 2391 watt.

€ 1.258,56       Installatiekosten
Geïnstalleerd op 12 april 2022.

 

CV-ketel ATAG i36ECZ CW5 60/100 kost € 2098,- inclusief BTW, rookgasafvoer  en montage door erkende monteur

 

 

In die luwte kan ClimaRad ongehinderd slecht werkende, lawaaiige en buitensporig dure apparaten blijven verkopen.

 

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Wij hebben al jaren een Meltem wtw in de woonkamer hangen.

Die hoor je draaien. Ook als de ventilatoren op lage snelheid draaien. En op hoge snelheid ga je even iets anders doen; rotherrie.

Ik heb er een CO2 meter in de buurt staan, en het ding blijkt niet in staat om voor drie personen voldoende ventilatie te geven.

Of het dus energetisch een succes is kan ik niet zeggen, maar de inblaaslucht is niet veel kouder als de afzuiglucht. Dus dat werkt blijkbaar wel.

 

De klimarad hebben wij niet gedaan omdat die zeer duur was (E3500,) en deze niet voor lagetemperatuur waren.

Reageer