Vraag

Hoe is het geluid van een WTW ventilatie systeem in 1 ruimte?

• 11 juli 2020
  • 3 reacties
  • 122 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Wij overwegen een Climarad of ander merk in de woonkamer te plaatsen maar willen eerst weten hoeveel geluid en wat voor soort geluid dit met zich mee brengt.

Is het vergelijkbaar met de mechanische ventilatiestand op 2? Of harder?

En nog een subvraag: als je een climarad in de woonkamer hebt, moet je dan nog ventilatieroosters in je schuifpui/raam hebben?

3 reacties

Reputatie 5
Badge

Ik moest eerst opzoeken wat een Climarad was. Nu zie ik op de site zoveel verschillende systemen, dat ik mij afvraag wat jij in jouw woonkamer wilt plaatsen. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet van het bestaand van het systeem, heb er geen ervaring mee.
Ik ging er van uit dat het in ieder geval om de Climarad 2.0 gaat.

Dat is een radiator met ingebouwde ventilatie en eigen directe verbinding naar buiten die via warmte terugwinning (WTW) de lucht kan verversen. 

Op die manier zou het mogelijk moeten zijn om zonder een heel nieuw leidingen systeem aan te moeten leggen toch een vrij intelligent verwarmings- en verluchtings- systeem achteraf in een woning aan te brengen. Hij zou ook geschikt zijn voor lage temperatuur (LTV) en combinatie met vloerverwarming.

Er kan op basis van de hoeveelheid CO2 in een ruimte automatisch worden verlucht.
Dus kan het in principe ook naast normale roosters (of tochtende kozijnen) bestaan, maar het concept is er natuurlijk wel op gebaseerd dat je samenwerkende onderdelen gebruikt (en dus ook van 1 leverancier) die allemaal ook zoveel mogelijk aan warmte terug winning doen uit de lucht die naar buiten gaat om de verse lucht die naar binnen komt 

Climarad is tegenwoordig van Radson. Ik ga er van uit dat, voor zover dat er niet al is (ik heb alleen nog van Climarad gehoord), andere bedrijven ook met dit soort systemen zullen komen.
Het lijkt me een best logische oplossing waarmee je vrij eenvoudig toch weer een stap kunt maken terwijl je ook je leefomgeving optimaal kunt houden,
wat bij steeds betere isolatie ook een uitdaging wordt.

Alternatief is (LTV) radiatoren en dan apart decentrale ventilatie met WTW.

Anne.

Bedankt Anne en Rakker voor jullie reacties. 
Het gaat idd om een Climarad Ventura of 2.0 of vergelijkbaar.

Ik ben nog op zoek naar gebruikerservaringen. Met name het geluid wil ik weten.

Reageer