Vraag

Hoe kun je vloerverwarming gebruiken zonder gas?

  • 10 October 2019
  • 5 reacties
  • 4311 Bekeken

Wij hebben een goed geisoleerd huis met zonnepanelen. Op dit moment wordt ons huis verwarmd met een HR-ketel. Omdat het in de zomer erg warm wordt willen we de bovenverdieping gaan koelen en verwarmen d.m.v. een split-airco. Blijven de benedenverdieping en warm water over. Beneden zou met speksteenkachel of infraroodpanelen kunnen, maar er ligt nu vloerverwarming (aangesloten op CV). Is er een manier (iets van een boiler ofzo met pomp) om de vloerverwarming te gebruiken zonder gas? Warmtepomp is voor ons geen optie.
Graag jullie ervaringen en ideeën hierover.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Ik heb net in een andere draad iets geschreven over elektrische (weerstands)verwarmingen voor cv (elektrische cv-ketel, vloerverwarmingspanelen, -folie, elektrische boilers ,etc.)
Mijn conclusie:
Je vervangt uiteindelijk 1000m³ gas door ca. 9300 kWh aan stroom (voorbeeld), ik zelf zou er met de huidige prijzen voor gas en elektra niet aan beginnen.
Reputatie 6
Badge
Wij hebben een goed geisoleerd huis met zonnepanelen.
Beneden zou met speksteenkachel of infraroodpanelen kunnen, maar er ligt nu vloerverwarming (aangesloten op CV). I
Warmtepomp is voor ons geen optie.


Een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming. Twee belangrijke zo niet de belangrijkste voorwaarden voor een duurzame warmtepomp oplossing.
Waarom is dat geen optie ?
Reputatie 4

Je zou een buffervat en een hout-cv kachel kunnen overwegen. Driewegklep naar je vloerverwarming om de temperatuur naar de vloerververwarming te cappen. Buffervat dient dan wel groot genoeg te zijn om een avond stoken op te vangen. Alternatief is ook een paar radiatoren erop aansluiten. Bij mij sluit ik deze oplossing deze week aan (1000 liter buffervat en een grondwarmtepomp). Dus als de hout-cv het buffervat verwarmt, ziet de warmtepomp dat hij uit kan, en wordt vloerverwarming geheel door de houtkachel voorzien.

Reputatie 7
Badge +2
Ik ben benieuwd waarom een lucht - water warmtepomp geen optie is, daar zou ik nl als 1e aan denken. Naar ik heb begrepen is dat redelijk efficient met energie, zeker zolang het >4C is.

Je zou ook beneden kunnen denken aan een lucht - lucht warmtepomp/airco die verwarmt?


Er zijn elektrische CV's, elektrische boilers en elektrische doorstroom boilers.

Let er wel op dat sommige daarvan best veel stroom verbruiken en je aansluiting dus mss moet worden aangepast met mogelijk jaarlijks hogere vastrecht kosten en andere kWh prijzen.

Anne.
Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community, @Sonja M. :wave: Leuk dat je hier je vraag hebt gesteld. Hebben de reacties van @jvdleeuw, @jvdleeuw, @darkfiber en @Anne je geholpen? Je kunt het antwoord waar je het meeste aan gehad hebt ook markeren als beste antwoord. :bulb: Ik hoor het graag van je! 

Reageer