Vraag

Hoe verduurzaam je je huis verder?

  • 2 December 2022
  • 61 reacties
  • 748 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 3

@darkfiber

Meet jij alleen of stuur je ook de ventilatie met de metingen?

Meten beide meters ongeveer hetzelfde als je ze naast elkaar zet?

 

De wijze van regelen maakt mij niet zoveel uit als de sturing maar niet boven stand 2 uitkomt vanwege het geluid. Dus iets van een glijdende verhouding schaal tussen stand 1 en 2 zou ook goed zijn.

Volgens mij maakt het voor de energie niet zoveel uit. Het gaat er maar om dat de CO2 ongeveer de juiste waarde krijgt.

Ik heb overigens een Orcon ventilatie unit. Met daarbij een Orcon CO2 sensor die op 2 standen moet kunnen <1200 en <950 ppm.
Als controle een Netatmo meting (CO2, vocht, temperatuur en geluid). Ik heb een tweede Netatmo bestelt om de eerste te kunnen controleren en om te zien wat het effect van open en dichte deuren is.
 

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS - Nee, niet alleen meten maar natuurlijk ook (bij)sturen
en beide CO2-meters geven overeenkomstige resultaten (binnen bepaalde grenzen).

Meting in de zomer:

 

 

Reputatie 3

Met de ramen of de schuifpui open en jij ergens in de hoek anders zou het wel 410 aanwijzen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Living in the past? Op welke planeet leef je?

@DolfS  410 ppm CO2 (of lager) is niet (meer) mogelijk, iig niet in de bebouwde kom,
misschien nog midden in een groen bos als het niet te hard waait.
Ik zou het eerder op ca. 430 - 450 ppm houden.

Recent op de website van het WEF (11 nov. 2022):
Analysis: Global CO2 emissions from fossil fuels hit record high in 2022

Reputatie 1

@DolfS. Frisse buitenlucht heeft een CO2 gehalte van +/- 400 ppm. Een ruimte waar geen personen aanwezig zijn zal dus ruim onder de 500 ppm zijn. Al je een raam een haf uurtje open zet op een slaapkamer  is volgens de geleerden alle lucht in die slaapkamer ververst en heeft het geen zin om het raam nog  langer open te houden. Je zou eens kunnen kijken of je deze waarden ook haalt met het ventilatie systeem in jouw huis. Hoeveel frisse buitenlucht wordt van buiten naar binnen gehaald om het CO2 gehalte acceptabel te krijgen? Mijn dochter heeft een nieuwbouwhuis met automatische ventilatie, CO2 gestuurd en dat zou voor jou een ideale situatie kunnen zijn. Als je 's morgens in de huiskamer komt zijn dan de waarden onder de 500 ppm? 

Reputatie 7
Badge +1

How low can it go? (Bij jou? in de achtertuin?)

Je kan het raam in de slaapkamer helemaal dicht houden, maar ik zet dan de deur naar de hal of het traphuis wel open. - Just my 700-750 ppm CO2 in dit geval.

Reputatie 1

@DolfS @darkfiber Klopt, dat doen wij ook als we denken teveel koude lucht naar binnen te halen. Heb een tijdje in een bedden fabriek gewerkt en een punt van aandacht is het vocht gehalte in een slaapkamer. Een mens produceert 1 tot 1,5 ltr. vocht per nacht en dat is een behoorlijke badkuip vol per jaar. Dit moet uit het bed ventileren en dus ook uit de slaapkamer.  Als je een matras op een biezen mat legt kun je na twee weken '’paddestoelen’ plukken, probeer het maar.

Reputatie 7
Badge +1

Samenvattend: Verduurzamen betekent natuurlijk ook ongewenste ventilatie (=tocht door kieren etc.) aan te pakken.

Soms wordt hierbij het doel voorbij gestreefd en quasi alles potdicht gemaakt met alle nare gevolgen zoals te hoog CO2-gehalte in de leefruimte en vocht op de verkeerde plekken (=koudebruggen) en schimmelvorming (waar je het niet ziet - bijvoorbeeld achter (keuken)kasten!).

Voor een gezond binnenklimaat moet je, zeker in kierdichte huizen, wat meer doen dan (af en toe) de ramen lukraak open zetten.

Reputatie 1

30 jaar van je leven breng je door in bed. Als je huis goed geventileerd is, de juiste luchtvochtigheid en de juiste CO2 waardes heeft, kan het toch nog zijn dat dit meubelstuk alsnog een bron is van vocht en een ongezonde situatie. Iedere dag moet het bed 2 a 3 liter vocht kwijt als het door 2 personen beslapen wordt. Denk aan de zwarte strepen op een matras, waar de latten van de lattenbodem zitten, dit is spocht. Lijkt op de zwarte plekken op een muur die slecht geventileerd is.

Reputatie 3

@Sleepboot stuurman 

Zwarte schimmel (spocht) krijg je als er op een plek regelmatig een RV van 100% is.

Dit kan ook optreden als er een plek in de muur is waar de isolatie niet goed is en daar de temperatuur omlaag gaat en onder de dauwpunt temperatuur (dus een RV van 100% heerst) komt.

In douches zie je ook wel zwarte schimmel ontstaan door dezelfde redenen: de lucht is verzadigd (RV van 100%) en die trekt in de spack van het plafond. Die is trouwens betrekkelijk makkelijk te verwijderen door er dunne chloor (dus zonder schoonmaakmiddel) op te smeren.

Reputatie 1

We hebben ander problemen dan onze voorvaderen die in een plaggenhut of op een zeilschip leefden, dat staat vast.

Reageer