Beantwoord

Hoeveel energie in kwu gebruikt een warmtepomp om een huis van 500m3 te verwarmen gemiddeld?

  • 6 April 2019
  • 32 reacties
  • 68744 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Hoeveel energie (in kwu) gebruikt een warmtepomp om een huis van 500m3 te verwarmen?
gemiddeld.
icon

Beste antwoord door Dylan 15 April 2019, 13:46

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 5
Badge
Het dubbele circuit (2 pompen) en totaal oppervlak van ca 170m2 vloer maakt toch wel dat er wat meer nodig is dan een simpel 50W pompje. Ook het aantal koeldagen is wat simpel afgeschat, dat zijn er in mijn geval aanzienlijk meer.
Onderstaand het grafiekje passief koelen van afgelopen jaar (de long hot summer).



.@jvdleeuw heeft inderdaad gelijk, ik ben iets te 'zuinig'met mijn ene pompje. Het zijn er twee. Maar dat is dan ook het enige dat draait bij passief koelen. Nog steeds 'peanuts' vergeleken met een airco of een lucht/water warmtepomp in koelstand.
Reputatie 3

Als wij koelen is het ruw geschat 180 watt dat is dan 250 m2 vloer die gekoeld wordt.

Reputatie 5
Badge

.@jvdleeuw gebruikte volgens zijn grafiek ca. 250 kWh voor koeling gedurende de hele zomer (6 maanden) van 2018. Dat komt neer op ca. € 1000, met een gemiddeld vermogen van ca. 60 W. Dat is niet niks maar wie heeft er cijfers voor de kosten van een airco in deze zelfde periode? 

Ikzelf heb geen cijfers van mijn vloerkoeling, maar zonder verdere zonwering bleef de benedenverdieping aangenaam koel: tussen 22 en maximaal 25 grC. Om geen koudeklap te krijgen bij binnenkomen heb ik de koeling lang niet maximaal staan. De bovenverdieping werd te warm vanwege een mindere isolatie van het dak. Totale vloeroppervlakte 250 m2. 

Reputatie 6
Badge

Dit wordt nu toch echt te gek @JWD.

Ik ben netto producent voor elektriciteit en 250 kWh op jaarbasis betekent dat ik 27,50 Euro per jaar minder terugkrijg, dat zijn mijn koelkosten en geen cent meer.

Reputatie 5
Badge

Ik zat even te slapen en deelde door 0,25 ipv te vermenigvuldigen. Sorry, het is geen 1000 maar ca. 60 euro!

Reputatie 6
Badge

.@jvdleeuw gebruikte volgens zijn grafiek ca. 250 kWh voor koeling gedurende de hele zomer (6 maanden) van 2018. Dat komt neer op ca. € 1000, met een gemiddeld vermogen van ca. 60 W. Dat is niet niks maar wie heeft er cijfers voor de kosten van een airco in deze zelfde periode?

 

Niet van 2018, toen had ik geen volledige zomer airco’s draaien, in 2019 heb ik 508 kWh en in 2020 545 kWh verbruikt om een huis van 1050 m^3 inhoud 24/7 koel te houden op ~22oC met airco’s. Dat viel mij enorm mee.

Reputatie 5
Badge

.@jvdleeuw gebruikte volgens zijn grafiek ca. 250 kWh voor koeling gedurende de hele zomer (6 maanden) van 2018. Dat komt neer op ca. € 1000, met een gemiddeld vermogen van ca. 60 W. Dat is niet niks maar wie heeft er cijfers voor de kosten van een airco in deze zelfde periode?

 

Niet van 2018, toen had ik geen volledige zomer airco’s draaien, in 2019 heb ik 508 kWh en in 2020 545 kWh verbruikt om een huis van 1050 m^3 inhoud 24/7 koel te houden op ~22oC met airco’s. Dat viel mij enorm mee.

Dat valt mij eerlijk gezegd enorm mee, ik raak zo wel mijn (voor?)oordeel over airco’s kwijt!

Reageer