Beantwoord

Hulp gevraagd: inregelen radiatoren

  • 19 September 2020
  • 5 reacties
  • 1748 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Beste deskundigen,

Ik heb een huis uit 1976 die ik stapje voor stapje verduurzaam. Veel is al geïsoleerd, nu zijn de radiatoren aan de beurt. 

Doel is om uiteindelijk zo min mogelijk gasgebruik te hebben. En ik heb in dat stappenplan een paar vragen. Eerst mijn kennis/aannames en de huidige situatie:

  1. Het huis heeft nu overal ouderwetse radiatorknoppen en nergens voetventielen. Ik heb 1 thermostaat, in de woonkamer. Ik wil overal slimme radiatoren en ook een slimme thermostaat. Ik wil namelijk alleen in de ochtend en eind van de middag warme slaapkamers en als ik thuiswerk hoeft alleen op zolder de verwarming aan. Ik heb gekozen voor het Tado-systeem. Dat levert al besparing op. Geen idee hoeveel.
  1. Ook heb ik begrepen dat waterzijdig inregelen nog wat aan besparing oplevert. Ik heb getallen tussen 1 en 20% gehoord. Ik ben met 10% tevreden.
  1. Ook de watertemperatuur verlagen levert besparing op begreep ik. Hoe lager de temperatuur die mogelijk is, hoe dichter ik naar een lage-temperatuur systeem kan.

Mijn vragen zijn:

  1. Is er verschil tussen de verschillende merken thermostaatkranen? Bij veel webwinkels zie ik nauwelijks verschillen aangegeven tussen de verschillende merken.
  2. Ik las ergens dat de Heimeier Eclipse Thermostatische radiatorkraan een goede zou zijn, omdat die ook geschikt is om waterzijdig in te regelen.
  3. Of kan ik beter ‘gewone’ thermostatische radiatorkranen installeren, in combinatie met voetventielen om waterzijdig alles in te regelen?
  4. Als ik alle kamers onafhankelijk wil kunnen verwarmen, moet ik dan ook in de woonkamer thermostatishe kranen hebben of juist niet? In nieuwe huizen hebben alle radiatoren volgens mij een thermostatische kraan, ook in de woonkamer.) Ik lasergens anders juist dat de woonkamer altijd volledig open moet staan en een thermostaatkraan dan helemaal geen nut heeft.
  5. Moeten de radiatoren in de woonkamer ook ‘slimme’ tado knoppen hebben, of werkt dat juist averecht?

Ik heb nog vrijwel geen verstand van radiatoren en CV-systemen en ben nog lerende… :-)

 

Wat zijn jullie tips en antwoorden?

Heel erg bedankt!!

Groeten, Ahaaa! :-) 

icon

Beste antwoord door Anne 19 September 2020, 17:10

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Over Water Zijdig Inregelen bestaat idd nogal wat onduidelijkheid.

Volgens mij is het altijd een goed idee om je systeem zo optimaal mogelijk te laten werken,
maar de hoeveelheid besparing kan wel tegen vallen.

Bij een systeem dat al ingeregeld kan worden kun je sowieso zelf aan de slag.
 
Bij WZI wordt de doorstroming van alle radiatoren geoptimaliseerd.
Hiermee kun je bijvoorbeeld voorkomen dat de radiator die het dichts bij de ketel zit heel veel warmte gebruikt en er daardoor niet voldoende meer over blijft voor een radiator die (kwa leiding loop) het verst van de ketel zit.

Het idee van besparing is dat als je systeem optimaal functioneert je de zogenaamde aanvoer temperatuur van het CV water (let wel, niet van de boiler/warm water) zou kunnen verlagen.
Bijvoorbeeld van 80 naar 70 of mss zelf wel naar 60 of 55.
Daar zou dan mogelijk de besparing zitten.

Echter, veel moderne ketels passen zelf al automatisch de aanvoertemperatuur aan,
omdat ze het efficiëntst zijn als ze een retourtemperatuur hebben van 55C of lager.
In zo’n geval kun je je voorstellen dat het verlagen van de standaard aanvoertemperatuur niet zo’n hele groot verschil gaat opleveren.

Er zijn meerdere manier om WZI uit te voeren.
Een installateur die een nieuw systeem ontwerpt zal op basis van meetwaardes en kengetallen werken.

Een 2e manier is om per radiator te meten wat de aanvoertemperatuur is (water dat de radiator in gaat) en wat de retourtemperatuur is (water dat de radiator ut gaat). Het verschil tussen die twee (de delta) zou normaal gezien bij elke radiator gelijk moeten zijn.

Mocht dat niet het geval zijn dan zul je de doorstroming van de radiator willen aanpassen.
Een radiator die alleen een ‘domme’ knop heeft kun je verder open of dicht draaien.
Je kunt je voorstellen dat dat niet de meest optimale manier is om de boel in te regelen: zodra iemand aan de knop komt verandert het weer.
Een radiator die een zogenaamde dubbel instelbare knop heeft, wat veel thermostatische kranen tegenwoordig wel hebben, of een radiator die een voetventiel heeft,
hebben de mogelijkheid om daarmee de doorstroming aan te passen.

Uiteindelijk wil je op die manier alle radiatoren hetzelfde verschil in aan en afvoer temperatuur laten krijgen.

Of er veel verschil is tussen de merken radiatorkranen weet ik niet.
Ik heb zowel Danfos als Heimeier en beiden lijken goed te werken

Even terzijde: vaak wordt een infrarood temperatuur meter gebruikt om de temperaturen bij de radiator te meten. Ik zelf ben daar niet zo’n fan van: de afwijking is vaak vrij groot als je maar op een iets ander plek meet. Ik gebruik liever een temperatuurmeter (of nog beter: 2 tegelijkertijd) waarvan ik de sensor tijdelijk tegen de buis kan vast zetten.

Ook als een systeem is ingeregeld zal een verandering mogelijk de boel weer (een beetje) verstoren. Daarvoor zijn er tegenwoordig ook radiatorkranen die dynamisch inregelen: Op het moment dat de druk veranderd stellen die zich automatisch bij.


Als ik zelf met de radiatoren in mijn huis aan de slag zou gaan zou ik er wrs voor kiezen om zowel overal voetventielen en dubbel instelbare dynamische thermostatische radiatorkranen te installeren. Ik ga er daarbij van uit dat die per kraan wrs een paar tientjes meer kosten dan standaard (dubbel instelbare) thermostatische radiatorkranen.
En daarnaast ook overal voetventielen. Al was het maar omdat dan de radiator later makkelijker te vervangen is/er af te halen is zonder dat het hele systeem leeg gemaakt hoeft te worden.

In plaats van thermostatische radiator kranen kun je in de ruimtes die je apart wilt kunnen aansturen ook slimme radiator kranen installeren.
Bij een thermostatische radiator kraan ben je afhankelijk van wanneer de CV draait.
Als die nooit aan slaat zal er nooit warm water langs de kraan komen en zal hij dus ook nooit iets verwarmen.

Bij slimme radiator kranen wordt als er verwarming gewenst is een signaal gestuurd naar de centrale unit (meestal ook de kamer thermostaat in de woonkamer) die dan de ketel aan zet , waardoor er vervolgens warm water gaat stromen.
Om te voorkomen dat een andere de ruimtes te warm wordt moet je daar normale thermostatische kranen hebben of ook slimme kranen.
Afhankelijk van hoe de kamerthermostaat van de slimme meter werkt moet je in de woonkamer ook slimme radiatorkranen hebben, of voldoende thermostatische radiatorkranen.

Een slimme radiatorkraan is voor zover ik begrijp niets anders dan een thermostatische radiatorkraan met ingebouwde temperatuur meter die een signaal naar de centrale unit kan sturen als er warm water gewenst is. Over het algemeen wordt volgens mij een slimme radiatorkraan gemonteerd in plaats van de knop van een thermostatische radiator kraan. Je hebt dan een specifiek adapter nodig voor jouw type thermostatische kraan.


Al met al toch weer een heel verhaal :)

Het is overigens ook een goed idee om als je met WZI aan de slag gaat eerst je systeem goed te ontluchten en te vullen. Dat alleen kan al een stuk schelen in comfort beleving en dus gebruik van het systeem.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Ahaa  Wat het TADO-systeem en de slimme radiatorknoppen (niet ~kranen) betreft heb je misschien iets aan deze zeer uitgebreide review op tweakers.net.


Als ik zelf met de radiatoren in mijn huis aan de slag zou gaan zou ik er wrs voor kiezen om zowel overal voetventielen en dubbel instelbare dynamische thermostatische radiatorkranen te installeren. Ik ga er daarbij van uit dat die per kraan wrs een paar tientjes meer kosten dan standaard (dubbel instelbare) thermostatische radiatorkranen.
En daarnaast ook overal voetventielen. Al was het maar omdat dan de radiator later makkelijker te vervangen is/er af te halen is zonder dat het hele systeem leeg gemaakt hoeft te worden.
 

Dank: Ga ik doen: overal een voetventiel (€10,- per stuk) én overal een dubbel instelbare dynamische thermostatische radiatorkranen zonder knop (€20? per stuk) én overal een Tado. (€50,- per stuk bij aanbiedingen) Oftewel €80,- tot €90 investering per radiator.

 


Een slimme radiatorkraan is voor zover ik begrijp niets anders dan een thermostatische radiatorkraan met ingebouwde temperatuur meter die een signaal naar de centrale unit kan sturen als er warm water gewenst is. Over het algemeen wordt volgens mij een slimme radiatorkraan gemonteerd in plaats van de knop van een thermostatische radiator kraan. Je hebt dan een specifiek adapter nodig voor jouw type thermostatische kraan.
 

Omdat ik alle ouderwetse knoppen tóch moet vervangen door thermostatische kranen (zonder knop), kies ik daarom voor radiatorkranen met een standaard afmeting voor de Tado, zodat er geen adapter nodig is. Oftewel in ieder geval géén Danfloss. 

@Ahaa  Wat het TADO-systeem en de slimme radiatorknoppen (niet ~kranen) betreft heb je misschien iets aan deze zeer uitgebreide review op tweakers.net.

Super! Dank je.

Reageer