Ik wil deze ervaring delen, omdat ik denk dat er meer mensen zijn, die dubben of ze al dan niet een hybride warmtepomp zullen aanschaffen. Dat dubben heb ik nl. ook gedaan, maar toch de stap genomen en daar ben ik zeer tevreden over.
Ruim een 1 jaar geleden heb ik een hybride luchtwarmtepomp aangeschaft: Elga (van Techneco). Met subsidie eraf, betaalde ik hiervoor ongeveer €2400.
De resultaten na 1 jaar zijn verrassend goed. Ik bespaarde 1030 kub stookgas uit. De cv-ketel verbruikte maar 160 kub gas. De pomp was wel gulzig: hij verbruikte 2450 kwu. Daarmee kom de COP op ongeveer 3,7. Per saldo leverde me dat dik €250 op. Tapwater en badwater worden door de cv-ketel geregeld. Dat vergt een kleine 200 kub gas per jaar.
Zoals gezegd was het resultaat veel beter dan ik had verwacht. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de vrij zachte winter, maar vooral met de wijze waarop de pomp is ingezet.
Één van de standaard instellingen is dat de pomp onder de +4 graden afslaat en boven de +6 graden weer begint. Als je op de hoogte bent van de temperatuur ontwikkeling in de koudste 6 maanden, dan weet je dat Elga er dan heel weinig aan te pas komt. Ik heb daarom de warmtepomp ingesteld op ‘continue’ en ook op aan/uit. De Elga draait dus nooit samen met de cv-ketel waardoor er geen flowproblemen ontstaan. De Elga doet het net zo lang door tot de ingestelde temperatuur (dag en nacht op 21 graden!) niet meer kan halen, waarna de CV-ketel het overneemt. Ik heb hem zo ingesteld dat de Elga het 2 uur toch nog blijft proberen om de 21 graden vast te houden.
Als je echt gas wil besparen is het niet handig om de thermostaat ’s-nachts lager te zetten. De Elga moet dan in de koude ochtend enkele graden overbruggen en dat kan de Elga niet aan.
Samengevat: ik hou het allemaal eenvoudig en zet de Elga maximaal in. De Elga draait bij droge lucht wel tot -4 graden bij vochtige lucht en mist geeft hij het al moeilijk bij 0 graden (de verdamper wordt dan veel ontdooit).
Hoe ziet mijn woning eruit?
De inhoud van mijn hoekbungalow uit 2005 is ongeveer 530 m3 en de woonkamer/keuken alleen al zo’n 300 m3. De woning is goed (maar zeker niet top) geïsoleerd en heeft wel een warmteterugwinsysteem (WTW). Ik heb geen vloerverwarming en gewone radiatoren. Alleen in de woonkamer/keuken en badkamer en Wc staan de radiatoren aan. In alle andere ruimte blijft het door het WTW-systeem toch minimaal 18 graden.
Wat mij is opgevallen dat installateurs geen of weinig verstand hebben (of hadden?) van de techniek, laat staan dat ze een op maat gesneden advies konden geven.
Voor de volledigheid: ik heb wat zonnepanelen erbij laten plaatsen zodat ik nu ruim 5000WP op dak heb liggen wat ongeveer genoeg is om de totale vraag om elektriciteit te voorzien.
Hybride warmtepomp aanschaffen?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.